K

krristin

hej!
jag har precis köpt en liten shettis som är 2 år gammal.
jag hade tänkt köra och rida in henne.
när kan man börja? vilket är bäst att börja med?
hon har aldrig haft bett så kanske borde börja med e?
 
Sv: inridning

att börja med tränsvänjning är ju bra ;) sen fortsätta med tex. longering, tömkörning, mycket promenader som jag tycker ger bra ledvana och miljöträning, bra att vänja dom vid att gå i väg själv och att bli lämnad. shettisar brukar växa länge, så jag har inte låtit någon bli insutten innan dom fyllt 3 -tidigast. lite beroende på hur dom ser ut. hur stor eller liten och hur välväxt den varit.

shettisen på min avatar har vi just börjat sitta in (min dotter) hon fyllde 3 i våras, men är stor (maxad) och välväxt. skulle kört in henne förra året, men det kom så mycket imellan så det blir till hösten.
 
Sv: inridning

Jag körde in min shettis när hon fyllt två. Bra att låta henne ha träns på någon gång och leda henne innan man börjar tömköra. Personligen brukar jag aldrig longera mina unghästar utan jag tycker det räcker med att tömköra dem.

Jag skulle vara försiktig med inridningen eftersom shettisar (som hillevie nämnde) växer länge. Tre/fyra år tycker jag är lagom men det är som sagt individuellt från häst till häst.

Det är även viktigt att man inte "gör för mycket" med unghästen. Man behöver inte vara ute en timme varje gång, utan jag föredrar under inkörning att köra lite men ofta.

Lycka till!!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 383
Senast: Fiorano
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 322
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 181
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp