Bukefalos 28 år!

Inridning olika raser!?

Gullan86

Trådstartare
I vilken ålder anser ni/har ni lärt er att man ska/rider in dessa raser:

-Halvblod(hoppning/dressyr kanske är olika?)
-Fullblod
-Svensk ridponny
-Islandshäst
-Nordsvensk
-shettis
-Friser
-Fjording
-"westernhästar"(dvs raser framavlade för ändamålet)



Med inridning menas att man rider på hästen dvs grundrider den, styra/stanna/svänga och ev i alla gångarter men inte med jättestora krav utan att den helt enkelt är ridbar om ni förstår vad jag menar.
 
Sv: Inridning olika raser!?

Jo, men skillnaden brukar vara större mellan individer än raser, är min erfarenhet...därför tycker jag inte det är särskilt intressant med rasvisa åldersmallar. Det finns valpiga fullblod som mognar sent likaväl som brådmogna kallblod.
Den som är erfaren och lyhörd brukar kunna tajma in när varje individ är redo.
 
Sv: Inridning olika raser!?

Säjer som dom innan när hästen är mogen för det i krop och knop.
Och det tycker jag oftas händer i mellan 2½ och 4½.

Kram
 
Senast ändrad:
Sv: Inridning olika raser!?

Jag kan bara svara för fjordhäst, då det är den enda ras jag ridit in. Där varierar det mellan 2½ - 4 års ålder beroende på framförallt den psykiska mognaden. De flesta fjordhästar är väldigt färdiga i kroppen tidigt, men kan vara väldigt valpiga mentalt. Så någon exakt tidpunkt går inte att säga. :grin:
 
Sv: Inridning olika raser!?

Håller med de ovan:)
har dock "lärt mig" (=hört) att raser som Islandshäst, friser och nordsvensk generellt mognar senare medans fullblod och halvblod kan ridas in tidigare...
Om det stämmer eller inte vet jag inte:cool:
Det är nog individen som avgör
 
Sv: Inridning olika raser!?

Svarar till er alla.

givetvis beror det på individen men ärligt talat människor om det vore så som ni beskriver det så hade ju världen varit perfekt alltså så himla mycket varierar det inte.
svårt att förklara men det jag menar är att det handlar om max månader inom de olika raserna hur folk rider in.

tex:

Halvblod ridbar vid 3års ålder(sen kanske någon kunde rida sin när den var 2,5 eller någon annan när deras var 3½ men jag har då aldrig hört talas om någon som väntat till 4år med sitt halvblod tex)

det är kanske svårt att skriva exakt men vad TROR ni om ni tar det på ett hum vad ni fått uppfattningen om jag menar inga exakta siffror här nu utan vad ni generellt uppfattat det som inom de olika raserna sen kan det givetvis variera.

var inte så tråkiga nu....sanningen är tyvärr inte så fin som ni beskriver det även om säkert ni tänker på individen osv så är det många som skiter totalt i det och tex tänker mer på pengar/Stress rida in.

Bara en snabb koll i 07 tråden här såg jag att de flesta oavsett ras redan börjar rida sina så mycket som jag menar dvs i alla gångarter och t.o.m börjat hoppa dem.
 
Sv: Inridning olika raser!?

I vilken ålder anser ni/har ni lärt er att man ska/rider in dessa raser:

-Halvblod(hoppning/dressyr kanske är olika?) 3år
-Fullblod 3 ½
-Svensk ridponny
-Islandshäst
-Nordsvensk
-shettis
-Friser
-Fjording
-"westernhästar"(dvs raser framavlade för ändamålet)



Med inridning menas att man rider på hästen dvs grundrider den, styra/stanna/svänga och ev i alla gångarter men inte med jättestora krav utan att den helt enkelt är ridbar om ni förstår vad jag menar.

jag vill se en sånhär lista från er se ovan exempel:
som sagt lägg märke till att jag skrev exempel...osv.....har ej fyllt i alla
 
Senast ändrad:
Sv: Inridning olika raser!?

var inte så tråkiga nu....sanningen är tyvärr inte så fin som ni beskriver det även om säkert ni tänker på individen osv så är det många som skiter totalt i det och tex tänker mer på pengar/Stress rida in.

Bara en snabb koll i 07 tråden här såg jag att de flesta oavsett ras redan börjar rida sina så mycket som jag menar dvs i alla gångarter och t.o.m börjat hoppa dem.

Jamen vad är det du vill ha listan till? Jag fattar ärligt talat inte vad det är du är ute efter.
Man kan fylla i hur många siffror som helst, den är fortfarande värdelös när du står i verkliga livet med hästen ifråga framför dig...DÅ finns det inget annat än hästkänsla och erfarenhet som kan hjälpa dig avgöra huruvida hästen är mogen eller ej.
Klart det finns "många som skiter totalt i det och tex tänker mer på pengar", men det gör inte att det blir BRA i slutändan.

Hos oss har vi just nu 7 hästar under olika stadier av inridning, dom är av skilda raser (fullblod, halvblod, ridponny, kallblodskorsning mm) och allt mellan 3 och 9 år. Och jag kan lova dig att rasen på dom är det sista som varit av betydelse då vi beslutat om att sätta igång var och en av dom.

jag har då aldrig hört talas om någon som väntat till 4år med sitt halvblod tex

Nähä. Det betyder inte att dom inte finns.
 
Sv: Inridning olika raser!?

När folk rider in och när hästen är redo är två helt skilda saker :angel:

Jag vet flera (vettiga) människor som ridit in sina hästar efter 4 års ålder av anledningen att de inte varit redo tidigare. Tyvärr är det trend i att ha hästen inriden senast våren den är 3, vilket jag trodde 3-årstest var den stora boven till, men nu har jag på flera håll sett 2,5-åringar suttna som varken är redo eller ska gå 3-års. Varför ägaren har så bråttom är för mig en gåta...

/Unghästutbildare, ickepraktiserande för tillfället.
 
Sv: Inridning olika raser!?

kl

Jag har ridit in hästar som varit alltifrån 2,5-7år det har varit halvblod. Sen har jag ridit in en arab och henne började jag med som 3 åring men avslutade det och tog upp det nu när hästen är 4 ist pga att hon behövde mogna. Alla hästar är individer och vi som håller på måste kunna läsa av dom.

Sen ser jag ingen fara i att sitta in unghästarna när dom är 2,5 år, huvudsaken är att man tar det lungt och inte stressar fram nästa steg och låter dom vila mycket.
 
Sv: Inridning olika raser!?

Jo jag vet halvblodsfolk som har väntat till 4år med sina hästar just för att dom har varit valpiga i kroppen länge, tycker man ser det på annonser i mellanåt oxå att hästen är inriden sent pga av att hästen i fråga har varit sen i kroppen.

Att det finns en hel drös med folk som inte väntar ut hästen är jag mycket medveten om.

Oftas tycker jag det handlar om okunighet eller för att man vill vara med på olika årgångs tävlingar för att sedan sälja (här handlar det om pengar) hästen ifråga eller om det är ett sto för att sätta henne i avel med meriter.

Men här kommer vi in på en helt annan fråga om man skall sätta sena hästar i avel eller inte (pratar halvblod) men detta är som skrivet innan en helt annan fråga som hör hemma på avel.

Kram
 
Sv: Inridning olika raser!?

Alla borde ridas in när dem är redo. Men jag förstår inte varför folk rider in sina hästar vid 2½ålder! ingen häst kan vara redo då? ..
Av egna erfarenheter brukar de flesta vara redo vid 3½år.
 
Sv: Inridning olika raser!?

i avel med meriter.

Men här kommer vi in på en helt annan fråga om man skall sätta sena hästar i avel eller inte (pratar halvblod) men detta är som skrivet innan en helt annan fråga som hör hemma på avel.

Kram


Jag tycker vi ska avla på hästar som utvecklas sent också. Annars hade vi inte avlat på Cardento tex.
Och jag tror att alla är eniga om att han har tillfört många fina avkommor i aveln. Men det är allmänt kännt att hans avkommor är sena.
 
Sv: Inridning olika raser!?

I vilken ålder anser ni/har ni lärt er att man ska/rider in dessa raser:

-Halvblod(hoppning/dressyr kanske är olika?) 2,5
-Fullblod (eng fbl för galopp) 1,5 (eng fbl för ridning) 2,5. Arabiskt fbl har jag ingen koll på
-Svensk ridponny 2,5
-Islandshäst 4-5
-Nordsvensk 3-4
-shettis 3
-Friser har ingen koll
-Fjording 3
-"westernhästar"(dvs raser framavlade för ändamålet) 2,5-3 (i USA finns det stora pengar att vinna för treåriga hästar i reining då dom går ett helt reiningmönster inkluderat stop, rollback, rygga, galoppombyten, spin, då har man garanterat börjat tidigare på hästarna)

sådär nånting ungefär


men enligt mig rider man in en häst efter man ser till individen och när den är klar psykiskt och fysiskt för det. Det finns ingen anledning att vänta med tex. en islandshäst som vid tre års ålder är stor och fullt utvecklad och mogen i psyket, bara för att det är en islänning
 
Senast ändrad:
Sv: Inridning olika raser!?

Bara en snabb koll i 07 tråden här såg jag att de flesta oavsett ras redan börjar rida sina så mycket som jag menar dvs i alla gångarter och t.o.m börjat hoppa dem.

Där hittar man ju inte de som inte börjat. Och bara för att en arab är inriden och påbörjad hoppning så innebär inte det att det är rätt för alla araber.
Så skulle jag svara på din fråga när det gäller araber så blir det 2,5 år (bla galoppörer) till 8år.
// Linda
 
Sv: Inridning olika raser!?

Bara en snabb koll i 07 tråden här såg jag att de flesta oavsett ras redan börjar rida sina så mycket som jag menar dvs i alla gångarter och t.o.m börjat hoppa dem.

Jag hävdar ändå att det beror på individen. Jag skriver själv i den tråden med min nuvarande unghäst, hon är extremt tidig om jag jämför med släktingar till henne och jämför jag med min förra unghäst så hade jag när han var lika gammal som Ariel haft sadel och ryttare på några gånger utan inverkan. :grin:

Jag känner ett par halvblod som ridits in sent då de varit väldigt psykiskt omogna, ett par andra som vuxit så himla mycket att de knappt kunnats ridas in heller, men då har de jobbats mycket från marken istället. Så visst finns de! :laugh: Sedan kanske man inte tycker att det är lika roligt att skriva i 07-tråden om man inte rider, vad vet jag. Det är ju inte en tråd som speglar hela hästsverige.
 
Sv: Inridning olika raser!?

Med inridning menas att man rider på hästen dvs grundrider den, styra/stanna/svänga och ev i alla gångarter men inte med jättestora krav utan att den helt enkelt är ridbar om ni förstår vad jag menar.
I vilken ålder anser ni/har ni lärt er att man ska/rider in dessa raser:

-Halvblod(hoppning/dressyr kanske är olika?)


Runt tre år, pga treårstesterna hetsas inridningen litegrann, vilket är synd. Ser hellre att man väntar och tar det lugnt med själva ridträningen, men sadelvänjning och uppsittning kan göras året då de fyller tre år. Hur man sedan tränar beror på hästen. Hopp- eller dressyrinriktning påverkar inte.

-Fullblod

Galoppörer rids in som ettåringar väl? Vet inget om galopp...

-Svensk ridponny

Tre/fyra år, det beror på ponnyn. De ponnyer jag haft kontakt med har inte matchats på samma sätt som halvbloden, så de har fått mer tid på sig generellt.

-Islandshäst

Inte så mycket erfarenhet, men vid 4-5 år är väl normalt för dem?

-Nordsvensk -shettis -Friser -Fjording

Se Svensk Ridponny.

-"westernhästar"(dvs raser framavlade för ändamålet)

Kan inte så mycket, de två quaterhästar jag mött reds båda in som tvååringar, men det kanske är ovanligt?


Rent allmänt tycker jag att unghästarna ofta hetsas fram, i alla fall de raser som matchas för tävling. Ett halvblod kan ju fortsätta växa ända upp i 8-9års åldern. Vi får bättre hållbarhet på hästarna om de inte pressas så mycket när de växer.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 521
Islandshäst Vilka typer av hästar rider ni som inte är islandshästar? Disciplin? Vilket föredrar du -gångartsträning eller något annat tex...
2
Svar
30
· Visningar
4 182
Senast: kryddelydd
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 834
Senast: scizofren
·
S
Hästmänniskan Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja. Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag...
Svar
14
· Visningar
1 918
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp