Bukefalos 28 år!

tinis88

Trådstartare
Undrar om man kan få lite tips och något schema hur ni gör när ni börjar rida in era islandshästar. Hur många dagar i veckan ska man rida hur länge varje gång. Någon som kan skriv någon förslag på schema hur ja ska lägga upp det med igångsättning och även med vila.
 
Sv: inridning

Jag brukar träna 4-5 dagar i veckan i ca 8veckor, sedan brukar jag låta hästen vila 2månader och sen sätts den igång igen :)
Tränar i början 5-10min och i slutet på de här första 8 veckorna brukar jag rida ca 20-30min (beroende på vad jag ska göra)

Försöker att rida ut så mycket så möjligt för att behålla hästens vilja till att arbeta.
 
Sv: inridning

Som saraandersson skrev om du vill ha schema.

Jag har en liknande plan i huvudet sen blir det ändå aldrig så ;)
Du går på magkänslan :) Sluta alltid när det går som bäst även om det är efter 5 minuter. Lägg sen in en lekdag istället för att traggla samma sak dagen efter om hästen ändå förstått. Den ska aldrig förstå att det är något jobbigt som väntas av den.


Det är min plan/schema.
 
Sv: inridning

Oj jag lät lite väl som tjuren Ferdinand som bara vill lukta på blommar..

Ibland får man ju givetvis visa framfötterna mer än bara ge efter.
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 721
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 020
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 434
Senast: Mia_R
·
Träning Tänkte lägga in en dag i veckan med bommar som styrketräning. Skritt och avsuttet till att börja med, varierad höjd men gärna lite högre...
Svar
3
· Visningar
825
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek: Drottning Kristinas regentperiod
  • Simskola?
  • Joggingvagn

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp