Bukefalos 28 år!

Inridning och vila av 3 åring

MaRomer

Trådstartare
Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar.

Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom sedan stå över de kallaste månaderna. Sen satte jag igång honom och hann tyvärr bara rida honom ca 10 ggr innan jag flög av och landade olyckligt. Detta var i början på Maj. Han har alltså stått helt nu i 5 v och jag kommer nu börja jobba honom från marken då jag inte får rida ännu.

Planen är att jag inom 2 v ska upp i sadeln och enbart skritta och trava lite. För att han sedan v 31 åker iväg på "inridning" i 3 v. (Han är ju redan början på inriden, det är galoppen och finliret som fattas. Men han ska iaf iväg pga min skada ej tillåter mig att ta jämna tag i tyglarna på ett tag. Och jag vill ej att han ska bli inriden "snett") Därefter tänkte jag rida honom fram tills i november/december. Dvs ridning i ca 4 månader. För att sedan låta honom vila ca 4 veckor. Och sätta igång honom igen. Men tanken var att låta honom gå 4:års om han är redo. När går det? Tänker så att planeringen med vilan blir korrekt. "Räcker" det med 4 veckors vila? Jag kommer köra på så gott det går i höst så att ridningen verkligen sitter som den ska (3-4 pass/veckan vara ett från marken varvat med löshoppning). Med träning för tränare 30 min varannan vecka med start v 34/35. Jag tycker det är viktigt att ha med tränare från början så att jag inte rider honom snett och för att han ska få komma ifrån stallplanen. Han kanske kommer behöva en 2 veckors i höst, men det får jag ta då.

Låter det som en rimlig plan på en välutvecklad 3:åring? (Halvblod)

Hur har ni lagt upp det för era små?
 
Jag kommer sitta in min i september och då rida i två månader. Sedan vila november och december. I samband med det skor jag fram och sedan när vi ska sätta igång igen skor jag även bak.

Märker man att det blir mycket för kropp eller knopp kan det ibland räcka att vila 1-2 veckor, där får man ha lite fingertoppskänsla.

Här uppe går kvalitets i slutet på augusti.
 
Jag kommer sitta in min i september och då rida i två månader. Sedan vila november och december. I samband med det skor jag fram och sedan när vi ska sätta igång igen skor jag även bak.

Märker man att det blir mycket för kropp eller knopp kan det ibland räcka att vila 1-2 veckor, där får man ha lite fingertoppskänsla.

Här uppe går kvalitets i slutet på augusti.


Är det så sent hinner han ju med en längre vila i vinter utan problem oxå.

Tänkte också som så att man kan lägga in. Vila på 1-2 v om det knyter sig i gossens huvud
 
Personligen tycker jag det låter som väldigt lite vila för en 3-åring.

Vårat upplägg är: ca. 4 veckor under senhösten som 2-åring hos beridare/unghästutbildare för insittning i alla gångarter. Sedan vila fram till i Mars. Förbereder därefter inför 3-årstest hos samma ryttare (vare sig den kommer till test eller ej) och efter test blir det sommarvila på 3 månader. Är det ett sto kan den ev. betäckas. Igång igen till hösten med varierad träning vid ca. 3-4 tillfällen per vecka (beror på aktiviteten) med några planerade microvilor. Vila under julen ett par månader.
 
Personligen tycker jag det låter som väldigt lite vila för en 3-åring.

Vårat upplägg är: ca. 4 veckor under senhösten som 2-åring hos beridare/unghästutbildare för insittning i alla gångarter. Sedan vila fram till i Mars. Förbereder därefter inför 3-årstest hos samma ryttare (vare sig den kommer till test eller ej) och efter test blir det sommarvila på 3 månader. Är det ett sto kan den ev. betäckas. Igång igen till hösten med varierad träning vid ca. 3-4 tillfällen per vecka (beror på aktiviteten) med några planerade microvilor. Vila under julen ett par månader.

Dock har han ju inte gått speciellt mycket innan och jag ser helst att han lär dig grunderna innan en vila ska till.
 
Dock har han ju inte gått speciellt mycket innan och jag ser helst att han lär dig grunderna innan en vila ska till.

Grunderna för en 3-åring bör ju endast vara skritt, trav och galopp på fyrkantsspåret innan den långa sommarvilan. Vi vill även att hästarna skall tycka jobbet är roligt, och nöter man för länge så de blir trötta i kropp och knopp. Då brukar de sluta tycka att jobbet är roligt, och ibland kan det ta lång tid innan man hittar gnistan igen. Så oavsett om ni ligger i fas eller inte hade jag get minst 2 månaders sommar/sensommar vila efter en lite mer intensiv period.
 
Grunderna för en 3-åring bör ju endast vara skritt, trav och galopp på fyrkantsspåret innan den långa sommarvilan. Vi vill även att hästarna skall tycka jobbet är roligt, och nöter man för länge så de blir trötta i kropp och knopp. Då brukar de sluta tycka att jobbet är roligt, och ibland kan det ta lång tid innan man hittar gnistan igen. Så oavsett om ni ligger i fas eller inte hade jag get minst 2 månaders sommar/sensommar vila efter en lite mer intensiv period.

Grunden i skritt och trav är redan satt på honom. Han har nu vila och har haft det i 5 v. Och kommer vila från ridning tills v 31 då han åker iväg. Därav känner jag inte att jag måste lägga in en mega vila på 2 månader i höst, utan kan ta den i vinter.
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 025
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 471
Senast: MiniLi
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 572
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 215
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp