inridning shettis??

M

Marlon

Såg just en annons på en shettlandsponny som var 4 år och jätte snäll att rida!!
Är det inte så att dom bör inte ridas in fören 5 års ålder precis som islandshästarna just för att dom växer långsamt??
Våra fullblod tar vi i två års åldern hellt normalt och ett halvblod brukar man ta vid 3 år men en shettis tar man väl ändå vid 5 år??
har jag fel??
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Har aldrig hört att man väntar med att rida in shettisarna tills dom är 5 år, har hållt på med rasen ett tag och nu har jag ett treårigt sto som rids, inte dagligen och inga hårda pass, men hon är i allafall inriden, så att se en annons på en inriden 4-åring tycker jag inte är så konstigt.
 
tror du syftar på islänningar.
dom utveklas sent och rids in förens dom är 5 år
 
har oxå hört att shetissar utvecklas långsamt, precis som islandshästar.
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jo, jag har hört precis som du att man skall ta det lugnt med dem och rida in dem sent. De växer länge precis som islänningar. Men det finns ju alltid individer inom varje ras.
 
Jag tar det alltid lugnt med mina shettisar. Inkörning vid 2,5 - 3,5 beroende på hästen och inridning vid ca 5 år. Det är ju trots allt ett litet kallblod som är lite senare i växten. Dom växer ju väldigt fort på höjden men massan kommer betydligt senare.
 
Precis som dig så har jag lärt mig att shettisar växer långsamt och inte bör ridas in förrän i femårsåldern. Blir alltid så beklämd när jag läser om förtidigt inridna hästar och ponnyer.
frown.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Det beror nog på hur man ser ridning....lulla runt med en liten unge på ryggen...eller tränas ex. körning.
Min shettis är 3år och under inkörning så sakta.



Jag har ridit en islandshäst på 4år när vi var på turridning...han var ju inte utbildad.
Hade inte den blekaste aning om att man inte rider in dom innan dom är 5år.

/Becky
bounce.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
De shettisar jag känner är inridna vid 3-4 års ålder.

Det finns de som växer länge och de som växer klart tidigt precis som innom andra raser. Shettisen vi har leasat har inte vuxit sedan han var 3 år (är 6 år nu).
 
har ja aldrgi hört. en shettis på ridskolan är fem och han är inriden. men man gör de iallafall när dem är tre..gör iafall kerstin..
 
Man kan inte veta exakt när en häst slutar växa det är ju alltid något i kroppen som tar lite längre tid på sig!
Jag har ALLTID fått höra att man inte bör rida in dom fören dom är fem inte att man SKA alla gör väl olika men jaaa slutar hästen växa i fem års ålder så tycker jag att man ska ta dom dåfast de har vi alla säker olika uppfatningar om!
Mne tänk om man skulle rida in ett halvblod i två års ålder??hmm,.,skulle nog inte vara så bra!
Bara för att shettisar oftast är små och lite runda behöver de inte betyda att en tre åring inte kan få skador i framtiden när bara ett litet barn på 15 kilo rider+sadel=/
 
Men det är ju åandra sidan skillnad på ridning och ridning.
Ridning = träning anser jag kanske inte heller att man bör syssla med super aktivs med en häst på 3år,men att lulla i skogen och ta det lugnt, små träna lite tror jag går utmärkt.

//Becky
 
Halvbloden rids (sitts in) ju faktist in när de är 2 1/2 och shettisar tävlar ponnytrav som 3 åringar och de är mer välmusklade och så än många andra ponnyer vid den tiden, och jag tömkör alla min 2 åringar på hösten här och vagn får de på sig med sen vilar de till våren Och de rids in med som 3 åringar de är olika individer precis som alla andra raser har iof sig bara haft en shettis som har varit sen i utvecklingen. Tänk på att i Holland betäcks de tom som 2 åringar och klarar de en fölning som 3 åring så klarar de nog av ridningen med bara de är tillräckligt förberedda för det.... :rofl:
 
Shettisar växer liksom islänningarna väldigt långsamt. Man bör inte rida in en shettis när den är 3 år då den inte är färdig i kroppen.

Själv så kör jag in dem vid tre års ålder. Tränas lite mer vid 4 års ålder och tävlad och tränas ordentligt vid 5 år. Vid ridning så kan jag vänja dem vid mkt lätt ryttare när de är tre år. Då sitter det en liten tjej på ca 15 kg på ponnnyns rygg i 5 min. Vid fyra års ålder kan ponnyn få gå ut på skritt promenad med ryttare. Vid fem år så börjar träningen under ryttare.
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 719
Senast: Mia_R
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 739
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp