Inridning utav 3 åring

kaninälskare

Trådstartare
Hej!

Jag får hem en 3åring, 3år+ några mån, om en vecka. Hon är inte inriden, utan arbetad mycket från marken på, sadel och tränsvan, och även hängd på. Nu vill jag höra vad ni tycker om min nuvarande "plan".

Första 2v- endast promenera, öva på kommandon från marken. Mysa massor, busa i paddocken, och tömköra kanske 3 dagar i veckan får att låta henne jobba lite.

3e & 4e veckan- Tömköra (både ut i skogen och på banan) eller logera c 3 dagar i v, och då hänga på henne en stund efter varje pass. Bara hänga lite från båda håll, går det bra så skritta fram lite medan jag hänger. Resten utav dagarna trickträna, promenera, HS osv. Samt bara vila i hagen såklart, lite varierat.

5e veckan- Sitta upp, bara ligga lite på henne, stoppa fötterna i stigbyglarna. Går det bra, skritta framåt lite. Detta såklart efter hon blivit jobbad från marken först! Och göra detta c 3 gånger i veckan.

6e-veckan- Sätta mig upp i sadeln, med ledare bli longeradd på i skritt och trav. c 3 gånger i v, och resterande dagar jobba på med allt jag skrivit om innan.

7e veckan- Vila. Hage & mys.

8e veckan- Rida själv, med medhjälpare i paddocken. Skritta, trava, eventuellt galoppera. EFTER den arbetad innan såklart.

Efter jag har suttit på henne i alla gångarter i paddocken så rider vi ut och jobbar uppsuttet istället för i paddocken.

Okej detta är ett "ungefär schema", man märker ju längst vägen om vi behöver backa bandet, eller om allt går hur bra som helst och jag redan 6e veckan kan rida utan ledare.

Man vad är era åsikter angående detta preliminära schema? Självklart kommer hon bara få vila och smälta allt åtminstone2ggr veckan.
 
Notera att logera gör jag med sadel på och stigbyglar hängande, enbart för att "motionera" samt träna på kommanden. Tycker inte det ger så mycket utom det.
 
Om du inte är van att rida in och vet hur du ska göra rekommenderar jag att du har hjälp av tränare. 😊
Och överarbeta inte. Träna några dagar i veckan och låt hästen vara i hagen med kompisar resten. En så ung häst måste få bara vara mer än en vuxen.
 
Håller med de som skrivit ovan, om du inte har ridit in hästar tidigare så ta hjälp! Behöver inte vara att du skickar iväg hästen, om du själv vill vara delaktig så få någon att komma hem till er istället. :)

Har du bete hemma som hästen kommer gå på under tiden? Annars så skulle jag föredra att köra typ 2 veckor med intensiv träning nu, och så skicka hästen på bete för att smälta träningen samt utveckla sig fysiskt och psykiskt med andra hästar.
Till hösten låter det upplägg du skisserat perfekt som igångsättning efter betet, förutom att jag tycker den kan få flera lediga dagar (och givetvis med ev modifikationer av upplägget undervägs utefter vad hästen behöver).
 
Håller med de som skrivit ovan, om du inte har ridit in hästar tidigare så ta hjälp! Behöver inte vara att du skickar iväg hästen, om du själv vill vara delaktig så få någon att komma hem till er istället. :)

Har du bete hemma som hästen kommer gå på under tiden? Annars så skulle jag föredra att köra typ 2 veckor med intensiv träning nu, och så skicka hästen på bete för att smälta träningen samt utveckla sig fysiskt och psykiskt med andra hästar.
Till hösten låter det upplägg du skisserat perfekt som igångsättning efter betet, förutom att jag tycker den kan få flera lediga dagar (och givetvis med ev modifikationer av upplägget undervägs utefter vad hästen behöver).
Vi har bete hemma, jag kommer låta han stå där och vila och smälta allt några v efter man gjort några utav de större momenten. Sen till slutet av sommaren/ hösten börja mer intensivt. Men nu bara "presentera" sakerna för honom.

Har varit med och ridit in hästar förut nu ska jag göra det själv från grunden, men min tränare kommer att komma och hjälpa mig några gånger i månaden och vi ska tillsammans lägga upp ett bra schema. Men tänkte visa det jag hittills hade skrapat ihop här innan jag presenterar det för honom! :D
 
Vi har bete hemma, jag kommer låta han stå där och vila och smälta allt några v efter man gjort några utav de större momenten. Sen till slutet av sommaren/ hösten börja mer intensivt. Men nu bara "presentera" sakerna för honom.

Har varit med och ridit in hästar förut nu ska jag göra det själv från grunden, men min tränare kommer att komma och hjälpa mig några gånger i månaden och vi ska tillsammans lägga upp ett bra schema. Men tänkte visa det jag hittills hade skrapat ihop här innan jag presenterar det för honom! :D
Jag tycker det beror mycket på vad hästen kan innan. Har han gjort något tidigare? Promenerats, tömkörts tidigare? Att ha gjort runt magen kan ju t.ex. förvissa hästar vara en stor grej, då hade jag hellre satsat på promenader med tömkörningsgjord på ett par veckor då och då innan jag började fundera på tömkörning/ hänga. :) När det funkat uppgraderat till sadel med stigläder och stigbyglar. Vissa hästar köper det direkt och andra tycker det är världens grej.
 
Hej!

Jag får hem en 3åring, 3år+ några mån, om en vecka. Hon är inte inriden, utan arbetad mycket från marken på, sadel och tränsvan, och även hängd på. Nu vill jag höra vad ni tycker om min nuvarande "plan".

Första 2v- endast promenera, öva på kommandon från marken. Mysa massor, busa i paddocken, och tömköra kanske 3 dagar i veckan får att låta henne jobba lite.

3e & 4e veckan- Tömköra (både ut i skogen och på banan) eller logera c 3 dagar i v, och då hänga på henne en stund efter varje pass. Bara hänga lite från båda håll, går det bra så skritta fram lite medan jag hänger. Resten utav dagarna trickträna, promenera, HS osv. Samt bara vila i hagen såklart, lite varierat.

5e veckan- Sitta upp, bara ligga lite på henne, stoppa fötterna i stigbyglarna. Går det bra, skritta framåt lite. Detta såklart efter hon blivit jobbad från marken först! Och göra detta c 3 gånger i veckan.

6e-veckan- Sätta mig upp i sadeln, med ledare bli longeradd på i skritt och trav. c 3 gånger i v, och resterande dagar jobba på med allt jag skrivit om innan.

7e veckan- Vila. Hage & mys.

8e veckan- Rida själv, med medhjälpare i paddocken. Skritta, trava, eventuellt galoppera. EFTER den arbetad innan såklart.

Efter jag har suttit på henne i alla gångarter i paddocken så rider vi ut och jobbar uppsuttet istället för i paddocken.

Okej detta är ett "ungefär schema", man märker ju längst vägen om vi behöver backa bandet, eller om allt går hur bra som helst och jag redan 6e veckan kan rida utan ledare.

Man vad är era åsikter angående detta preliminära schema? Självklart kommer hon bara få vila och smälta allt åtminstone2ggr veckan.

Tycker det låter alldeles för, och onödigt, uppstyrt och planerat i förväg. Jag hade tagit det utifrån hur allt går, och hur hästen är, inkl då behov av pauser från inridningen.
 
Jag skulle nog ta det lite lugnare. En ung häst som precis flyttat till ny ägare och nya kompisar. Kan bli väldigt mycket nytt om den inte är van.
Hade börjat mysa och lära känna hästen , träna från marken och se lite vad den kan. Stanna när man vill, backa när man säger till och att den lyssnar när man leder.
Om den funkar med det hade jag gått vidare med tömkörning, longering med sadel och börjat hänga eller ev. suttit upp om hästen är lugn. Skulle inte hålla på mer än kanske 5 v och max 3ggr i veckan.
Sen hade jag gett hästen ett långt, skönt sommarlov och börjat jobba lite mer till hösten.:)
 
Ett gammalt råd är att aktivera/rida hästen lika många dagar per vecka som den är gammal. Alltså tre dagar per vecka för en treåring.
Jag föredrar att de inte är för mycket longerade/tömkörda osv och hunnit få "för bra" kondition när jag ska rida in.
Vill inte behöva longera bort en massa överskottsenergi innan jag gör jobbet för dagen. Större risk för busig häst och olyckor också.
Så fort hästen är bekväm med ryttare på ryggen och går att stanna (hyfsat) brukar jag ge mig ut i skogen med en trygg häst som stöd.
Finns ingen anledning att sitta och slita på ridbanan i onödan.
När hästen känns tryggt med detta får den vila. Oftast har vi då ridit i alla gångarter i skogen tillsammans med annan häst. De brukar också få prova på att gå först om det "blir" så, dvs de bjuder på bra och är självmant intresserade av att gå förbi den andra hästen.
Det är egentligen inte svårt att rida in en häst, men samtidigt kan vi förstöra väldigt mycket för framtiden när vi gör det. Det gäller att vara trygg med sitt system och ge hästen en trygg och bra upplevelse.
 
Jag lämnade bort min faktiskt, han kom till mig som 3 åring i September, vande honom med sadel, träns osv sen skickade jag iväg han i våras på inridning, han vart borta två gånger sammanlagt 7 veckor. Där har han arbetar varannan dag ungefär under dessa veckor, första vändan 4 veckor träning sen hem vilade en månad och åkte tillbaka i 3 veckor.
Nu är han hemma sedan drygt 3 veckor och har vilat från ridningen men aktiverats på annat sätt för att han blir lite bångstyrig när han får för mkt fritid ;) Men ska ridas igång igen nu.

De viktigaste är väl att läsa av när hästen börjar bli trött .. Vilket min visade tydligt första vändan han behövde få komma hem och vara häst helt enkelt och bara vara med sina kompisar. Sen är de olika hur trygga de är med ryttare osv, min har haft lite problem med ryttare men inte så att de inte gått att arbeta med de och när han blir trött så går typ allt på tok ungefär.

Ska tilläggas har kontakt med hon som red in honom och gjort precis som hon tyckt vart bra för hästen för att ge han rätt förutsättningar, så de känns skönt med någon att bolla tankar med!
 
Vi har bete hemma, jag kommer låta han stå där och vila och smälta allt några v efter man gjort några utav de större momenten. Sen till slutet av sommaren/ hösten börja mer intensivt. Men nu bara "presentera" sakerna för honom.

Har varit med och ridit in hästar förut nu ska jag göra det själv från grunden, men min tränare kommer att komma och hjälpa mig några gånger i månaden och vi ska tillsammans lägga upp ett bra schema. Men tänkte visa det jag hittills hade skrapat ihop här innan jag presenterar det för honom! :D

Jag tycker inte att du ska "busa" i paddocken.
Det är antagligen pedagogiskt bättre att lära hästen att den ska vara lite koncentrerad när den har sadel på sig.
Och att hålla på så kort stund varje gång att den inte hinner bli uttråkad eller okoncentrerad/trött i skallen.
 
Har ridit in många hästar och förutom att de ska vara med på noterna och acceptera varje steg..så är det viktigt att de är på rätt humör vid kritiska moment, tex första uppsittningen, första traven, första galoppen. Det ska kännas bra innan man gå vidare. Så din planering är nog lite överambitiös och riskerar att hjälpa mer än att hjälpa. Håller också med om att skippa buset., det klarar de av i hagen 23 h om dygnet. Hellre då lite markövningar som rygga, placera före eller efter och halt. För oss hobbyryttare är det en dygd att hästen kan stå stilla.
 
Jag lär ändra om och satsa på att efter första veckan aktivera han på nåt sett varannan dag, alltså tömköra, promenera, hänga osv. Så kan vi anpassa varje dag efter hur det går.
Och planen är att i mitten av juli låta han bara gå på semester och busa med sina vänner, och efter det börja "träna":)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 511
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp