Inredningstråden nr3

20260213_111040.webp

Jag har eventuellt tagit mig lite vatten över huvudet med detta projekt. 100 kr kostade den iaf.

Nedre lådan har ett glapp för att ena "bommen" i botten har släppt och dessutom är lite fuktskadad så den svällt, baksidan måste limmas. Det finns ingen nyckel.

Tänkte spackla igen nyckelhålen och måla i nån mörk blå eller grön färg och sedan sätta dubbla handtag på varje låda istället. Lite osäker på hur jag ska göra med underredet så måste researcha lite.

Det sägs att grönt är den nya "millennial gray" :D men jag säger kör! Vi målade precis om vårt sovrum i en dov mörkgrön, putsade väggarna med gipsputs först för lite mer struktur. Har en ljusgrå byrå som än så länge får behålla sin färg.
Visa bifogad fil 181180
Ser nästan grått ut på fotot, svårt att få rätt ljus...
Äsch då, jag som nyligen snöat in på grönt... Hatar att vara förutsägbar! :D

Våra vänner ska flytta och ville bli av med sina Y-stolar (kopior, men köptes ändå för flera tusen kr per stol för några år sedan) så jag var där och hämtade dem nu i morse och vännerna vägrade ta emot någon form av ersättning :heart Tänker att vi får väl låta det reflekteras i inflyttningspresenten då... Det tråkiga är att stolarna är lite för stora för vårt lilla bord, vilket jag egentligen redan misstänkte, men eftersom vi tänker oss att vi ska flytta till större inom ett år eller två så har jag ställt dem i förrådet tillsvidare. Har alltid varit lite avundsjuk på att de har de här stolarna så jag är jätteglad!

20260303_170117.webp

Till er händiga som liksom kan sånt här.. Hur noga måste man slipa? Det vita är kalkfärg så det rasar liksom av men ungefär såhär långt så börjar det liksom bli trögt men släpper fortfarande av sig mycket damm. Är det trärent som gäller eller duger nåt sorts mittemellan? Vill ju inte att grundfärgen släpper sen.

Visa bifogad fil 182016

Till er händiga som liksom kan sånt här.. Hur noga måste man slipa? Det vita är kalkfärg så det rasar liksom av men ungefär såhär långt så börjar det liksom bli trögt men släpper fortfarande av sig mycket damm. Är det trärent som gäller eller duger nåt sorts mittemellan? Vill ju inte att grundfärgen släpper sen.
Helt spontant, om det är en färg som släpper av sig mycket damm hade jag velat få bort den i princip helt. Det låter inte som ett speciellt stabilt underlag att måla på.

Helt spontant, om det är en färg som släpper av sig mycket damm hade jag velat få bort den i princip helt. Det låter inte som ett speciellt stabilt underlag att måla på.
Ja jag misstänkte det..

Så här i efterhand skulle jag inte köpt en målad möbel, jävligt dumt av mig.. men nu är detta verkligheten jag lever i så det är väl bara att gå tillbaka till arbetet.

Tack!

Ja jag misstänkte det..

Så här i efterhand skulle jag inte köpt en målad möbel, jävligt dumt av mig.. men nu är detta verkligheten jag lever i så det är väl bara att gå tillbaka till arbetet.

Tack!
Ska möbeln målas om? Du kan ju testa att måla häftgrund nu och se hur hårt det binder.

Visa bifogad fil 182016

Jag hade slipat, tvättat av med målartvätt och låtit torka, sen känt på underlaget - dammar det fortfarande? Flagnar det? Är det mycket som fortfarande flagnar hade jag slipat mer. Annars hade jag provat med häftgrund och kört på därifrån.

Ska möbeln målas om? Du kan ju testa att måla häftgrund nu och se hur hårt det binder.
Ja den ska målas om i en mörk färg.
Jag hade slipat, tvättat av med målartvätt och låtit torka, sen känt på underlaget - dammar det fortfarande? Flagnar det? Är det mycket som fortfarande flagnar hade jag slipat mer. Annars hade jag provat med häftgrund och kört på därifrån.
Det är inget som flagnar och inget dammar där det inte är slipat.

Efter att ha spenderat hela kvällen på att slipa så funderar jag nu på att bara tvätta resten och så får det bära eller brista för jag pallar fan inte. Det går att slipa i kanske 20 sekunder för sen måste pappret pillas rent från små "öar" av färg som gör att pappret inte tar. Sjukt irriterande.

Ja den ska målas om i en mörk färg.

Det är inget som flagnar och inget dammar där det inte är slipat.

Efter att ha spenderat hela kvällen på att slipa så funderar jag nu på att bara tvätta resten och så får det bära eller brista för jag pallar fan inte. Det går att slipa i kanske 20 sekunder för sen måste pappret pillas rent från små "öar" av färg som gör att pappret inte tar. Sjukt irriterande.

Låter bra, kör med häftgrund sen bara 👍

Nu är vinden målad och ska tapetseras, men det får ligga på hyllan ett tag FÖR ATT jag har också äntligen målat garderoben i hallen och ska nu tapetsera där. Först och främst. En lite mindre komplicerad vägg, rak sov. Behöver man vara särskilt begåvad för att tapetsera? Jag tänkte ta mig an det i helgen men vet inte om jag kan göra det själv, eller om jag behöver dra i någon mer erfaren familjemedlem. Är det svårt?

Nu är vinden målad och ska tapetseras, men det får ligga på hyllan ett tag FÖR ATT jag har också äntligen målat garderoben i hallen och ska nu tapetsera där. Först och främst. En lite mindre komplicerad vägg, rak sov. Behöver man vara särskilt begåvad för att tapetsera? Jag tänkte ta mig an det i helgen men vet inte om jag kan göra det själv, eller om jag behöver dra i någon mer erfaren familjemedlem. Är det svårt?
Det är inte särskilt svårt alls, jag tapetserade en hel del på egen hand i mitt förra hus. Bara att ta det lugnt och inte stressa så löser det sig. Se till att du har en vass tapetkniv, det är nog det viktigaste!

Liknande trådar

• Vad läser du just nu? #2
  • Akvarietråden VI
  • Hönstråden del III
  • Israel vs. stora delar av världen

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• FÅRtråden