Bukefalos 28 år!

Inridning av halvblodskorsning

H

Hejigen

hejsan!
Någon som har lust att ge lite synpunkter på mina funderingar?
Jag har en korsning mellan halvblod och tinker, lite nordsvensk i blodet också! Jag läste här någonstanns att man inte får rida in en tinker förens den är 5 år. Min lilla kille är 2,5 år nu och ca 150 i manken, han växer förmodligen en bit till. (tattarmåttet har sagt ca 160 cm). Jag hade tänkt påbörja lite inridning nu till hösten men funderar på om jag tänkt helt fel. Har redan suttit, bara skrittat med ledare på honom, helt utan problem. Alla jag träffat säger att det inte ska vara några problem eftersom han redan är så "utvecklad". Han är välbygd och inte jättegrov men ändå bastant. Vad tycker ni?

tänkte passa på att dra en grej till här. När jag longerar honom i högervarvet ska han hela tiden böja ner huvudet och klia sig på innerbenet. VARFÖR? trodde först att det bara var för att komma undan men nu gjorde han så när vi släppte han och några till hästvänner i paddocken för att busa. Det gör mig nojig... Det jag tänker på är lösa benbitar. Vet inte varför, det bara slog mig...

Snällt om någon vill svara och hjälpa mig i mina tankar! :)
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Jag har också en tinkerkorsning :love: född 2009, som din ungefär då?

Jag tror att man får ta det i den takten hästen själv visar. Min kille har tex under en period växt i benen så mycket att han helt enkelt knappt klarar att hålla reda på dem :angel: då känns det inte som läge för någon typ av träning nästan.
Nu senaste veckan har han helt plötsligt fått ordning på benen och nu vill han gärna leka/träna/vad man nu ska kalla det vi gör.

Så, man får nog gå på känsla. Jag har också suttit redan(och trillat av lite:p) men några krav på arbete och form kommer det inte vara på bra länge. Det blir utbildning i teknik och på signaler, jättekorta pass.
Att ta med dem som handhäst är toppen, de behöver röra sig en hel del utan ryttare för att hitta sin kropp, och beroende på sällskap i hagen så blir det kanske inte så mycket rörelse där.

Beroende på tillväxtfaser så räknar jag med att iaf kunna rida typ 20 min skrittpromenad någon gång i veckan under vintern. Så får vi se hur han reagerar på det.
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

åå va mysigt! tycker det är så spännande med korsningar! :)
Jo det låter ungefär som jag har tänkt då! börja lite lugnt! och han har massor med kompisar att leka med och så också, så det är ju positivt. :)
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Jag har också en tinkerkorsning f. 2001. Jag hade henne som handhäst och tömkörde henne från 2-års ålder. Körde in henne på våren när hon var tre och påbörjade inridning sensommaren 2004. Hon var strax över 1,50 som 2,5-åring och har landat på 1,60.

Generellt tycker _jag_ att det är tidigt med uppsutten träning innan tre års ålder. Jag tror inte att det är något vanligt med just tinkerhästar att man väntar till fem år.
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

SHIT! Min är ju drygt 150 nu som drygt 2 år... hoppas VERKLIGEN inte att han landar på 160!! :eek::eek::p Har räknat med max 155, ska kanske börja rida på honom redan, belastar man uppifrån kanske han inte klarar att växa sig så hög :idea::rofl:
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Någon "regelrätt" träning på hästar under 3 år är det ju inte tal om. Ridningen går ju mest ut på att de ska acceptera ryttare på ryggen.

Faran är väl om allting går väldigt bra att man inte slutar i tid.

Till TS fråga; nej jag tycker inte det är för tidigt så länge du är väldigt lyhörd för vad hästen tycker om det hela. Man brukar arbeta med dem ett par veckor och sedan får de vila och smälta intrycken.
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Får och får..... det finns väl ingenting som förbjuder en tidigare inridning, men det är en rekommendation att kallblod generellt rids in senare än varmblod.
Jag hade definitivt väntat minst ett år innan jag börjat rida en sådan häst som din. Att "hänga" lite på den, att vänja den vid sadel, att arbeta med ledarskapsövningar och att markarbeta är något jag hade sysslat med.

Att hästen "ser färdigutvecklad ut" räcker inte. Jag har bilder på mitt kallblodstravarsto när hon var ett (1) år gammal, och hon ser verkligen färdig ut där. Det enda som avslöjar att hon är ung är den korta svansen. Hon var 150 cm i mkh då, 160 som fullvuxen.
Jag är glad över att uppfödaren/ägaren väntade med inridningen tills stoet var fyra, och inte gick efter utseendet.
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Delvis knapplån och medhåll... Jag förstår inte varför man prompt ska börja så tidigt, jag kan ha lite förståelse för att man börjar tidigt med halvbloden om man siktar på treårstest (även om uppfödaren jag jobbade hos som yngre sällan satt på sina hästar tidigare än 2 månader innan testen och fick ändå mycket bra resultat), men det finns ju så mycket annat man kan göra medan man väntar på att de ska få växa klart.

I min värld är det ideala att man börjar sitta på hästar under senvinter/vår det år de fyller 3, för att sen släppa dem på bete när de går att styra någorlunda i alla gångarter och kan fatta höger resp vänster galopp. Och då är jag ändå fostrad inom halvblodsvärlden. Men jag har förstått att jag är bakåtsträvande.

Men säkert är det inte skadligt att börja hänga/sitta på dem såhär tidigt, om man gör det med förstånd, det är bara nyttan i det jag inte kan se...
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Jag kan ju bara svara för mig själv.. men när man haft hästen ett helt ÅR... då börjar man bli sugen på att känna hur det känns att sitta på :love:
Rejält svårt är det att låta bli.. särskilt när hästen bara BER om att få komma ut och hitta på något :love:

Men jag tänker som så, att om man gör det med förstånd, och bara i perioder när hästen känns stabil, så borde det inte skada.
Att ha med som handhäst är ju toppen, ska köra in också, så man kan börja komma ut lite mer tillsammans, utan att belasta uppepå.

Sedan är jag islandsmänniska, och viktförhållandet mellan mig och 2-åringen är nog redan "bättre" än vad det var på fyraåriga islänningen när han började ridas in. Det bidrar väl till tanken att han borde klara att bära mig kortare stunder redan nu.

Men som sagt, riktigt arbete ligger långt fram i tiden.
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Ja det kan jag förstå :laugh: Jag har ju aldrig haft en egen unghäst, men vissa hästar drömmer man ju om att någon gång få rida på redan när de är små fölungar :d
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Jag har inte läst hela tråden men jag tycker inte att det är fel att sitta upp lite och börja försiktigt. Även en ung häst behöver motion och det är bra att vänja dem vid viss belastning tidigt men man får vara oerhört observant så att man inte pressar dem för fort. Kallblod är ofta senare i utvecklingen men om hästen är stark nog att bära upp en ryttare är det inga problem. Din egen vikt är vesäntlig i sammanhanget, är du för tung för hästen är det bättre att vänta lite eller be en liten lätt ryttare att sitta upp.

JAG tycker inte att man måste börja senare med kallbloden men man måste ha unghästtänket med sig längre istället. D.v.s. börja i tid för att stärka hästen men när hästen är 3½ och halvbloden börjar hoppas in får kallblodsryttaren fortsätta att jobba med grunderna lite längre.

Man ska akta sig för att överanstränga en ung häst och kallbloden är unga längre än varmbloden så enligt mig är det mellan hästen är 3-6 år den stora skillnaden ligger, d.v.s. man börjar ungefär samtidigt men kallbloden halkar efter eftersom man ger dem mer tid.

Kör in hästen om du har möjlighet och jobba den sedan varannan dag med lättare körning, tömkörning och lite ridning. Kanske bara 10 minuter under ryttare i början och öka lååångsamt. Dagarna därimellan ägnar du åt vila, promenader och hantering från marken. Anpassa arbetet efter individen och var noga med att den inte får bli trött.

Ge den en veckas vila ca var 4:e vecka och några veckor sammanhängande i vinter när underlaget ändå är som värst. Är du själv osäker på hur fort du ska gå framåt så ber du en tränare hjälpa dig. Exempelvis kan han/hon komma ut veckan innan viloveckan och ge synpunkter på hur du ska gå vidare efter nästa vilovecka. Ha gärna en ET ute som kan känna igenom musklerna lite regelbundet, inte så mkt för att hästen behöver hjälp utan för att få synpunkter på hur hästen har utvecklats i kroppen vilket kan ge hintar om att man behöver backa några steg eller om utbildningstakten är lagom. Börja med att skritta och styra och stanna och ha som mål att kunna skritta och trava i båda varven själv innan vintervilan. Maxlängden på passet bör då vara ca 15-20 min beroende på hästen.

Lycka till!
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Tänkte bara inflika:

Om man regelbundet(typ en gång i veckan) gör några enkla övningar från marken, så lär man känna hästens rörelsemönster och då är det lättare att upptäcka när hästen är i tillväxtfaser och behöver vila.

Jag märker STOR skillnad på hur mycket han erbjuder själv i form av framåtbjudning och "avancerade" rörelser. Nu jobbar jag enbart med det han själv erbjuder, och då känns det som att risken för att överarbeta honom är minimal.
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Ett tecken som vi sett på att unghästen växer är att de ligger ner mer än vanligt. Känner man hästen brukar man också märka att de inte riktigt är med på noterna och då är det dags att låta dem vara.

Det vi är noga med är att sluta varje pass INNAN man möter motstånd.
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Ett tecken som vi sett på att unghästen växer är att de ligger ner mer än vanligt. Känner man hästen brukar man också märka att de inte riktigt är med på noterna och då är det dags att låta dem vara.

Det vi är noga med är att sluta varje pass INNAN man möter motstånd.

Ja! Jätteviktigt!
Man börjar med att be om några enkla saker, och då ser man fort om hästen "ber om mer" (som sist vi tränade, han ville INTE tråka på i skritt, TRAV skulle det vara! :love:) eller om han mest ser ut som att han vill gå därifrån.
Är de trötta i kroppen kan man ju ta ett jättekort pass med mental träning istället.
Min lilla kille har legat ner mycket i veckan, får se om det blir någon träning imorgon eller om han bara får vara med och titta när de andra leker. Vi ska ha lite trail-träning på ridbanan nämligen :idea:
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Jo, igår provade vi lite i paddocken och det verkade som han börjar förstå vad som väntas av honom. Han var jättepigg och gick igång i trav på EN smackning. Smackade en gång till och då gick han direkt i galopp. Det var kul! Litet extra skutt blev det. Så det blev ett varv i varje galopp och sedan skritt på lång tygel något varv. Total ridtid ca 5 minuter och han var pigg och vaken när vi ledde tillbaka honom i hagen. Fysiskt sett skulle han ju kunna hålla igång mycket längre men vi tror att han uppfattade det hela som ganska enkelt och då ökar självförtroendet och därmed arbetsviljan.
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Kul! :bump:

Sånt här gjorde vi idag: Circling Liberty

Vi har nog jobbat lite för mycket med godis när vi tränat "longering" så nu vill han typ inte göra annat :p
Det där börjar han göra så snart jag står still :rofl: vi måste ta itu med det förståss, men det kan inte hjälpas att det är ganska roligt med en häst som så gärna VILL :love:

Synd bara att ha så gärna vill göra nått som inte känns lämpligt att träna så mycket med en så liten en :crazy:

Vart kort film då kameran gav upp :grin:
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Ganska roligt att se att han stannade och när du pekade gick han ett varv till. Är det det han uppfattar kanske?
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Haha, ja, han stannade när jag ryckte på axlarna. Meningen var att han skulle ge mig liiiite mer space :grin: men han tolkade det som "nu är du klar, kom å ta godis!" :p
Jag pekar ut sådär när han ska gå på en volt runt mig, jag pekade ut honom igen eftersom han avslutade utan att jag bad om det. Tanken är att han ska circla tills jag säger annat. Än så länge är det lite instabilt ;)
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Jag har en renrasig tinker som blev tre år i början på maj. Strax innan hon skulle fylla tre började jag lägga på sadel, toleransträna, långa promenader i skogen och longera för att öva röstkommandon. Vi har även löshoppat några gånger.

Hon har varit totalt orädd så vi har inte haft några problem med uppsittning etc. De första ridturerna gjorde vi i skogen tillsammans med en äldre häst för att hon skulle tycka det var kul. Då gick hon som handhäst med mig på ryggen. Nu kan hon kommandon för alla gångarter och vi ska börja arbeta lite med formen. I februari kommer hon få gå på en tre månaders vila och sen kommer jag sätta igång henne igen till sommaren och då ska vi börja arbeta på riktigt.

Det viktiga är att vara observant på hästen och respektera dennes dåliga dagar/växtperioder etc. Bara för att de är villiga att lära sig saker måste de få gå i hagen och äta gräs med andra hästar väldigt mycket när de är unga. I början red jag inte mer än en gång i veckan och nu har det blivit lite mer. Men jag strävar efter 3-4 vilodagar i vecka och mycket ridning i skog och mark för att bibehålla framåtbjudningen!
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Jag kan ju bara svara för mig själv.. men när man haft hästen ett helt ÅR... då börjar man bli sugen på att känna hur det känns att sitta på :love:
Rejält svårt är det att låta bli.. särskilt när hästen bara BER om att få komma ut och hitta på något :love:.

Ja han är precis sån också! Har haft honom sen han var 6 månader och han vill ALLTID vara igång och arbeta! Vi testade att skritta några varv i paddocken och det är nog enda gången han stannade, så det ska jag inte göra mer nu på ett tag! Men innan har han fått komma ut en kort sväng i skogen och då blir han SÅ glad :D

svårt att låta bli, men jag tar det verkligen lugnt och det går inte fort fram på något sätt :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 537
Kropp & Själ Hjälp! Jag blir galen och kommer snart att tappa fotfästet. Jag var sjukskriven från mitt jobb i ca 1,5 månad innan jag började jobba...
2
Svar
27
· Visningar
2 925
Senast: MiaMia
·
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 370
Senast: MaRomer
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 478
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp