Sockersött

Trådstartare
Varför är det så bråttom att rida in sina hästar så tidigt som möjligt?
Sett filmer här på forumet med hästar som rids som är två år i alla gångarter. När jag började rida så sade man att hästen ska sittas in vid 3år, sedan få någon månads vila sen börja sitta igen, för att den inte skulle bli utmattad psykiskt. Vid 4års ålder kunde man börja rida i alla gångarter men inte med alltför stora krav, just för att skelettet skulle få växa. Vi fnös åt galopphästarna som reds in för tidigt. Det var inte ovanligt att vi körde in hästarna tidigare för att de skulle vara starka innan det var dags för ridning.
Någon som vet varför synsättet har ändrats?
 
Min erfarenhet är att det är jätteolika i olika raser. Jag håller på med Quarterhästar och där är det vanligt att hästarna tävlar samma år de fyller 3 år. Särskilt i USA tas de väldigt tidigt. Inte vet jag hur sant det är, men det sägs att Quarters som föds i exempelvis Texas och Kalifornien blir "klara" i kroppen tidigare pga det varma klimatet.
Det finns en tendens till att folk, åtminstone här uppe i norr, rider in senare och senare igen.

Vad gäller exempelvis halvblod så *tror* jag att "boven" ofta ligger i att folk vill tävla och det är 3-årstest och unghäst VM mm. För att hänga med där så måste hästarna ridas in, och prestera, mycket tidigare idag än förr.
 
Varför är det så bråttom att rida in sina hästar så tidigt som möjligt?
Sett filmer här på forumet med hästar som rids som är två år i alla gångarter. När jag började rida så sade man att hästen ska sittas in vid 3år, sedan få någon månads vila sen börja sitta igen, för att den inte skulle bli utmattad psykiskt. Vid 4års ålder kunde man börja rida i alla gångarter men inte med alltför stora krav, just för att skelettet skulle få växa. Vi fnös åt galopphästarna som reds in för tidigt. Det var inte ovanligt att vi körde in hästarna tidigare för att de skulle vara starka innan det var dags för ridning.
Någon som vet varför synsättet har ändrats?

Årgångstävlingar är mitt svar, tom i min ras är det hets nu att hästen ska ridas in (alltså ridas, inkl hoppas) som treåringar, så att de så fort som möjligt kan börja kvala till unghästchampionaten som femåringar. Det är "prestige" i att ha kvalat hästen tidigt, själv tycker jag det är mycket mer imponerande att komma på SM med en fjordhäst som är 25 år...

Min valack som är född 2013 har fått ta det oerhört lugnt, delvis för att han mentalt inte varit färdig, men också för att jag haft känslan av att han kommer att bli stor. Nu är han grundriden det här året, men inte helt inhoppad. Han har vuxit massor och verkar fortfarande växa. Jag har ingen brådska, vet att det här är hästen som skulle kunna gå medelsvår i både hoppning och dressyr (ryttaren däremot är en annan femma :p ) och vi har minst tjugo år till på oss.
 
Inte vet jag hur sant det är, men det sägs att Quarters som föds i exempelvis Texas och Kalifornien blir "klara" i kroppen tidigare pga det varma klimatet.

Skelettet blir inte färdigt tidigare, däremot det som syns utanpå, som muskler etc. Det är lätt att lura sig på en välmusklad unghäst (speciellt quarter som är avlade att vara välmusklade tex halterhästar). Kotpelarens leder är inte färdiga förrän vid 6-7 års ålder, därför rekommenderar de veterinärer som kan, att man börjar belasta just ryggen först när hästen är 4 år...

Däremot mår unghästarna bra av att röra sig fritt i kuperad terräng redan från späd ålder, det finns det flertalet studier på. Fö tycker jag mina vuxna hästar också mår bra av det. ;)
 
Skelettet blir inte färdigt tidigare, däremot det som syns utanpå, som muskler etc. Det är lätt att lura sig på en välmusklad unghäst (speciellt quarter som är avlade att vara välmusklade tex halterhästar). Kotpelarens leder är inte färdiga förrän vid 6-7 års ålder, därför rekommenderar de veterinärer som kan, att man börjar belasta just ryggen först när hästen är 4 år...

Däremot mår unghästarna bra av att röra sig fritt i kuperad terräng redan från späd ålder, det finns det flertalet studier på. Fö tycker jag mina vuxna hästar också mår bra av det. ;)

Jag skrev "klara". ;)
 
Det är bra och belasta leder och ligament tidigt. Tror många vill ha sina hästar inridna till 3- årstest. ser ingen fara med att de rids in som 2,5 åringar bara man anpassar utbildningen till individen. Jag själv sitter in och om det går rider i alla gångarter under senhösten/vintern som 2,5 åring.Sen blir det vila innan det är dags och förbereda inför treårstestet om hästen är redo :)
 
Finns mycket intressant forskning och studier om hållbarhet och hur belastning påverkar.

Och studierna säger vad då menar du?
Vi körde in hästarna först, så de , haft som handhäst när vi körde andra hästar innan inkörning och innan det var dags för ridning så de hade ju rört sig utöver hage, det var ryggen som skulle sparas.
 
Och studierna säger vad då menar du?
Vi körde in hästarna först, så de , haft som handhäst när vi körde andra hästar innan inkörning och innan det var dags för ridning så de hade ju rört sig utöver hage, det var ryggen som skulle sparas.

Att om hösten ska tåls belastningen senare måste de stärkas för det jobbet tidigt. Kroppen anpassar sig medans den växer. Väntar man tills de är klara är de inte beredda på belastning och går sönder.

Att sent inridna hästar blir klenare/ svårare är rätt välkänt.

Att rida in tidigt är alltså int är av ondo men man får göra det med känsla och ge gott om vila emellan. 3års testet kräver bara insutten häst, sen är de drygt 4 innan tävlingar börjar för swb.
 
Och studierna säger vad då menar du?
Vi körde in hästarna först, så de , haft som handhäst när vi körde andra hästar innan inkörning och innan det var dags för ridning så de hade ju rört sig utöver hage, det var ryggen som skulle sparas.
Tex en studie i Frankrike visade att hopphästar som började tävla som 4 åringar hade fler aktiva år som tävlingshästar jämfört med dom som började sin tävlingskarriär senare.

Sedan finns det studier som visar mer vad gränsen går mellan stärkande och när träning går över i nedbrytande för leden.
 
Tex en studie i Frankrike visade att hopphästar som började tävla som 4 åringar hade fler aktiva år som tävlingshästar jämfört med dom som började sin tävlingskarriär senare.

Sedan finns det studier som visar mer vad gränsen går mellan stärkande och när träning går över i nedbrytande för leden.
Den studien tror jag att jag läste, de hästar som tävlades tidigt slutade tidigt, men de som höll höll längre. Lite dubbeltydigt.

Vi körde in hästarna först = de var inte obelastade, numera är det inte lika vanligt med inkörda halvblod :-(
 
Den studien tror jag att jag läste, de hästar som tävlades tidigt slutade tidigt, men de som höll höll längre. Lite dubbeltydigt.

Vi körde in hästarna först = de var inte obelastade, numera är det inte lika vanligt med inkörda halvblod :-(
Studien gav inte så många svar om varför hästarna slutade tävla (både när det kom till dom som tävlade som 4årinar och dom som inte gjorde det), att sluta kan ju bero på inte tillräckligt med kapacitet, avelsboxen, håller inte för det eller nånting annat.

Är nog tur att fler inte kör in sina hästar då kunskapen är oroligt låg hos dom som inte är intresserade av just körning.
 
Tex en studie i Frankrike visade att hopphästar som började tävla som 4 åringar hade fler aktiva år som tävlingshästar jämfört med dom som började sin tävlingskarriär senare.

Finns samma resultat på galopphästar. De som kommer till start som 2-åringar (om jag inte minns fel, unga i alla fall) har oftast längre karriärer och vinner mer pengar. Dock måste man ta hänsyn till för-selektionen också, dvs endast de bäst utvecklade startar som så unga så urvalet är något skevt från början.

Ur min synvinkel är det inget problem att hästar rids in som unga, problemet är att folk verkar rida de unga hästarna som om de vore vuxna
 
Studien gav inte så många svar om varför hästarna slutade tävla (både när det kom till dom som tävlade som 4årinar och dom som inte gjorde det), att sluta kan ju bero på inte tillräckligt med kapacitet, avelsboxen, håller inte för det eller nånting annat.

Är nog tur att fler inte kör in sina hästar då kunskapen är oroligt låg hos dom som inte är intresserade av just körning.

Fast om hästen slutade tävla pga dålig talang, varför skulle de då komma i avel? Borde ju ha hamnat hos hobbyryttare eller liknande och tävla på låg nivå.

Ja det är synd att den breda kunskapen håller på att försvinna, att ha en allsidig häst verkar inte vara det primära, utan tävlingsredskap....
Kotledsinflammationer verkar nästan vara standard på tävlingshästar efter att ha läst lite på nätet. Varit borta från hästarna ett tag och mycket som ändrats.
 
Fast om hästen slutade tävla pga dålig talang, varför skulle de då komma i avel? Borde ju ha hamnat hos hobbyryttare eller liknande och tävla på låg nivå.

Ja det är synd att den breda kunskapen håller på att försvinna, att ha en allsidig häst verkar inte vara det primära, utan tävlingsredskap....
Kotledsinflammationer verkar nästan vara standard på tävlingshästar efter att ha läst lite på nätet. Varit borta från hästarna ett tag och mycket som ändrats.
Jag upplever att kotledsinflammationer och liknande inte alls är vanligare nu än "förr". Men det är nog vanligare att du åker och gör en ordentlig undersökning/utredning mycket snabbare idag än för 20-30 år sedan. Jag och många andra har ju åkt till veterinären med hästar som är helt regelbundna i gången, men känns lite annorlunda (och visst brukar man hitta något även då). Det såg man aldrig på typ 80-talet. Det var dessutom mycket vanligare då att det kom ut en veterinär, ofta distriktare som inte var expert och inte hade de diagnosmetoder vi har idag. I min värld är de som har hästen primärt som tävlingsredskap mycket få. De allra flesta hästägare är mycket måna om sina hästar och arbetar hårt för att ge dem så bra liv och hållbarhet som det är möjligt.
 
Tror inte det är någon fara att rida in hästar när d är tre men som någon redan nämnt. Man kan inte rida o träna dem som en vuxen häst. Min unghäst reds in som fyraåring eftersom hon inte var inriden när jag köpte henne som fyraåring. Kom direkt från en lösdrift i skogen. Jag bekymrar mig inte så mycket över det utan rider och tränar henne som om hon vore ett år yngre. Fem nu men är i utbildning som en fyraåring och tränas också så.
 
Tror inte det är någon fara att rida in hästar när d är tre men som någon redan nämnt. Man kan inte rida o träna dem som en vuxen häst. Min unghäst reds in som fyraåring eftersom hon inte var inriden när jag köpte henne som fyraåring. Kom direkt från en lösdrift i skogen. Jag bekymrar mig inte så mycket över det utan rider och tränar henne som om hon vore ett år yngre. Fem nu men är i utbildning som en fyraåring och tränas också så.

Jag tror inte 4 är nåt bekymmer heller utan menar mer 7-8åringar som man ibland ser.
 
Varför är det så bråttom att rida in sina hästar så tidigt som möjligt?
Sett filmer här på forumet med hästar som rids som är två år i alla gångarter. När jag började rida så sade man att hästen ska sittas in vid 3år, sedan få någon månads vila sen börja sitta igen, för att den inte skulle bli utmattad psykiskt. Vid 4års ålder kunde man börja rida i alla gångarter men inte med alltför stora krav, just för att skelettet skulle få växa. Vi fnös åt galopphästarna som reds in för tidigt. Det var inte ovanligt att vi körde in hästarna tidigare för att de skulle vara starka innan det var dags för ridning.
Någon som vet varför synsättet har ändrats?
Jag tror att en del av svaret ligger i den stora summan som hästar kostar varje månad. Det blir för dyrt att vänta. Jag tycker också att det finns mycket intressant forskning kring ämnet, både kring hur hästen påverkas fysiskt men också psykiskt av den hästhållning och träning som den utsätts för.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 447
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 467
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp