Inridning av unghäst:)

LillaMusse

Trådstartare
Hej!
Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring!
Men vill ha lite tips:)
Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars och löslongering honom 3 varv i varje varv längst ner i hagen ca 5ggr/veckan + ryktade och gossade med.
Det höll vi på med till ca mitten av maj då vi började med löslongering på banan ca 5 varv i varje varv ca 3-4 dagar i veckan + ryktade gossade med och spände på en vojlock.
Sen började vi med grimma och longerlina i mitten av juni lika länge som innan men då hade vi sadel på och hängde på honom efter varje pass. Efter någon/några veckor satt vi på honom korta stunder.
Sen i slutet av augusti så började vi tömköra honom med enkel koppling, som vi gör nu ca 3ggr/v
Vi har hoppat honom mycket i lina på hinder på ca 30-50cm.
Han är något svår att leda då han har stor skritt och går gärna om en. Han är väldigt svår att binda upp i stallet då det hände för ett år sen att han inte ville gå ut och sen dess har de andra i stallet inte låtit oss vara i stallet pga att han inte klarar av att va i stallet pga stona, vilket han visat flera gånger att han visst gör men de håller fast vid den där enda gången som det tog mer än 10 sekunder att gå ut från stallet:cool:
Han går nu bredvid 3 ston och tränas samtidigt som ston ofta och det går bra med alla förutom ett (dom är helt galna i varandra:D)
Jag hade tänkt jobba på i oktober + november för att sen ge honom vila december + januari och kanske februari om vädret vägrar träning:D
Har som mål att han ska kunna lugnt trava och skritta med mig på samtidigt som han går runt mamma, kunna halt och kunna löshoppa hyfsat fint och att han förstår löshoppningen.
Har som mål att få en fin vän jag kan ha i många år framöver, kunna hobbytävla på typ stadig LC/ någon LB i hoppning och tävla lite dressyr typ LB/LA och kunna vara med på roliga ridläger och träningar:) Men det är ju om typ 8 år så tid har jag:D
Någon som har tips på både uppsugen och avsutten träning till honom?
Jag hade tänkt mig ett träningsupplägg på löshoppning 1ggr/v, lättare markarbete (i form av att trava över några bommar typ) 1ggr/v och "vanlig" tömkörning 1ggr/v, efter det tänkte jag sitta upp och "rida" lite. Tidsupplägget det hela hade jag tänkte mig på vänster varv 5min, höger varv 5 min och uppsuttet ca 5 min, så sammanlagt ca 15 min träning tre gångers i vecken. Hade även tänkt leda honom ca 500-1,3km en gång i veckan.
Låter det bra eller borde jag bara löshoppa och inte gå över bommar? Borde jag träna honom då ca 4dagar/v eller ska jag leda varannan vecka och tömköra varannan vecka?
Under vintervilan ska han få vila HELT då eller kan jag ta in honom och kratsa hovarna borsta visitera och gulla lite med honom? Har hört vissa som säger att man bara ska kolla till dem så de typ lever..
Kommer säkert komma med fler frågor men det står still nu:idea:
Tacksam för svar!:)
 
Jag har som grund att jobba hästen en dag i veckan per år. Alltså om hästen är 3 år ska den jobbas 3 dagar i veckan. Resterande dagar ska den vila.

Just vila innebär att hästen inte ska behöva tänka och lära sig något nytt. Under vilodagarna eller under viloperioden så tar jag in och borstar hästen och kratsar hovar samt myser, men ställer inga krav.

Brukar försöka arbeta hästen korta men intensiva stunder. Aldrig längre än 30 minuter per gång.
Jag försöker alltid göra arbetet så kul som möjligt och avsluta innan hästen tröttnar.

Självklart är det individuellt vad hästen klarar av :)


Man får helt enkelt prova sig fram :)
 
Jag har som grund att jobba hästen en dag i veckan per år. Alltså om hästen är 3 år ska den jobbas 3 dagar i veckan. Resterande dagar ska den vila.

Just vila innebär att hästen inte ska behöva tänka och lära sig något nytt. Under vilodagarna eller under viloperioden så tar jag in och borstar hästen och kratsar hovar samt myser, men ställer inga krav.

Brukar försöka arbeta hästen korta men intensiva stunder. Aldrig längre än 30 minuter per gång.
Jag försöker alltid göra arbetet så kul som möjligt och avsluta innan hästen tröttnar.

Självklart är det individuellt vad hästen klarar av :)


Man får helt enkelt prova sig fram :)
Aa jag har också fått lära mig inget nytt de resterande dagarna, men han försöker spränga staketet ibland pga att han vill "göra något" och inte bara skrota:meh:
Han älska att vara på banan och göra allt kul, som träffa andra hästar och visa upp sig:o
Men jag vill ju att han ska hålla läänge och inte gå sönder pga hans överentusiastiska sida.
Du har inte några övningar som hästen får jobba med både kropp och knopp men inte är för svåra?:)
 
Hej!

Du kan ju alltid klickerträna honom? Lära honom tricks, i stil med apport och läsa och saker. Sånt som bara är roligt och lätt? Jag hade inte begärt kropps-jobb på vilodagarna, desto mer knoppjobb. Läs på om positiv förstärkning/inlärning och testa- det är superkul!

3 ggr/vecka ca 15 min/gång låter som ett superupplägg för en hållbar häst!

/Lavinia
 
Hej!

Du kan ju alltid klickerträna honom? Lära honom tricks, i stil med apport och läsa och saker. Sånt som bara är roligt och lätt? Jag hade inte begärt kropps-jobb på vilodagarna, desto mer knoppjobb. Läs på om positiv förstärkning/inlärning och testa- det är superkul!

3 ggr/vecka ca 15 min/gång låter som ett superupplägg för en hållbar häst!

/Lavinia
Åå klickerträning låter perfekt för honom! Smart och lättfärdigt entusiastisk häst, passar nog perfekt med klickerträning:)
Enda problemet, jag har läst en del men jag fattar inte riktigt:angel: Du har ingen bra hemsida eller något att tipsa med?:)
 
Skriver ner saker jag gör med unghästar vid inridning och saker som får en säker och stabil häst.

1) Longering 1 gång i veckan. Är hästen inte van använd inte inspänning, annars använd inspänning. Byt varv ofta. Max 30 min oavsett ålder på hästen, men gärna runt 15 min på ovan unghäst.
- När hästen är van vid att gå på volt, sätt då på sadeln. Låt den gå några varv och tycker den inte att sadeln gör något kan du här ta ner stigbyglarna och låta dessa hänga.
- Här är målet att få en smidig lösgjord häst som förstår de olika kommandona.
- Träna hästen så den förstår skritt, trav och galopp på kommando. Träna halter från alla gångarter på kommando samt ryggning och öka/minska farten i alla gångarter. Sitter dessa blir det uppsuttna arbetet så mycket enklare.

2) Tömkörning 1-3 gånger i veckan beroende på ålder och utbildningsnivå.
- Målet här är att hästen ska förstå tömmens (tygelns) inverkan. Hästen ska lära sig svänga och stanna med tygeltagen.

3) Löshoppning 1 gång varannan vecka (en gång varje vecka om man tänker visa på 3-års osv).
- Börja smått med bommar och höj sedan försiktigt.
- Jag löshoppar alltid med ett kryss först på max 70 cm för storhäst och sedan ett galoppsprång till en oxer. Oxern kan höjas och längas allteftersom. För storhäst ska avståndet mellan hindren med ett galoppsprång mellan vara +-7 meter.

4) Miljö träning. Jag tränar hästen att gå över presenning, gå genom prasslande band, trånga passager, studsa medicinboll på hästen osv. Ta prasslande påsar och annat "läskigt" och ta överallt på hästen.
- Målet är att få en orädd och säker häst. Med detta ökar även bandet mellan häst och människa.
- När man kommit så pass långt att hästen litar på en och den inte reagerar på sådant ja skrev här ovan så kan man ta en vanlig plastpåse från ica typ och lägga i tomma plåtburkar (typ konserveringsburkar som är skräp). Knyt ihop påsen och bind ett långt rep på 3-4 meter. Denna ska du dra efter dig när du går med hästen. Du kan även ta denna och lägga den mot hästen.
- Detta kan du göra på vilodagarna.

5) Lekar från backen.
- Släpp hästen lös på ridbanan. Spring med den, stanna tvärt och vänd, spring tillbaka osv. Få med dig hästen och busa järnet med den. Detta brukar uppskattas enormt av hästarna :)
- Detta kan du göra när som helst. Det är inget jobb, bara lek.

6) Trickträna med klicker.
Här kommer en lätt övning för att få hästen att förstå klickerns innebörd.
- Ta en vanlig 50 cl petflaska i ena handen och en klicker i andra handen.

Ta fram flaskan mot hästens mule och säg kommandot som till exempel toutch (hästen är förmodligen väldigt nyfiken och vill titta, lukta och känna på flaskan vilket bara är bra). När hästen nuddar flaskan, klicka och beröm. Ge gärna godis vid varje klick så förstår hästen ganska snart vad klicket betyder.

När hästen har förstått innebörden av klicket och kommandot att röra på flaskan så kan du ställa ner flaskan på backen någon meter framför hästen. Säg kommandot, peka på flaskan och när hästen rör den, klicka och beröm. Fortsätt gärna med godis vid varje klick.

Nu kan hästen vad klicket betyder och då kan du gå vidare till lite enklare trick.

Buga, spansk skritt, backa, komma till dig när du ropar och stanna är ganska lätta att lära in. Googla så kommer många tips upp hur man lär hästen de olika tricken.

Detta är de saker jag brukar göra med unghästarna, men även de äldre.



Har tyvärr inte tid att skriva mera just nu, men ska försöka ikväll. Tänkte ge tips och berätta hur jag gör när man kommer till själva inridningen :)
 
Hej!
Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring!
Men vill ha lite tips:)
Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars och löslongering honom 3 varv i varje varv längst ner i hagen ca 5ggr/veckan + ryktade och gossade med.
Det höll vi på med till ca mitten av maj då vi började med löslongering på banan ca 5 varv i varje varv ca 3-4 dagar i veckan + ryktade gossade med och spände på en vojlock.
Sen började vi med grimma och longerlina i mitten av juni lika länge som innan men då hade vi sadel på och hängde på honom efter varje pass. Efter någon/några veckor satt vi på honom korta stunder.
Sen i slutet av augusti så började vi tömköra honom med enkel koppling, som vi gör nu ca 3ggr/v
Vi har hoppat honom mycket i lina på hinder på ca 30-50cm.
Han är något svår att leda då han har stor skritt och går gärna om en. Han är väldigt svår att binda upp i stallet då det hände för ett år sen att han inte ville gå ut och sen dess har de andra i stallet inte låtit oss vara i stallet pga att han inte klarar av att va i stallet pga stona, vilket han visat flera gånger att han visst gör men de håller fast vid den där enda gången som det tog mer än 10 sekunder att gå ut från stallet:cool:
Han går nu bredvid 3 ston och tränas samtidigt som ston ofta och det går bra med alla förutom ett (dom är helt galna i varandra:D)
Jag hade tänkt jobba på i oktober + november för att sen ge honom vila december + januari och kanske februari om vädret vägrar träning:D
Har som mål att han ska kunna lugnt trava och skritta med mig på samtidigt som han går runt mamma, kunna halt och kunna löshoppa hyfsat fint och att han förstår löshoppningen.
Har som mål att få en fin vän jag kan ha i många år framöver, kunna hobbytävla på typ stadig LC/ någon LB i hoppning och tävla lite dressyr typ LB/LA och kunna vara med på roliga ridläger och träningar:) Men det är ju om typ 8 år så tid har jag:D
Någon som har tips på både uppsugen och avsutten träning till honom?
Jag hade tänkt mig ett träningsupplägg på löshoppning 1ggr/v, lättare markarbete (i form av att trava över några bommar typ) 1ggr/v och "vanlig" tömkörning 1ggr/v, efter det tänkte jag sitta upp och "rida" lite. Tidsupplägget det hela hade jag tänkte mig på vänster varv 5min, höger varv 5 min och uppsuttet ca 5 min, så sammanlagt ca 15 min träning tre gångers i vecken. Hade även tänkt leda honom ca 500-1,3km en gång i veckan.
Låter det bra eller borde jag bara löshoppa och inte gå över bommar? Borde jag träna honom då ca 4dagar/v eller ska jag leda varannan vecka och tömköra varannan vecka?
Under vintervilan ska han få vila HELT då eller kan jag ta in honom och kratsa hovarna borsta visitera och gulla lite med honom? Har hört vissa som säger att man bara ska kolla till dem så de typ lever..
Kommer säkert komma med fler frågor men det står still nu:idea:
Tacksam för svar!:)

Tänk på att hästen behöver lära sig hantera energin på annat sätt än bara genom att du ska hitta på saker den kan göra.
Om man hela tiden ska göra saker med dem och de aldrig får bara lära sig coola ner får man gärna stressade hästar som just inte kan coola ner.

Den är ung och måste rent mentalt få ta in det man tränar. Få vara..
Det är inte bara kroppen man inte ska överträna.

De måste träna på lugn också.
 
När min häst var tre år hade vi redan testat på longering (max en gång i veckan), löshoppning (kanske två gånger/månad, max) och massor av promenader vid handen. Hon var longerad med sadel, och det hände att vi tog på sadeln när vi gick promenader för att hon skulle vänja sig vid att ha den på sig, likadant med träns + bett, fast då satt bara tränset på och jag ledde henne i grimman över tränset. Jag köpte henne som ett och ett halvtåring, och då var hon helt ohanterad, så det var vad vi tränade på tills hon blev tre, i början var "träningen" endast att gå in, stå uppbunden, bli borstad och sen successivt öka på med promenader och miljöträning, det sista vi gjorde var att börja longera och löshoppa.

Jag red inte in henne själv, men det var en tjej i samma stall som gjorde det, jag tog över efter två månader. Nu gick inridningen oförskämt lätt på min häst, de hängde på henne två gånger och sen skrittade hon henne typ tre gånger med ledare och efter det kunde hon rida själv. Efter sommarvilan (som vi tog i samband med vaccination och bortplockandet av vargtänder) red jag henne sen på hösten när hon var tre och ett halvt ungefär en gång i veckan på ridbanan i ungefär 20 minuter (med fram- och avskrittning) och red ut två gånger/vecka. Hon hade en lång vintervila mellan november-mars.

Nu är hon fyra och ett halvt, och det är en häst som framför allt psykiskt måste ha mycket stimulans. Jag försöker sikta på att rida två pass på ridbanan i veckan, varannan vecka är planen att ett av de passen ska vara hoppning, den andra veckan är båda passen mer "dressyrinriktade". Två gånger försöker vi rida ut, sen vilar hon helt två dagar (då går hon bara i hagen och blir ompysslad) och den sista dagen som blir över går vi en kortare promenad vid handen på kanske 20-30 minuter, i skritt. Jag har provat tusen olika konstellationer med henne, och den här är den hon mår psykiskt bäst av. När hon har vilodag fungerar det allra bäst om hon har en vilodag, och sen gör något igen nästa dag, istället för att ta båda vilodagarna i en följd. Hon har haft tre veckors vila över sommaren, har mest gått utritter/promenader vid handen utöver det i sommar, och kommer vila några veckor även i vinter. Tanken är att inte öka på mängden träning nästa år när hon är fem, utan mer att i så fall öka svårighetsgraden under de passen hon går på ridbanan, i den takt hon utvecklas.
 
Okej nu känner jag att jag har lite mer kött på benen angående träningsschema:)
Nu tänker jag:
Måndag: vila
Tisdag: klickerträna/leka
Onsdag: tömköra + ridning
Torsdag: klickerträna/leka
Fredag: vila
Lördag: promenad ca 1.4-2.8 km (2.8 km när han klarat av 1.4 km i några veckor utan några problem alls)
Söndag: löshoppning (utan ridning)/ lättare markarbete (med ridning)
Funderar på att bara sitta upp lugnt på honom varannan lördag så han har ryttare på ryggen 2ggr/v, eller är det en dålig ide?
Ni har inga tips på lite bra övningar? Så jag kan variera så mycket som möjligt:)
 
Okej nu känner jag att jag har lite mer kött på benen angående träningsschema:)
Nu tänker jag:
Måndag: vila
Tisdag: klickerträna/leka
Onsdag: tömköra + ridning
Torsdag: klickerträna/leka
Fredag: vila
Lördag: promenad ca 1.4-2.8 km (2.8 km när han klarat av 1.4 km i några veckor utan några problem alls)
Söndag: löshoppning (utan ridning)/ lättare markarbete (med ridning)
Funderar på att bara sitta upp lugnt på honom varannan lördag så han har ryttare på ryggen 2ggr/v, eller är det en dålig ide?
Ni har inga tips på lite bra övningar? Så jag kan variera så mycket som möjligt:)

Jag tycker inte man behöver variera och hålla på så mycket med unghästar.
Allt är ju nytt för dem. Så för att få en bra och tydlig inlärningskurva där de faktiskt får känna sig trygga i vad man gör och får känna att de KAN och klarar av tycker jag gärna man kan upprepa exakt ett par pass på rad.
Det blir iaf så himla mycket nytt för dem.
Det tycker jag funkar bäst.
 
Med unghästar varierar jag arbetet inte särskilt mycket; blir så "rörigt" för dem då det är så himla mycket nytt som ska in! Istället försöker jag ha en rödtråd och gärna upprepa samma saker varje gång. Ex. börjar alltid lära dem longering, flytta sig undan och böja halsen. Gör detta tills de kan detta BRA. Lägger sedan på sadel och använder exakt samma övningar (fast med sadel), sedan blir de ledda med ryttare (har då suttit lite i stallet nån gång innan) och sen longerade med ryttare; men samma övningar innan uppsittning. Är i rundkorallen de första 1-2 veckorna med unghästar som ska ridas in. Det tycker jag ger trygga hästar som vet vad som väntar. Att byta miljö OCH övningar varje dag ger nog lätt en ganska förvirrad unghäst som inte riktigt vet vad som kommer hända.
Jag ser som sagt till att ha en rödtråd och "bygga på" övningarna och lägga till saker; "plockar bort" (ex. longering före ridpass) när hästen känns trygg.
Inridning just innehåller väldigt mycket nytt och jag kör på 4-5 dagar i veckan i ca 2 månader och sedan får hästarna vila minst två månader och bara vara.
Kan tillägga att jag arbetar med att träna hästar och har mestadels unghästar i stallet :)
 
Jag bara kör på.
Innan sommarbetet när dom fyller 3 år så satt tömkörningen och all hanteringen från marken klockrent. Mina unghästar ska gå fram överallt när vi promenerar och vid tömkörning. Dom ska vara sadelvana och hängda på. Efter sommaren kör jag exakta samma kommandon som från marken men uppsuttet. Inte mkt nytt där och så ger vi oss ut på härliga uppbyggande skogsturer:) Lite basicträning åker in nångång i veckan, typ trail i paddocken. Vila gör dom sen igen under värsta vinter vädret som kommer. Sen till våren kör jag på med E tävlingar.
Dom går ute mkt och har fri tillgång. Brukar inte räkna minuter och dagar.
Aldrig haft stressade eller överansträngda hästar.
 
Oj det slank ut fel:o Jag tänkte på min ponny när jag skrev det:D Jag hade menade övningar som man övar typ samma men med lite variation typ. Exempelvis i markarbetet variera mellan olika sorters bommar och sånt ibland. Har just nu en övning i huvudet till markarbete, inget till löshoppningen alls, tre till klickerträningen (som är typ likadana) och två till ridningen, känner att jag borde ha typ tre övningar på "gren":angel:
Markarbetsövningen jag kommit på är:
En bom på varje långsida och två travbommar på varje öppna del av volten.
Trava över bommen på långsidan, sen ta in honom 1-2 varv på volten och låta honom trava över de två bommarna på volten, göra samma sak på andra halvan och banan. Göra detta ca 3-4 ggr i varje varv.
Ridövningarna jag kommit på är:
Mamma leder mig på honom och jag tar i tygeln för halt och sen en liten liten stund senare stannar mamma så han förstår vad jag menar. Sen efter vi berömt honom en liten stund så tar jag skänkeln för skritt och sen går manna fram så han ska förstå typ.
När han börjar lyssna på tygeln och skänkeln så kan mamma longera mig på en volt dör han för skritta alt trava efter en stund.
Klickerövningarna är typ:
Klicka in honom genom att klicka, ge godis, vänta en liten stund, klicka, ge godis, och upprepa ett par gånger.
Sen lära honom att nudda targeten med nosen och klicka och ge godis när han gör det.
Sen lära honom följa targeten lite och sen klicka och ge godis.
Hoppas detta är läsbart nu, har haft en lite virrig vecka:angel:
Förresten han går på lösdrift och har fri tillgång på mat:)
 
Oj det slank ut fel:o Jag tänkte på min ponny när jag skrev det:D Jag hade menade övningar som man övar typ samma men med lite variation typ. Exempelvis i markarbetet variera mellan olika sorters bommar och sånt ibland. Har just nu en övning i huvudet till markarbete, inget till löshoppningen alls, tre till klickerträningen (som är typ likadana) och två till ridningen, känner att jag borde ha typ tre övningar på "gren":angel:
Markarbetsövningen jag kommit på är:
En bom på varje långsida och två travbommar på varje öppna del av volten.
Trava över bommen på långsidan, sen ta in honom 1-2 varv på volten och låta honom trava över de två bommarna på volten, göra samma sak på andra halvan och banan. Göra detta ca 3-4 ggr i varje varv.
Ridövningarna jag kommit på är:
Mamma leder mig på honom och jag tar i tygeln för halt och sen en liten liten stund senare stannar mamma så han förstår vad jag menar. Sen efter vi berömt honom en liten stund så tar jag skänkeln för skritt och sen går manna fram så han ska förstå typ.
När han börjar lyssna på tygeln och skänkeln så kan mamma longera mig på en volt dör han för skritta alt trava efter en stund.
Klickerövningarna är typ:
Klicka in honom genom att klicka, ge godis, vänta en liten stund, klicka, ge godis, och upprepa ett par gånger.
Sen lära honom att nudda targeten med nosen och klicka och ge godis när han gör det.
Sen lära honom följa targeten lite och sen klicka och ge godis.
Hoppas detta är läsbart nu, har haft en lite virrig vecka:angel:
Förresten han går på lösdrift och har fri tillgång på mat:)

Jag jobbar precis som sara som tränare och gör en del inridningar.
Jag vill alltid göra exakt samma sak i samma miljö ett par pass på rad, gärna runt 6 st.
Jag sitter inte på hästar innan de förstår vissa grundläggande signaler avsuttet. Så att behöva träna på att få dem att fatta när man ska stanna etc brukar inte finnas behov för. Det har jag lärt in i förberedande faser först i lina och även på töm.

Det man gör vid inridning är ju inte en massa olika övningar bara för att.
Man lär in rätt respons på hjälperna.

Hästar som är så unga och oarbetade är inte vana att behöva hålla fokus särskilt länge. De är inte vana vid att behöva ta in ny info eller vana vid fysisk ansträngning.
Så allt det övas automatiskt och är något man måste ta hänsyn till vid upplägg av träningen.

Att ha varierat schema till äldre hästar, som är vana vid arbete både fysiskt och psykiskt, är säkert fint och bra.
Men unga hästar blir det lätt för virrigt för. Allt är nytt utöver att de har en begränsad förmåga att fokusera. Och då kan det om det blir för mycket nytt bara bli otryggt eller stressigt eller bara något de lär sig ogilla.
Därför brukar de flesta som gör det här proffessionellt ha lärt sig att fokusera på ett fåtal saker åt gången och upprepa, upprepa för att ge hästen trygghet och rutiner i allt det nya. Gärna i samma miljö(jag väljer tex just ett ridhus och är där upprepade gånger hellre än byter till andra ridhuset på gården.. vid uteritter kanske jag i början rider just samma slinga i samma gångarter på samma ställe..)..
För att hästarna ska förstå vad som förväntas av dem, känna trygghet i att de fattar och inte bombarderas med nya intryck.

Det är ganska vanligt att folk som inte har rutin i att utbilda hästar VILL träna så mycket själva och har lite för bråttom. Man blir lite för hungrig..
Ta det lugnt och låt det ta tid!
Låt hästen vara, vara häst och gå i hagen och smälta det nya mellan de dagar då du tränar liknande saker. När den fasen är klar med en sak kan du lägga till något nytt. Men låt det ta tid.
Fokusera hellre på att lära dig få nån grej bra än att börja träna både inridning, trick etc etc..
Är du inte van att utbilda hästar: ta hjälp av tränare! Det finns såna som åker ut eller du kan komma till som mest bara sysslar med inridningar och är bra på att lära ut system för det.

Lycka till!
 
Ok då lägger jag klickerträningen på hyllan ett tag:)
Bråttom har jag inte, kommer ju antagligen att ha honom i åtminstone 17 år till (om han blir 20) och då har jag ju hela 6209 dagar att träna kvar, tror nog jag hinner:D
Han är jättesnäll, lättarbetad och otroligt samarbetsvillig, men ibland vill han för mycket och då visar han det verkligen.
En sak som förvirrar mig lite bara, @Perla skrev att man kunde både trickträna och leka på vilodagarna, löshoppa varannan vecka och tömköra 1-3 ggr/v, förstod inte om hon menade i olika perioder eller på en och samma gång.
Funderar nu på ett träningsupplägg på:
Måndag: vila
Tisdag: vila
Onsdag: tömkörning+ridning
Torsdag vila
Fredag: vila
Lördag: promenad med kompis (ska ta en runda han ser alla andra ta varje dag + ta med flockledaren som kompis)
Söndag: löshoppning eller tömkörning + ridning.
Jag står på ett ganska "tråkigt" stall där jag bara har möjlighet att ha honom på fyra olika ställen, hagen, banan, promenadturen och stallet (vid vet och hovslagarbesök) så jag tar på "samma" ställen hela tiden:)
Upprepa kommer jag göra tills han verkligen kan sakerna + lite till.
Men lite övningar behöver jag ändå till löshoppningen, det går ju inte att bara ställa upp lite hinder och säga hoppa:angel::D
Jag har tyvärr bara rutin från svårridna hästar och från två unghästar, varav den ena tränar jag regelbundet. Men min mamma red in och utbildade alla hästar beridarna inte vågade sitta upp på när hon var yngre.
Hade tänkt öva halter + övergång till skritt eftersom halten kan han så det blir ju bara upprepning, men skänkeln kan han inte riktigt än och tränar jag det på en ganska basicnivå, när han kan det med mamma framför så tänkte jag gå över till att jag och han longeras, för att sen i mitten/slutet av november kunna ta några travsteg också. Men börja med galoppen om minst 6 mån.
Kommer aldrig ta ett pass med tömkörning + ridning på mer än 15 min, på löshoppningen aldrig mer än 10 (hinderstrul medräknat:D) tänkte börja tömköra honom för min tränare nästa år.
Jag tänkte lära in allt i töm och repetera allt uppsuttet:)
Förresten har som mål att det här året kunna skritt, lite trav och halt, samt löshoppa på ca 70-80 cm när jag ställer honom på vila:)
 
@LillaMusse

Så långsamt som du vill lägga upp inridningen tycker jag är totalt onödigt. En unghäst klarar av mera under inridningen på bra mycket kortare tid. Huvudsaken är att den inte jobbas för länge per pass eller fler än absolut max 4 dagar i veckan.

Jag rider just nu in en 3,5 åring. Efter femte ritten galopperade vi för första gången. Andra ritten red jag utan ledare i skritt och trav.

En inridning i normalt tempo tar mellan en och tre månader. Då skall hästen kunna ridas i alla gångarter.

Efter inridningen brukar jag låta dom vila i en till tre månader beroende på häst för att sedan ta upp utbildningen igen.

Mitt schema brukar se ut som så att så fort hästen kan skritt och trav på volt och förstår tygelns inverkan (stopp och svänga) så brukar jag sitta upp. Självklart ska hästen vara sadel van och träns van vid uppsittning.

Innan första uppsittningen longerade jag henne 1 gång i veckan och tömkörde på banan och i skogen 2 gånger i veckan. Jobbade henne måndag, onsdag och fredag. Vila de andra dagarna med mys, borstning och lite lek på banan.

När det väl kom till uppsittning så red jag alla tre dagarna istället för annan aktivitet. Har gjort det nu i snart 2 veckor.

När galoppen sitter kommer hon få vila och då är hon inriden. Planen är att hon ska va inriden om 2-3 veckor.

Det viktigaste är att man lyssnar på hästen. Korta intensiva pass och avsluta när det går som bäst samt när hästen fortfarande tycker det är roligt.

Efter vilan kommer hon ridas ca 2 dagar i veckan och tömköras 1-2 gånger i veckan. Ibland ska en av dagarna bestå av longering eller löshoppning. I vår när hon blir 4 år ska hon ridas ca 3 dagar i veckan och 1-2 dagar göra annat från marken.

Detta är en snabblärd tjej med mycket egen vilja och vill hela tiden göra rätt för sig. Hon blir lätt uttråkad så därför måste man göra nya övningar ofta för att hon inte ska tröttna.

Jag rider dessutom mestadels ute i skog och mark för att få framåtbjudningen mer naturligt samt att det är bra mycket roligare än att harva på banan (både för mig och för hästen). Dessutom får hästen lyfta på hovarna mer vilket stärker den :)
 
Vad har ni för hagar och hur mycket rör sig hästen i dem? Den extremt långsamma takt du lagt upp skulle gjort min unghäst omöjlig att rida in pga energiöverskott. Jag har promenerat henne mycket men då vanligen 6 km och det har ibland varit för lite. Så lite som 1,5km har inte varit aktuellt sen hon var 1,5 år (eller om jag har extremt bråttom) och då längde hon turerna självmant efter ett tag. Hon går i hage på ungefär 1 ha vintertid och runt 3 ha sommartid men är ganska lat i hagen. Jag har förutom promenaderna fått släppa henne i paddocken så hon har fått rasa av sig 1-2 ggr/vecka då hon var 3 år.
Nu när hon är 4 försöker jag rida 2 ggr/vecka och gå 3 ggr/vecka med längre viloperioder inlagda i schemat. De längre viloperioderna har blivit ett antal i år bla pga av växtperioder.
 
min unghäst har jag ridit 20-30 min ca varannan dag, ibland 2 vilodagar i rad. Rider gärna korta pass och slutar när det som funkade igår funkar bra idag med.

fast jag har en oförskämt lättriden/lättlärd unghäst ridmässigt så mitt upplägg kanske inte passar andra individer :)
 
Ok då lägger jag klickerträningen på hyllan ett tag:)
Bråttom har jag inte, kommer ju antagligen att ha honom i åtminstone 17 år till (om han blir 20) och då har jag ju hela 6209 dagar att träna kvar, tror nog jag hinner:D
Han är jättesnäll, lättarbetad och otroligt samarbetsvillig, men ibland vill han för mycket och då visar han det verkligen.
En sak som förvirrar mig lite bara, @Perla skrev att man kunde både trickträna och leka på vilodagarna, löshoppa varannan vecka och tömköra 1-3 ggr/v, förstod inte om hon menade i olika perioder eller på en och samma gång.
Funderar nu på ett träningsupplägg på:
Måndag: vila
Tisdag: vila
Onsdag: tömkörning+ridning
Torsdag vila
Fredag: vila
Lördag: promenad med kompis (ska ta en runda han ser alla andra ta varje dag + ta med flockledaren som kompis)
Söndag: löshoppning eller tömkörning + ridning.
Jag står på ett ganska "tråkigt" stall där jag bara har möjlighet att ha honom på fyra olika ställen, hagen, banan, promenadturen och stallet (vid vet och hovslagarbesök) så jag tar på "samma" ställen hela tiden:)
Upprepa kommer jag göra tills han verkligen kan sakerna + lite till.
Men lite övningar behöver jag ändå till löshoppningen, det går ju inte att bara ställa upp lite hinder och säga hoppa:angel::D
Jag har tyvärr bara rutin från svårridna hästar och från två unghästar, varav den ena tränar jag regelbundet. Men min mamma red in och utbildade alla hästar beridarna inte vågade sitta upp på när hon var yngre.
Hade tänkt öva halter + övergång till skritt eftersom halten kan han så det blir ju bara upprepning, men skänkeln kan han inte riktigt än och tränar jag det på en ganska basicnivå, när han kan det med mamma framför så tänkte jag gå över till att jag och han longeras, för att sen i mitten/slutet av november kunna ta några travsteg också. Men börja med galoppen om minst 6 mån.
Kommer aldrig ta ett pass med tömkörning + ridning på mer än 15 min, på löshoppningen aldrig mer än 10 (hinderstrul medräknat:D) tänkte börja tömköra honom för min tränare nästa år.
Jag tänkte lära in allt i töm och repetera allt uppsuttet:)
Förresten har som mål att det här året kunna skritt, lite trav och halt, samt löshoppa på ca 70-80 cm när jag ställer honom på vila:)

Det är bra att du har någon slags plan, men försök att ta det lite som det kommer också. Ibland kan man behöva nöta något mer än de 10 minuterna man hade tänkt om någon problem uppstår. Titta inte så mycket på klockan, utan gör det du tänkt göra. Ibland blir träningspasset 5min och ibland 30 minuter.
Varför ta galoppen ex om 6mån? Hästen kanske är redo redan om 6 gånger ! och då är det bara att köra på då :) istället för att vänta "bara för att". Jag tycker att galopp är bra för unghästar då det både ger framåtanda och är lösgörande.

Försök att fokusera på en sak i taget, bygg upp ett system och bygg på/utveckla. Ta igenom saker på en gång, var närvarande och ha som mål att hästen ska göra en sak bra innan du går vidare till nästa steg. :)
 
Förlåt att jag inte svarat! Har haft det grymt stressigt med prov och fix i stallet och tusen andra saker:angel:
Men jag försöker svara alla!
@Perla Oki om det är för långsamt, vilket tempo tycker du vi borde ta?:) Han är lättlärd men han är lite i utbildningen/hanteringen eftersom han växt som en liten tok senaste året och innan vi köpte honom var han inte hanterad alls.
Han kan lätt bli överentusiastisk med nya grejer, och det kan lätt bli att han vill för mycket och blir lite blockerad, det händer bara med nya grejer då han tycker allt är så spännande, har "gått runt" det genom att ta det väldigt långsamt så han inte blir så överentusiastisk.
@Shaggy vi har en hage på 1.5 ha där han leker mycket med sina galna vänner:grin: Han har tre kompisar och två av dem äälskar att leka, så han rör sig mycket i hagen.
Han är inte så van vid att bli ledd utanför stallområdet och kan bli lita "överallt" och det är ganska jobbigt för honom mentalt att gå runt där. Han blir lixom så nyfiken och vill nosa och undersöka allt samtidigt:crazy: Det brukar gå bra på ena "långsidan" av fältet men på den bortre sidan så vill undersöka allt så mycket.
Han blir inte direkt stressad utan mer som ett litet barn som är på tivoli och äntligen får åka allt och som är typ "jag vill åka det, nej det, nej det, nej allt!" Om du förstår:)
@Cherarriduracell 20-30 min tror jag inte passar honom nu, kanske nästa år:) Han har lite svårt att koncentrera sig vissa dagar och då vill jag garantera att jag slutar innan han blir ofokuserad:)
@saraaandersson ja lite tar jag det som det kommer, men jag tycker det är lättare och satsa på ett lågt mål för möjlighet till "höjning" än att ha ett högt mål och behöva sänka det:)
"Systemet" jag ska ha det här året är väll mest bara att lära honom hjälperna en och en för att sen "sätta ihop dem" innan vilan. Hålla en väldigt basic nivå i år och öka stegen som känns bra med honom:)
Förresten jag blir lite förvirrad, först går jag för fort fram, sen går jag för långsamt, kan jag lägga in klick-träning eller inte?:confused: Jag tror det skulle hjälpa oss mycket då han nafsas mycket periodvis och är ganska dominant och kan ha svårt för gränser. Tränade honom lite att han fick beröm + godis om jag fick klappa honom på huvudet utan att han nafsade och om han nafsade sa jag nej och tog ett steg tillbaka och vände bort blicken! han fattade väldigt fort att hon fick godis om han inte nafsade:)
Förresten när jag går ut med honom, ska jag ta med hans bästa vän (som är sex och kan bli rädd ibland) eller ska jag ta med ledarponnyn som är totalstabil och aldrig blir rädd?
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 034
Senast: Whoever
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 012
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp