E

enterprise

Jag har en Quartervallack född våren 2007 som nu är under inridning. Allt nytt vi börjat med har varit fullt av grova protester i början men har gått mycket bra efter lite träning. T ex sparkade han mot mig när jag skulle lyfta hovarna i våras men är nu sedan länge inga problem. När han skulle vänjas vid tränset fick han panik och stod på bakbenen och vevade i början, jag fick ta isär tränset i bitar och sätta på en rem i taget via hans rygg över nacken, tjaa, ni fattar. Någon vecka senare tränsades han dock snällt utan problem. Denna kille är mycket utåtagerande och ni kan tänka er hur han reagerade på longergjord och sadel första gångerna. Nu funkar dock allt fint; promenader, longering och all utrustning och det är dags att sitta in honom, och nu vet jag inte hur jag ska gå tillväga med livet i behåll. Denna kille bockar som en rodeohäst och släpper inte upp någon på ryggen. Jag kan stå och studsa i stigbygeln utan problem, men försöker man hoppa upp på honom (från pall, stubbe eller stigbygeln spelar ingen roll) exploderar han fullständigt. Jag har hängt över honom utan sadel några gånger medan han har ätit hö och det har gått ok, men just nu kommer jag inte längre. Ställde honom mot en vägg när en tjej skulle hoppa upp från en pall och då sprang han rakt över mig (gör han inte annars). Han verkar typ bli rädd för själva uppsittningen när man lättar från marken, har ju inget emot sadeln och så. Nu har jag lagt insittningen på hyllan ett tag och fortsatt med markarbete, vill ju inte stressa honom i onödan. Men någon gång måste ju någon upp (med livet som insats)... Har någon några bra förslag för att lösa detta? Gillar inte "break the horse"-varianten både pga hästens välbefinnande och riskerna det innebär. Allt annat fungerar ju fint och skulle vilja att det fortsatte så.
 
Sv: Inridning

jag använder Tommy A till första-uppsittning på mina unghästar, han har en bra och lugn metod, funkar även på de mest känsliga. Bättre att det blir rätt från början än att de får för sig att de kan hitta på "dumheter":)
 
Sv: Inridning

Jag vet hur jag skulle göra men det är knappast något som man lär ut på Internet...

Jag tycker faktiskt att du skall anlita Tommy Arvidsson (den första jag kom på just nu). Utan att försöka sabba din tråd eller göra reklam. Men ärligt, han är en jäkel att sitta kvar på unghästar och kan lösa det problem du skapat.

//Waern
 
Sv: Inridning

Det kan ju vara så att din häst inte är redo mentalt (och/eller fysiskt för den delen) att ha någon på ryggen ännu....

Om jag förstår det rätt så har du sadlat och tränsat under sommaren (om du började med hovlyft i våras?) och då kan det ju faktiskt handla om att din häst inte är redo. Någonstans på vägen brister det och det du har jobbat på är av någon anledning inte befäst (min teori), och du kanske ska backa ett eller tio steg och ta grundarbetet lite grundligare helt enkelt.

T.A är jätteduktig med unghästar men i min värld är inte lösningen att slänga upp någon bara för att han kan sitta kvar på bockande hästar -vilket kan vara helt rätt förfarande i vissa fall men när det gäller unghästar så känns det inte som det första jag hade provat. Sedan kan det vara en jättebra idé att ta T.A eller någon annan som är duktig på ungähstar att göra de första uppsittningarna men det känns nog som att du kan ge din häst en bättre och stabilare plattform innan det.
Visst någon gång måste man sitta upp men alla hästar är olika, en del mår bra av att man väntar lite.

Det är vad jag tror. Lycka till :)
 
Sv: Inridning

Eftersom hästen redan har ett misslyckat inridningsförsök så finns det ju inte just andra alternativ än att ta hjälp.

//Waern
 
Sv: Inridning

Om jag utgår från det ts skriver så kan jag inte se det som ett misslyckat inridningsförsök, som jag läser det har ts inte kommit så långt utan det låter som ett problem som uppstår redan innan. Dvs hästen är inte redo för någon uppsittning och någon uppsittning har inte heller skett.

Jag har inte sett ts häst eller fått mer info än det som står i första inlägget så jag kan ha fel.

Tillägg: Självklart ska ts ta hjälp. Men att köra iväg hästen för en förstagångsuppsittning i detta läget är för mig en bakvänd väg att gå. Det är en annan sak om ts lämnar iväg hästen i flera månader för att någon som kan ska göra jobbet. Men är hästen så oförberedd och metalt ofärdig som det "låter" kanske det gör mer skada än nytta, oavsett vem som gör jobbet. Den kanske inte är redo för inridning helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Inridning

Varför inte vänta ett tag, han är ju bara 2 år så trots allt är han väldans ung och du kanske går för fort fram så det blir jobbigt för honom. Jag har oxå en 07 men har inte varken provat träns eller hängt, min dotter på 42 kg ska provsitta i vinter men inget mer. Hittills jag har provat en naken bom för att se hur den ev kan tänkas ligga men thats it. I vår ska han få leka med ett gäng unghingstar ett par månader då jag vill att han ska få en riktigt bra tid innan inridningen.

Sista kvällen med gänget typ ;)

Som sagt varför måste man ha så bråttom, läs av hästen och se vad den är mogen för. Min kille är enormt cool och bara gör men jag tar det så lugnt jag kan, tiden kommer för resten alltför fort och unghästtiden är borta poff innan man hunnit blinka...
 
Sv: Inridning

Jag har "haft" min 07:a i princip från födseln och jag är inte i närheten av att vilja sitta upp.
Jag har inga problem i inkörningen och jag kan göra det mesta med henne utan några protester, men jag känner mig inte redo för att sätta upp en ryttare. Vi har testat sadlar och hon är van vid gjorden (från inkörningen), men nånstans är jag ändå fjollig och det tar emot i tanken att sätta upp ryttare. (Även om det kliar i fingrarna.)

Om du haft/arbetat din 07:a sen våren (< kort tid i mina ögon), så är det nog en bra idé att backa lite. Precis som wrangler skriver. Att bara vara gör mycket för relationen...
(Gå på promenader, rykta o s v.)
 
Sv: Inridning

Tycker inte att det är fel att bara sitta lite på en 2-åring om dom är redo mentalt för det men det verkar inte din häst vara. Håller med om att du nog borde ta ett steg tillbaka och låta hästen mogna lite. Men jag tror absolut att det skulle vara en bra ide att ta hjälp av Tommy när det är dags för inridning. Det behöver ju inte bara handla om en förstagångsuppsittning utan man kan ju ta lite mer hjälp än så. Bättre att ge det lite mer tid för både dig och hästen så att det blir bra och så att ingen skadar sig.

Lyssna på din häst när den säger att den inte är redo.... Lycka till! :)
 
Sv: Inridning

kl*
jag tycker inte man behöver slänga bort idén med att ta hjälp. Att rida in är ingen enkel sak för en amatör och görs bäst av någon som gjort några hundra eller tusen sådana. Eller iallafall med råd från någon sådan.

Jag förutsätter att TA eller någon annan som ts väljer att anlita är väl kompetent och sund så denne säger vad den tycker (ex. att hästen inte är redo). Tror knappast en tränare slänger sig upp utan att kolla av hästen först.

Sen är det klart att man kan förbereda hästen mycket själv men det är en helt annan sak och detta verkar ts redan gjort.
 
Sv: Inridning

Det har du rätt i. Men...

*kl*

Vad jag vänder mig lite emot här är idén att "hästen bockar-sätt upp en tränare som kan sitta kvar".
För detta är lite av det jag tycker lyser igenom i en del svar.

Man kan absolut vara hjälpt av en tränare och det är mycket möjligt att inridningen i detta fallet ska överlåtas till en sådan. Jag tar själv emot inridningshästar så det har jag inga problem med.

Dock har jag en del synpunkter, i all ödmjukhet. Dessa är helt baserade på den enda inlägg jag har läst, vilket är den första i denna tråd.

Man har inte ens kunnat komma upp på hästen och hästens reaktion säger mig att den är långt ifrån redo uppsittning. Detta kommer inte att avhjälpas av en förstagångsuppsittning av en duktig tränare och jag är tämligen säker på att en duktig tränare kommer att vilja göra en hel del grundarbete före en uppsittning. Därför hjälper det inte att ta en tränare till endast en förstagångsuppsittning hur duktig denne än må vara på att komma upp och sitta kvar. Ingenting blir befäst och ett sådant förfarande kan i längden bli mycket skadligt för hästen om inte nästa uppsittning fungerar eller om hästen inte är bekväm med vad som sker.

Ska något resultat komma ur detta bör ts isåfall vara redo att lämna sin häst under längre tid hos tränaren. Det är mycket möjligt att en sådan kan få hästen redo redan under första sessionen men det betyder knappast att den är det under nästa session. Därför bör man isåfall låta tränaren få en längre period på sig då man med hjälp av denne kan avgöra när man själv är redo att ta över.

Förutsättningen måste väl ändå alltid vara att skapa ett bestående och stabilt resultat och då kan det många gånger vara mycket värt att vänta lite tills hästen är redo. Som seriös tränare bör man kunna säga ifrån om hästen inte ÄR redo, och det är mycket möjligt att denna häst inte är det. Tyvärr måste jag också säga att många ägare inte är villiga att ge sin häst den tid som behövs för en korrekt och befäst inridning och många tränare tar av ekonomiska skäl den enkla vägen och "rider in" hästen. :cool:

Även som tränare vill man hellre ha en häst där grundhanteringen på marken är ordentligt befäst och en häst som reagerar som ts's gör faller inte under den kategorin, såvida den inte har något fysisk problem som ex.vis kissing spines eller liknande. Har hästen inga fysiska problem är den inte rätt/tillräckligt förberedd eller inte tillräckligt mogen psykiskt, så enkelt är det. Klarar man inte av det förberedande arbetet så får man lämna bort det också till någon som gör det och som är seriös nog att avgöra om hästen är redo för en inridning eller ej.
 
Sv: Inridning

Håller med Wrangler i det hon skriver att din häst nog inte är mogen för uppsittning än. Jag red in mina hästar som tvååringar, men då var allt annat färdigt och det fanns helt enkelt inte mycket mer att göra än å sitta upp, och det var verkligen bara att sitta upp och börja rida inte den minsta reaktion från någon av dom. Jag tror inte att du har gjort tillräckligt med förberedande arbete med din häst. Jag började med mina redan som föl, kratsa och verka hovar, stå uppbundna, ha täcken på, lasta, leda i grimma (vi var med på Halter och Showmanship när dom var ett) Sen kommer longering och tömköring, i samband med tömkörning kom även tränset, vi gick på promenader och tränade trail in hand, gick över pressenningar, bommar osv. Jag viftade med allt jag kunde komma på och gjorde så många ljud som möjligt, hade folk sett mig hade dom nog trott jag var galen :p så som jag hoppade runt hojtade och viftade med plastpåsar, paraplyer osv. med allt möjligt runt hästarna. Dom tyckte nog jag var helt knäpp också, men dom slutade vara rädda för det mesta, men litade även på mig att även om det ser läskigt ut så skadar det inte. När jag lade på sadeln gjorde jag om samma grejer igen, hoppade runt, slog på sadeln och gjorde en massa ljud, hängde och drog i stigbyglarna, skakade med jackor och påsar ovan för sadeln, "slängde" på sadlen typ 20 gånger från båda hållen osv. När jag sen satte upp såg jag såklart till att hoppa upp och ner från båda sidorna ett antal gånger. Sen var det bara att rida, kommandona fans ju redan från tömkörning och longering, det var bara att förklara vad benen betydde. Nu är dom tre i år och dom är båda snälla att hanter i alla lägen och rida, men det tog ju tre år också...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inridning

Eftersom hästen redan har ett misslyckat inridningsförsök så finns det ju inte just andra alternativ än att ta hjälp.

//Waern

...vi snackar alltså här om att en tjej har försökt komma upp på honom en gång och att han exploderat, inte sjuttielva försök. :) Så jag tror inte det är kört än. Tror bara han inte är redo än, vilket även någon här nämnde. Ingen har ju suttit där uppe än. :) Kanske jag var otydlig...
 
Sv: Inridning

Om jag utgår från det ts skriver så kan jag inte se det som ett misslyckat inridningsförsök, som jag läser det har ts inte kommit så långt utan det låter som ett problem som uppstår redan innan. Dvs hästen är inte redo för någon uppsittning och någon uppsittning har inte heller skett.

Jag har inte sett ts häst eller fått mer info än det som står i första inlägget så jag kan ha fel.

Tillägg: Självklart ska ts ta hjälp. Men att köra iväg hästen för en förstagångsuppsittning i detta läget är för mig en bakvänd väg att gå. Det är en annan sak om ts lämnar iväg hästen i flera månader för att någon som kan ska göra jobbet. Men är hästen så oförberedd och metalt ofärdig som det "låter" kanske det gör mer skada än nytta, oavsett vem som gör jobbet. Den kanske inte är redo för inridning helt enkelt.

Du har helt enkelt fattat det hela helt rätt. :D Klok människa. Själv tror jag ju helt klart att han inte är redo. Plan ett när jag insåg på vårvintern att jag fick börja med att lyfta hovar var att sitta in honom typ i april 2010 eller så om inget skulle krångla på vägen. Att vi gjort försök redan beror på att träningen har gått framåt mycket fortare än väntat (kanske för fort?) och mer träning på marken behövs absolut. Du har så rätt. :)
 
Sv: Inridning

...Mjo, tror jag fick lite bråttom på vägen när allt gick så bra hela sommaren, blev nog lite exalterad (plus stressad av att få höra både här och där att "Quarterhästar ska ridas in som 2-åringar. I USA tävlas dom när dom är två"). Fast mitt eget sunda förnuft har sagt "vänta". Tack för era råd, ska låta det ta den tid det tar. Vi har ju så trevligt tillsammans så det är inga problem. :) Skönt att höra att inte alla anser att man är sent ute, utan snarare tidigt. Så tack. *kramar om*
 
Sv: Inridning

Man lär sig av sina misstag. Den ursprungliga planen låter som en bra idé tycker jag. Om han är lugn och stabil på marken och du vill hitta på något nytt med honom kan du ju alltid köra in honom innan du rider, eller dra lite däck om du inte vill gå hela vägen med vagn (krävs ju en del hjälp också)

Lycka till!
 
Sv: Inridning

...vi snackar alltså här om att en tjej har försökt komma upp på honom en gång och att han exploderat, inte sjuttielva försök. :) Så jag tror inte det är kört än. Tror bara han inte är redo än, vilket även någon här nämnde. Ingen har ju suttit där uppe än. :) Kanske jag var otydlig...

Du skrev

"Denna kille bockar som en rodeohäst och släpper inte upp någon på ryggen. Jag kan stå och studsa i stigbygeln utan problem, men försöker man hoppa upp på honom (från pall, stubbe eller stigbygeln spelar ingen roll) exploderar han fullständigt. Jag har hängt över honom utan sadel några gånger medan han har ätit hö och det har gått ok, men just nu kommer jag inte längre. Ställde honom mot en vägg när en tjej skulle hoppa upp från en pall och då sprang han rakt över mig (gör han inte annars). "

Vilket jag tolkar som att du gjort flera försök, i flera olika situationer. Samt att du haft någon annan som gjort ett försök vilket inte heller fungerade.

Därav mitt svar.

Du har rätt i att det sällan är "kört" men man skall inte vara för stolt för vare sig att ta hjälp, eller gå fram i långsam takt.

Lycka till!

//Waern
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 523
Senast: Honey07
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 198
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 667
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp