Inresa till USA - Alltså… hur rimligt är det här egentligen?

swemale

Trådstartare
För att kunna få ett ESTA och resa till USA ska man i praktiken lämna ut sina sociala medier flera år tillbaka i tiden. Inte bara vem man är – utan vad man har skrivit, gillat och kanske tänkt i offentligheten under lång tid.
Från “frihetens land” till ett samhälle där resenärer förväntas blotta sitt digitala liv för att ens få kliva på planet.
Det känns minst sagt… märkligt.
Jag förstår såklart argumentet om säkerhet. Men någonstans måste man också fråga sig var gränsen går mellan rimlig kontroll och ren övervakningsmentalitet.
Att behöva redovisa åratal av sociala medier för en turistresa känns mer som misstänkliggörande än säkerhet.
Frihet handlar inte bara om att få resa in i ett land – utan också om rätten till ett privat liv utan att staten granskar varje inlägg bakåt i tiden.
Vad tycker ni andra? Rimlig säkerhetsåtgärd – eller bara ännu ett steg mot ett samhälle där allt ska kartläggas?
För min egen del blir det inga USA resor innan ofoget är borttaget

Bifogade filer

• 631600900_18445024093106179_5068607238665824690_n.webp
    631600900_18445024093106179_5068607238665824690_n.webp
    25,3 KB · Visningar: 171
För att kunna få ett ESTA och resa till USA ska man i praktiken lämna ut sina sociala medier flera år tillbaka i tiden. Inte bara vem man är – utan vad man har skrivit, gillat och kanske tänkt i offentligheten under lång tid.
Från “frihetens land” till ett samhälle där resenärer förväntas blotta sitt digitala liv för att ens få kliva på planet.
Jag förstår såklart argumentet om säkerhet. Men någonstans måste man också fråga sig var gränsen går mellan rimlig kontroll och ren övervakningsmentalitet.
Att behöva redovisa åratal av sociala medier för en turistresa känns mer som misstänkliggörande än säkerhet.
Frihet handlar inte bara om att få resa in i ett land – utan också om rätten till ett privat liv utan att staten granskar varje inlägg bakåt i tiden.
Vad tycker ni andra? Rimlig säkerhetsåtgärd – eller bara ännu ett steg mot ett samhälle där allt ska kartläggas?
Så klart det inte är en rimlig åtgärd

Jag har rest in i Sovjetunionen med mindre kontroll.
Min mor och syster har rest in i Kina med mindre kontroller.
Jag känner en som rest in i Nordkorea med mindre kontroll.

Så klart att det är en rimlig åtgärd, om det viktigaste i ett lands administration är att tillfoga sig själv så mycket skada som möjligt på kortast möjliga tid.

Det här gör att jag aldrig kommenterar/gillar nåt som har med Trump att göra, på sociala media. Vi brukar resa till USA en eller två gånger om året i vår sportutövning. Men i år känns det bara motigt. Jag tror faktiskt att vi skippar resan i april... Det känns bittert men ändå.

Annars vet jag inte HUR de ska kunna scanna alla ens inlägg på sociala media, minsta gillning etc. Det ska nog till en hel del för att det ska bli tvärstopp. Själva ESTA:t får man ju på några minuter! Det skulle vara om de hittar nåt sen och man blir stoppad vid inresan.

Gäller detta enbart Facebook och Instagram?
Eller vilka digitala medier? Knappast Bukefalos?
Jag har egentligen ingen aning, men jag kan inte tänka mig annat än så här:

Räkna med de sociala medier som är kända och hostade av USA.
DVS de kommer låta AI scanna av vad du pysslat med i samband med att du visar att du tänker resa in. När du dyker upp vid passkontrollen kommer de veta om vilka de kommer släppa förbi, och vilka som de vill ha kvartssamtal med.
Bukefalos lär i detta sammanhang vara tryggt.

Ja, vad ska man säga.
Blir inga USA-resor för mig heller.
Även om jag inte har några av de större sociala medierna (typ bara buke).
Men det könns ju som de kan låta bli att släppa in för vad som helst ungefär.

Känns trist. Dels har jag vänner i Az och dels finns det fler ställen jag vill besöka.

Men det är valfritt att fylla i, jag gjorde det där i förrgår och hoppade över steget om sociala medier och det var inga problem. Man kan även kryssa en ruta om att man inte har några.

Sen kanske man måste visa upp det när man väl är på plats men då kan de väl förhöra en om allt möjligt ändå tänker jag.

Orimligt så klart.

Turistflödet från Sverige till USA hade redan gått ned med 20 procent, och nu lär det bli ett hack till.

USA hade för övrigt brister redan innan agent orange kom till makten, men nu har de abdikerat det allra mesta av vad som tidigare var hyfsat förankrade amerikanska kärnvärden. Ibland pratar man om ett sluttande plan, men det här är mer som svart backe.

Jag har längtat så många år efter att åka till New York igen. Kanske även testa några andra städer i USA. Men jag vågar verkligen inte åka, det är laglöst land där borta och rätt vad det är kanske man inte bara nekas inträde utan blir fängslad utan rättegång.

Så jag sörjer och hoppas det ändras nästa val.

Vill de veta att jag gratulerar folk på födelsedagen på facebook så visst 😂 stämmer det så är företeelsen sorglig men kan inte påstå att jag skulle ha speciellt mycket att visa upp från de senaste 10 åren

Vi har aktivt valt bort USA nu när Trump är "på det här humöret".
Vi var i USA hans första omgång utan problem. Men i dagsläget finns ingen vilja att "följa hans minsta lilla ryck".
Tror inte vi skulle ha det minsta problem egentligen. Men vill helt enkelt inte stödja hans nycker. Vi kan vänta.

Jag och min kanadensiska man tänker inte ens försöka. Även om Discord och Reddit ska vara anonymt så har vi båda varit frispråkigt kritiska mot USA och Trump där.

Hans kanadensiska mamma har också slutat åka över gränsen, det är för besvärligt nu. Hon brukade åka över för att shoppa, bor i en gränsstad. Men nu är det inte värt köerna och intervjuerna.

Jag tycker det känns sorgligt, det är massa nationalparker jag hade velat besöka i USA.

Frågan är också hur uppgifterna sparas. Får de tillgång till användarnamn och lösenord så att de kan bevaka en ännu bättre än de redan gör?

Jag skulle aldrig gå på på en sådan sak. Överlag så är jag nu väldigt sugen på att ge upp allt som har med USA att göra. Typ alla grundare för stora tech företag är med i epstein filerna på ett eller annat sätt. Jag kommer inte ge upp windows än, men det är på G. Likaså med FB, instagram osv.

Det som känns svårast är amazon. Så vitt jag vet så finns inget annat ställe med så mycket böcker som där :cry: För att inte tala om Google. Man har allt där ju. Måste leta upp alternativ.

Men det är valfritt att fylla i, jag gjorde det där i förrgår och hoppade över steget om sociala medier och det var inga problem. Man kan även kryssa en ruta om att man inte har några.

Sen kanske man måste visa upp det när man väl är på plats men då kan de väl förhöra en om allt möjligt ändå tänker jag.
Du får berätta om hur det gick :)

Liknande trådar

• Bukes bokcirkel nr 3

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 32
  • Nosework-tråden

Katt, Andra Djur

• FÅRtråden