Inridning av unghäst:)

Jag menar varken att du går för fort eller för långsamt. Det jag menade var att man måste kunna läsa hästen "här och nu" speciellt med unghästar som ska ridas in. Jag kan aldrig planera hur långt ett träningspass ska bli, utan kan bara sätta upp ungefärliga mål som ibland behövs sänkas eller höjas för dagen.
Klickar träna om du tror att det fungerar men jag hade inte gjort det med en häst under inridning. Är hästen nafsig ovh "dominant" hade jag heller inte satt in klickerträning på utan tagit igenom problemet först då det är du som ska vara ledaren ; inte hästen ;) har inte sett någon häst muta någon annan till att få bli högre i rang ;) :)
Vill du promenera med sällskap hade jag föredragit en trygg "sällskapshäst", men det beror på hur din reagerar och är. Vissa hästar behöver tryggt sällskap och andra kan man rida ut ensam på direkt :)
 
Jag menar varken att du går för fort eller för långsamt. Det jag menade var att man måste kunna läsa hästen "här och nu" speciellt med unghästar som ska ridas in. Jag kan aldrig planera hur långt ett träningspass ska bli, utan kan bara sätta upp ungefärliga mål som ibland behövs sänkas eller höjas för dagen.
Klickar träna om du tror att det fungerar men jag hade inte gjort det med en häst under inridning. Är hästen nafsig ovh "dominant" hade jag heller inte satt in klickerträning på utan tagit igenom problemet först då det är du som ska vara ledaren ; inte hästen ;) har inte sett någon häst muta någon annan till att få bli högre i rang ;) :)
Vill du promenera med sällskap hade jag föredragit en trygg "sällskapshäst", men det beror på hur din reagerar och är. Vissa hästar behöver tryggt sällskap och andra kan man rida ut ensam på direkt :)
Jag försöker läsa av honom, men hans ofokuserade sida brukar komma ganska plötsligt:) Så jag försöker sluta innan han riskerar att bli ofokuserad:)
Jag har försökt att börja med att öva på vad jag menar med olika signaler för att han ska flytta sig, men efter en stund när jag "bara" krävt mitt utrymme så har han börjat gå tillbaka till "gamla vanor" så jag tänkte om jag övade på att han ska flytta sig för mig och inte nafsa en gång i veckan och resten av dagarna "kräva" att han ska flytta sig och inte nafsa, bra/dålig ide?
Förresten min tränare (som även jobbar som unghästutbildare) har löshoppning 16/11 och 7/12, kan jag åka iväg och träna honom eller är det en dålig ide? Det går inte att löshoppa på hemmaplan (jättedålig bana) men om jag åker iväg så kommer vi göra en ny sak och vara i ridhus för första gången, kanske är för jobbigt med två nya sakerpå en gång.
Och nu senaste 1.5 mån har han i princip vilat pga att min familj har haft mycket att göra, så kan jag ta honom från den här veckan till runt 7-14 december? Eller är det en dålig ide?:)
 
Jag tycker att du alltid ska kräva att han flyttar sig för dig och att han aldrig får nafsa. Om du är konsekvent med det nu kommer du få igen det sen :)
Om löshoppningen är en bra eller dålig ide måste du känna själv. Svårt att säga i dagsläget hur hästen är om 2 veckor; mycket kan hända på bara några dagar när det gäller unghästar.
Jag brukar köra en intensiv period på 6-10veckor och sen låta vila minst 2månader :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 354
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 905
Senast: Whoever
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 036
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp