Inridning av westernhästar?

I

__Ida__

Undrar i vilken ålder som det är vanligast att man rider in en quarter eller appendix-quarter?? Hur tidigt kan man börja rida in/sitta på dem? :confused: Har hört att många börjar att rida in dem vid två års ålder.
 
Har en quarter på 2,5 som jag rider, han blev inriden vid 2års ålder,även mitt sto. Är hästen välväxt och tar till sig träningen så tycker jag att det är ok. Men visst blir det korta pass. Jag brukar ställa av dem för en tids vila sedan och tillväxt.
 
Jag har en 3-åring som vi har börjat rida på under sommaren. Hon var inte utvecklad för det vid 2-års åldern så därför väntade vi. Lycka till framöver.
 
Jag har en 3-åring som vi har börjat rida på under sommaren. Hon var inte utvecklad för det vid 2-års åldern så därför väntade vi. Lycka till framöver.
 
jag sitter in dem på sommaren vid 2 års ålder (beror förstås på när de är födda, och hur de har utvecklats.) Lär dem skritta, stanna, backa, svänga, trava. Korta pass, högst en kvart. I början bara några minuter och nån gång i veckan, mot slutet ett par-tre gånger/vecka. Sen får de vintervila.
På våren tar jag upp arbetet igen, tränar deras balans, börjar galoppera och vidarutbildar i lugn takt.
När man egentligen börjar rida varierar bland individerna, en del kommer igång på försommaren, andra på hösten. Somliga inte förrän de är 4.

Viktigt är att, precis som all annan hästträning, hålla koll på individen och dennes mentala såväl som fysiska mognad. Rid inte under tillväxtperioderna, ej heller om hästen verkar barnslig. Den måste vara mogen för uppgiften.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 377
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 035
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
303
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp