Inridning av Islandshäst!

Vid vilken ålder tycker ni det är bäst att rida in en islandshäst? Motivering?
Beror på häst, men runt fyra skulle jag säga är optimalt. Vid tre växer de ofta en del fortfarande och kan även vara lite omogna i huvudet. Fem kan vara onödigt sent då de kan vara lite väl ”säkra på sig själva” och därmed bli svårare att rida in pga lite mer åsikter om saker och ting.
 
Vid vilken ålder tycker ni det är bäst att rida in en islandshäst? Motivering?
Jag har en ettåring nu. Min plan med honom är att ta hem honom hösten när han är 3 1/2 och då börja träna från marken (han kommer att vara ganska ohanterad då, så det blir verkligen från början med allting) för att sedan kanske börja sitta på honom tidigt det år han fyller fyra. Men det får bero lite på dels hur han ser ut i kroppen och dels hur han tar den första träningen. Kan också bli vila över vintern och sitta på honom senare på våren när han fyller fyra. Och/eller träna under våren och vila under sommaren. Men runt fyra års ålder i alla fall!

Motiveringen då: Det jag sett av islandshästar är att de väldigt sällan är så pass färdiga i varken kropp eller huvud att det är meningsfullt att börja tidigare än 3 1/2 - 4. Men å andra sidan vill jag hellre börja tidigt och ta det lugnt, kunna lägga in viloperioder och successivt öka belastning och krav, snarare än att börja mer "plötsligt" i en högre ålder.
 
Håller med er båda två :) känns som om islandshästen generellt utvecklas långsammare än andra raser men det beror ju också väldigt mycket på individ. Anledningen till min fråga var vår "lille" kille som är 3 år nu. Tänkte börja i sommar med att vänja honom vid att man sitter på honom. Inget mer, utan vänta till nästa sommar. Har redan vid några tillfällen tränsar och lagt sadel på honom. Promenad i grimma utan problem. Våra äldre islänningar har jag "ridit in"från 3,5 - 5 år och jag har tagit det väldigt lugnt. Jag tror personligen att tar man det väldigt, väldigt lugnt så får man i slutänden bättre resultat. Hur gör ni andra vid inridning?
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
879
Hästvård Min islandshäst har pålagringar I lumbosacralleden och si-led vänster sida. Några mer med islandshäst som har haft detta? Vilken är...
Svar
3
· Visningar
620
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Hästnyheter Ekenäsbon Linn Stenroos arbetar med att rida in unghästar. Hon demonstrerar på sina hästar, Chocolocolissimo och Eritrea hur en del av...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp