Inredningstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
245384B9-B008-4A06-9205-7424F6B8AAFE.jpeg
 
Hoppar in här eftersom jag håller på att inreda mitt första egenägda bo!

Har varit inne o läst lite innan, och har för mig att någon tapetserat på möbler?
Jag har tänkt piffa upp en stol med tapet som blev över från väggen.
Undrar lite hur man behandlar ovanpå tapeten, lack? För att den ska hålla o sitta kvar.
 
Hoppar in här eftersom jag håller på att inreda mitt första egenägda bo!

Har varit inne o läst lite innan, och har för mig att någon tapetserat på möbler?
Jag har tänkt piffa upp en stol med tapet som blev över från väggen.
Undrar lite hur man behandlar ovanpå tapeten, lack? För att den ska hålla o sitta kvar.
Det har bland annat @tornblomma gjort, på en byrå. Jag har själv gjort det också, på bakre "väggen" av ett vitrinskåp. Jag har inte behandlat med något eftersom det inte är något slitaget på min tapet inne i skåpet. Tapetserade med vanligt tapetklister.
 
Hela huset är lite i den stilen. Jag ritade huset(alltså en skiss- en arkitekt gjorde riktiga ritningar😂) och det är nog kanske mitt drömhus både invändigt och utvändigt
Wow! Det är min dröm att få göra så någon dag, skissa ett hus och få det byggt 😍 men måste ha varit svindyrt 😅
 
Förhoppningsvis så får jag hyra en stuga i åtta månader, och även om det blir en väldigt kort tid så ser jag fram emot att inreda det 😍
Förutom de nödvändiga sakerna (ny säng, ev litet bord men förhoppningsvis hittar jag en beg. fåtölj också) så försöker jag satsa på småsaker som blir lätta att packa ned vid behov så jag plockar ur min inspirationsdokument och ska surfa efter grejer 🤩
Hyresvärden tycker också om inredning och det syntes på stugan så jag hoppas att hen blir nöjd också, för det vore ju kul :D
 
Visa bifogad fil 53452
Tänkte att det kanske fanns nåt kul under tapeten i entréhallen också, men njaaa :p den får nog sitta tills det är dags för nya.
Jag tror bestämt att du har samma fantastiska tapet som vi har i vardagsrummet :D 👌
Jag skulle tro att vi har något liknande under också.

Ser så mycket fram emot att fixa det rummet, vinka farväl till strukturtapet och bruna fönsterfoder 😬
 
soffa.jpg


Min nya soffa!

Jag tvekade länge på färgen (mest på grund av alla andras åsikt) men är mycket nöjd! Den är inte riktigt så "laxig" som det ser ut på bilden utan lite mer rostrosa. Väldigt mjukt och lent tyg. Hög sitthöjd och lagom hård. Jag gillar inte soffor man sjunker ner i och den här är mer fast, lite mer som att sitta på en enormt mjuk och bekväm stol :)

Soffbordet kommer bytas ut framöver men som synes är det inte alltför mycket plats att spela med. Tänkte också försöka hitta en ljus småfluffig matta att ha framför soffan.
 
Idag har jag köpt tapeter och golv till köket. Insåg att jag har uppskattat ljusa väggar i köket så valde denna i slutändan:
5211835A.jpg

Karln i golvbutiken insisterar på att vi ska lägga nya golvet ovanpå det gamla, att det kommer bli såååå jobbigt att riva ut den gamla och få bort limmet och få det helt plant osv... men den är ju så äcklig!! Den ligger inte under/mot tröskeln så det har ju garanterat samlats smuts under kanten. Städfirman gick liksom in med skrapa på ytorna när dom började göra rent efter han som bodde här innan. Och jag är inte säker på att den är helt plan som den är nu heller :cautious: men man vill ju lita på proffsen...
 
Visa bifogad fil 53798

Min nya soffa!

Jag tvekade länge på färgen (mest på grund av alla andras åsikt) men är mycket nöjd! Den är inte riktigt så "laxig" som det ser ut på bilden utan lite mer rostrosa. Väldigt mjukt och lent tyg. Hög sitthöjd och lagom hård. Jag gillar inte soffor man sjunker ner i och den här är mer fast, lite mer som att sitta på en enormt mjuk och bekväm stol :)

Soffbordet kommer bytas ut framöver men som synes är det inte alltför mycket plats att spela med. Tänkte också försöka hitta en ljus småfluffig matta att ha framför soffan.
Snygg soffa men kan du inte vända den mer utåt rummet? Alltså ha den i hörnet för att få en luftigare känsla? Fortfarande med en fluffiga matta för att rama in men för att få det mer inbjudande att sätta sig där tänkte jag och få plats med fåtöljen. :D
 
Visa bifogad fil 53798

Min nya soffa!

Jag tvekade länge på färgen (mest på grund av alla andras åsikt) men är mycket nöjd! Den är inte riktigt så "laxig" som det ser ut på bilden utan lite mer rostrosa. Väldigt mjukt och lent tyg. Hög sitthöjd och lagom hård. Jag gillar inte soffor man sjunker ner i och den här är mer fast, lite mer som att sitta på en enormt mjuk och bekväm stol :)

Soffbordet kommer bytas ut framöver men som synes är det inte alltför mycket plats att spela med. Tänkte också försöka hitta en ljus småfluffig matta att ha framför soffan.
Jättefin! Se till att inget djur använder den som klösbräda :nailbiting: eller annat...
 
Snygg soffa men kan du inte vända den mer utåt rummet? Alltså ha den i hörnet för att få en luftigare känsla? Fortfarande med en fluffiga matta för att rama in men för att få det mer inbjudande att sätta sig där tänkte jag och få plats med fåtöljen. :D

Nej tyvärr inte. Rummet är ganska avlångt. När jag tog bilden stod jag i "hallen" utanför tryckt mot väggen bakom mig. Mitt kök är väldigt litet så det ska in ett matbord (som jag förövrigt köpte igår äntligen!) i den andra delen av rummet.

Det skulle tekniskt sett gå att vända men inte utan att få TVn på något vis mitt i rummet vilket jag gärna undviker. Men jag har tänkt se över det igen sen när resten av möblerna är på plats hur jag bäst kan lösa det.

Fåtöljen kommer få flytta in i mitt kontor. Jag har även två bokhyllor som var tänkta att de skulle vara i vardagsrummet men jag tror inte de kommer få plats så kan hända att det helt enkelt måste bli en läshörna i kontoret istället.

Jättefin! Se till att inget djur använder den som klösbräda :nailbiting: eller annat...
Haha nej då. Jag har en katt men han bor hos mina föräldrar där han har möjlighet att vara utekatt så den lösningen passar oss båda väldigt bra :D
 
Nej tyvärr inte. Rummet är ganska avlångt. När jag tog bilden stod jag i "hallen" utanför tryckt mot väggen bakom mig. Mitt kök är väldigt litet så det ska in ett matbord (som jag förövrigt köpte igår äntligen!) i den andra delen av rummet.

Det skulle tekniskt sett gå att vända men inte utan att få TVn på något vis mitt i rummet vilket jag gärna undviker. Men jag har tänkt se över det igen sen när resten av möblerna är på plats hur jag bäst kan lösa det.

Fåtöljen kommer få flytta in i mitt kontor. Jag har även två bokhyllor som var tänkta att de skulle vara i vardagsrummet men jag tror inte de kommer få plats så kan hända att det helt enkelt måste bli en läshörna i kontoret istället.


Haha nej då. Jag har en katt men han bor hos mina föräldrar där han har möjlighet att vara utekatt så den lösningen passar oss båda väldigt bra :D
Om rummet är hyfsat smalt går det kanske att vända soffan och sedan montera TV:n på en arm på motsatta väggen? Alltså så att TV:n går att vinkla åt det håll som du behöver den.
 
Om rummet är hyfsat smalt går det kanske att vända soffan och sedan montera TV:n på en arm på motsatta väggen? Alltså så att TV:n går att vinkla åt det håll som du behöver den.
Det är lite svårt att beskriva utan bilder men tänk dig rummet som en lång rektangel. Soffan måste vara på ena "sidan" och matplatsen på den andra. Hela ena långsidan har fönster.

Det som eventuellt kan funka är att flytta soffan till andra sidan rummet men när jag grejat med ritningar så har det inte riktigt blivit bra. Men ska som sagt se över det igen nu när jag har alla möbler :)
 
Det är lite svårt att beskriva utan bilder men tänk dig rummet som en lång rektangel. Soffan måste vara på ena "sidan" och matplatsen på den andra. Hela ena långsidan har fönster.

Det som eventuellt kan funka är att flytta soffan till andra sidan rummet men när jag grejat med ritningar så har det inte riktigt blivit bra. Men ska som sagt se över det igen nu när jag har alla möbler :)

Jag tror att det hade hjälpt att knuffa ut soffan ett par decimeter från kortsidan så att armstödet inte hamnar helt in i hörnet, så att kvadraten där soffbordet står ökar. Ett gammalt knep för att skapa känsla av rymd är annars att ställa möbler ett par cm in från väggarna, dvs inte skjuta in dem kloss mot väggen. Det låter bakvänt men fungerar faktiskt.

Jag gillar att soffan fungerar som en avgränsare i rummet!
 
Jag tror att det hade hjälpt att knuffa ut soffan ett par decimeter från kortsidan så att armstödet inte hamnar helt in i hörnet, så att kvadraten där soffbordet står ökar. Ett gammalt knep för att skapa känsla av rymd är annars att ställa möbler ett par cm in från väggarna, dvs inte skjuta in dem kloss mot väggen. Det låter bakvänt men fungerar faktiskt.

Jag gillar att soffan fungerar som en avgränsare i rummet!
Som det är nu så är det 90 cm kvar från soffans slut (det som är närmast kameran) till väggen där man går förbi så det går inte att dra ut den så mycket mer från "fönsterväggen" utan att det blir för trångt. Det går ju att montera bort den extra fönsterbrädan så ser det nog lite luftigare ut där för den står faktiskt nästan en decimeter ut från själva väggen. Om den går att dra ut från "TV-väggen" blir avhängigt på hur bordet ska stå i andra delen av rummet. Det får som sagt visa sig när bordet är monterat och man kan testa sig fram lite mer.

En liten bonus med soffans nuvarande placering är att samma bit som är närmast kameran perfekt täcker upp en stor ful fläck i parketten :D
 
@Exile ibland är det hopplöst med rummens konstruktioner. Jag går och blänger på vårt "stora rum" där matsalsbordet står, det ser litet ut just nu men jag kan inte få rummet att se mer ombonat ut utan att det blir övermöblerat. 🙄 Just nu ligger rummet på is och jag hoppas på att det ska falla på plats längre fram. 🙈🙈😂
 
@Exile ibland är det hopplöst med rummens konstruktioner. Jag går och blänger på vårt "stora rum" där matsalsbordet står, det ser litet ut just nu men jag kan inte få rummet att se mer ombonat ut utan att det blir övermöblerat. 🙄 Just nu ligger rummet på is och jag hoppas på att det ska falla på plats längre fram. 🙈🙈😂
Det är jättesvårt! Mitt nuvarande vardagsrum är dessutom ljust och mitt förra var väldigt mörkt (tapeterna då) och jag slås över hur mycket lättare det är att få mörka rum att kännas mer hemtrevliga och ombonade? Det blir liksom tomt och kalt på ett helt annat sätt när det är ljust upplever jag.

Jag funderar också på "framtiden". Den långa väggen mitt emot fönstrena kommer nog kännas lite tom så funderar på vad jag ska göra där.. Det går inte riktigt att ha någon möbel på grund av utrymmet så kanske någon tavla? Men känner också att en tavla kan bli lite "mycket" på en ljus vägg när det inte finns något annat som liksom bryter av lite.. tänker mig att det kommer se ut som ett visningsexemplar typ.

Fönstersidan har jag en vision om rätt mycket växter, tror det kommer ge mycket trevnad och lite mer liv till rummet. Sen tänkte jag sätta en sån skena i taket för gardiner så det blir lite textil också.

Men ja textil, tavlor, växter och även belysning brukar göra mycket för rum! Synd bara att jag ofta är så dålig på att komponera ihop det :D
 
Nej tyvärr inte. Rummet är ganska avlångt. När jag tog bilden stod jag i "hallen" utanför tryckt mot väggen bakom mig. Mitt kök är väldigt litet så det ska in ett matbord (som jag förövrigt köpte igår äntligen!) i den andra delen av rummet.

Det skulle tekniskt sett gå att vända men inte utan att få TVn på något vis mitt i rummet vilket jag gärna undviker. Men jag har tänkt se över det igen sen när resten av möblerna är på plats hur jag bäst kan lösa det.

Fåtöljen kommer få flytta in i mitt kontor. Jag har även två bokhyllor som var tänkta att de skulle vara i vardagsrummet men jag tror inte de kommer få plats så kan hända att det helt enkelt måste bli en läshörna i kontoret istället.


Haha nej då. Jag har en katt men han bor hos mina föräldrar där han har möjlighet att vara utekatt så den lösningen passar oss båda väldigt bra :D
Kan du vinkla om soffan? När jag hade en liknande modell och flyttade monterade jag isär den jag hade och lät 2+3 byta plats för att passa bättre i rummet, dvs det blev 3+2 istället och bättre disposition av rummet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
357
Senast: tott
·
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
647
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 052
Senast: MML
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp