Inridare till häst där inridning gått snett

Smokey

Trådstartare
En 3 årig valack vars inridning gått fel, lyckades bocka av och skada ryttaren vid första tillfället då han blev skrittad i skogen. Nu är han mycket spänd och nervortisk om ryttare blir ledd på honom, dvs han lär mest troligt försöka göra sig av med ryttaren flera gånger. Försök har gjorts att prova igen, ytterst försiktigt, men känner att någon riktigt kunnig hellre ska ta över projektet. Otroligt snäll och välhanterad i övrigt.

Tänkte därför skicka hästen på inridning, men skulle vara väldigt tacksam för tips på hur man finner en ryttare som är bra på att sitta kvar i sadeln, även om hästen genomför protester. Räcker det med någon som säger sig kunna rida in? Vissa inridningar går ju mycket smärtfritt och vill inte riskera en negativ upplevelse till, varken för hästen eller den som ska genomföra inridningen. Jättetacksam för tips på vettig person att ta hjälp av också, utgår från Småland.
 
Leta efter en unghästutbildare som du kan få referenser på, och var så tydlig som möjligt med vad som hänt tidigare.

Det är emot forumets regler att ge tips på sådana, får du det kommer de inläggen att tas bort.
 
Jo, det låter som en vettig idé. Men första gången för mig, så jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter s a s? Var börjar man? Googlat men hittar inte så mycket nyttig information...
 
Leta efter en unghästutbildare som du kan få referenser på, och var så tydlig som möjligt med vad som hänt tidigare.

Det är emot forumets regler att ge tips på sådana, får du det kommer de inläggen att tas bort.

Okej, får försöka googla mer då. Tack för svaret.
 
En 3 årig valack vars inridning gått fel, lyckades bocka av och skada ryttaren vid första tillfället då han blev skrittad i skogen. Nu är han mycket spänd och nervortisk om ryttare blir ledd på honom, dvs han lär mest troligt försöka göra sig av med ryttaren flera gånger. Försök har gjorts att prova igen, ytterst försiktigt, men känner att någon riktigt kunnig hellre ska ta över projektet. Otroligt snäll och välhanterad i övrigt.

Tänkte därför skicka hästen på inridning, men skulle vara väldigt tacksam för tips på hur man finner en ryttare som är bra på att sitta kvar i sadeln, även om hästen genomför protester. Räcker det med någon som säger sig kunna rida in? Vissa inridningar går ju mycket smärtfritt och vill inte riskera en negativ upplevelse till, varken för hästen eller den som ska genomföra inridningen. Jättetacksam för tips på vettig person att ta hjälp av också, utgår från Småland.
Att en nyinriden häst bockar av sin ryttare betyder inte automatiskt att inridningen "gått fel". Unghästar innebär alltid en risk; de kan bli skrämda, de kan missförstå, de kan ha överskottsenergi, de kan vara glada etc - många orsaker kan resultera i några bocksprång. Vill en undvika det passar det bättre med en äldre, erfaren, lugn häst med stabila nerver. Lägg pengarna på en bättre passande häst istället för att skicka runt unghästen på olika åtgärder.
 
Prova lägg ut annons om inridare/unghästutbildare i ditt närområde. Många annonserar ju inte men om du gör det kan du nog få massor av tips alternativt kolla med din tränare om hen vet någon
 
Att en nyinriden häst bockar av sin ryttare betyder inte automatiskt att inridningen "gått fel". Unghästar innebär alltid en risk; de kan bli skrämda, de kan missförstå, de kan ha överskottsenergi, de kan vara glada etc - många orsaker kan resultera i några bocksprång. Vill en undvika det passar det bättre med en äldre, erfaren, lugn häst med stabila nerver. Lägg pengarna på en bättre passande häst istället för att skicka runt unghästen på olika åtgärder.

Eller så gör man som TS och ber om hjälp för att komma över nuvarande problemet utan att det blir för stora problem.

Jag köpte en häst vars inridning gått fel dvs ägarna kom inte ens upp. Kom de upp var det inga problem men uppsittningen var ett jytter. Hästen åkte till unghästutbildare och där var jag och köpte henne. Jag fick senare åka tillbaks med hästen till unghästutbildaren då uppsittningen började gå bakåt och vi hamnade i en ond cirkel. 2 besök hos utbildaren sen fungerade det som en klocka bara jag fick "rätt" verktyg att jobba med.

Det är inget fel i att ta till hjälp innan det blir ett riktigt problem.
 
Att en nyinriden häst bockar av sin ryttare betyder inte automatiskt att inridningen "gått fel". Unghästar innebär alltid en risk; de kan bli skrämda, de kan missförstå, de kan ha överskottsenergi, de kan vara glada etc - många orsaker kan resultera i några bocksprång. Vill en undvika det passar det bättre med en äldre, erfaren, lugn häst med stabila nerver. Lägg pengarna på en bättre passande häst istället för att skicka runt unghästen på olika åtgärder.

Är väl medveten om att en unghäst innebär en risk, i detta fallet var det dock ett missförstånd som ledde till hästens reaktion. Jag har inga planer på att skaffa en annan häst för den sakens skull, utan vill ge honom bra chanser att slippa fler dåliga erfarenheter i samband med träning. Därav att jag ville ha tips på riktigt kunniga människor alternativt vad jag bör söka efter för att hitta en lämplig för det aktuella problemet. Tack för svaret iaf.
 
Det smidigaste är nog att lägga ut en ärlig annons så får du säkert hjälp :)

Det finns inga tendenser till sadeltvång?
 
Jag har för mig att man förut även kunde hitta beridare/unghästutbildare på ridsportförbundets hemsida, men nu hittar jag bara tränare där. Kanske blandar jag ihop det med tränarportalen (googla detat ord).
Annars kan kanske ridsportförbundet kan hjälpa dig med vilka som är godkända beridare/unghästutbildare om du kontaktar dem?
 
Var bara väldigt noga med vem du väljer. Att man har utbildat sig till unghästutbildare innebär inte automatiskt att man är bra och har bra känsla för hästar. Inte heller referenser bör vara avgörande om man inte vet vilken typ av häst de hade eller vilken kunskap de har även om goda referenser självklart är en fördel. Åk dit du funderar på att lämna hästen och se hur unghästutbildaren faktiskt gör och bilda dig en egen uppfattning. Jag har sett sorgliga exempel på unghästutbildare som sitter snett så att hästen blir sned. På de som håller/tar så hårt i hästens mun att hästen fått skador på tänderna och på sådana som inte har någon känsla för hästar alls utan enbart rider på teknik.

Jag vet inte om det är görbart men utbildningarna hålls ju på Strömsholm och Flyinge. Kanske kan de hjälpa till att hitta bra unghästutbildare i ditt område?
 
Bra förslag! Det ska jag prova 💪

Jag tror ingen duktig utbildare eller problemlösare jagar kunder via annons så. Jag hade varit rätt skeptisk till en tränare som letar kunder så. Är man bra får man kunder via kontakter, ryktet man har etc.

Jag skulle nog hellre höra av mig till välutbildade, rutinerade tränare och se om de känner till någon som är bra på de som ev kan vara lite knepigare.
 
Jag kan ge dig ett tips och det är att leta efter inridnings- och försäljningsstall. Där brukar det vara ganska lätt att få tag på referenser både från ägare och köpare. Kan ju vara bra när man själv inte känner till det så bra.
Annars kan du göra som jag precis gjort, fråga din hovslagare om det finns någon i området som passar.
 
Jag googlade en hel del men sen frågade jag i min ras grupp på Facebook och där var de en tjej som tipsade mig om ett ställe som hon tyckte bra om! Så Jag tog kontakt med tjejen som driver stallet och sen dess har min häst varit där i två vändor på inridning/utbildning. Så ibland så snubblar man bara över rätt människa helt enkelt. Och min kära 4 åring är en aning speciell därför är han inte heller riktigt säker att rida på därför han fick åka i två vändor.
 
En 3 årig valack vars inridning gått fel, lyckades bocka av och skada ryttaren vid första tillfället då han blev skrittad i skogen. Nu är han mycket spänd och nervortisk om ryttare blir ledd på honom, dvs han lär mest troligt försöka göra sig av med ryttaren flera gånger. Försök har gjorts att prova igen, ytterst försiktigt, men känner att någon riktigt kunnig hellre ska ta över projektet. Otroligt snäll och välhanterad i övrigt.

Tänkte därför skicka hästen på inridning, men skulle vara väldigt tacksam för tips på hur man finner en ryttare som är bra på att sitta kvar i sadeln, även om hästen genomför protester. Räcker det med någon som säger sig kunna rida in? Vissa inridningar går ju mycket smärtfritt och vill inte riskera en negativ upplevelse till, varken för hästen eller den som ska genomföra inridningen. Jättetacksam för tips på vettig person att ta hjälp av också, utgår från Småland.

Titta på tränarportalen där finns iallafall en del unghästutbildare med. Som redan skrivits så välj en där du kan få referenser på denna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 295
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 639
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp