Bukefalos 28 år!

Inridning?

L

Lord Peel

Hej!
jag har precis börjat rida in min nya häst som jag köpte ohanterad från lösdrift. allt går jättebra frammåt och jag har suttit på honom i alla gångarter. jag rider honom ca 15 - 20 min per gång.
jag har väl på ett ungefär klart för mig hur jag ska gå till väga, han ska nämligen bli min nya dressyrhäst. men det hade varit roligt att höra lite tips och råd från er andra!
hur brukar ni gå tillväga? hur fort brukar ni stegra er i utbildningen osv?

mvh Emelie
 
Sv: Inridning?

Helt beroende på hur hästen är...

min nuvarande köpte jag ohanterad o gjorde 3års-test och ett jättefint ridprov 10 veckor senare...sen blev d bete fram t hösten..

Han är väldigt enkel o allt går Jättefort fram med han,eller gjorde nu ligger vi lite på latsidan..:smirk: haft hovböld o nu kliande tänder o matte är på tjocken så..
 
Sv: Inridning?

han är väldigt lättlärd och man märker att han anstränger sig för att göra rätt, inte minst på hur trött han är efteråt i huvudet.
frågan är bara hur mkt jag ska pressa honom, vill liksom inte göra för mkt. är en gång per dag för mycket tycker du eller är det bättre att rida varannan?
 
Sv: Inridning?

Rida varje dag bör man inte göra på en unghäst. En bra riktlinje är att rida så många gånger i veckan som hästen är gammal, d v s är din unghäst 3 år rider du 3 gånger i veckan. Det är lätt att vilja för mycket, speciellt när hästen verkligen vill och är lättlärd, men det behövs för att allt ska sjunka in, för senor och muskler osv. Rid absolut inte för länge. Hur gammal är han?
 
Sv: Inridning?

vi brukar bara rida unghästarna va annan- var 3-je dag dom första månaderna. sedan en ordentlig vila (hur lång, beroende på hästen. men minst 1 1/2 mån upp till 6 mån.) sedan fortsätta med utbildningen.
 
Sv: Inridning?

Fick hem min treåring i februari och då hade hon bara gått på lössdrift. HAr tagit de väldigt försiktigt med henne. red henne var tredje dag fram till slutet av maj då hon släpptes på bete.
Börja rida henne lite i okrober igen vartredje dag, Går nu bra i alla gångarter, rids över bommar och små hinder. Helt trafik säker. ska få vinter vila i december!!
 
Sv: Inridning?

Det finns en enkel regel som ofta stämmer väldigt bra. En 3-åring rids 3ggr/v. En 4-åring 4 ggr/v och en 5-åring 5 ggr i veckan. Själv tränar jag 3 åringar varannan dag inför 3 årstest. Ibland uppsuttet, ibland från marken. De ska kunna gå i alla gångarter i bägge varven på vårkanten, svårare än så behöver det inte bli. Det är mkt att ta in för den unga hästen med allt nytt - löshoppning, lastning, ridning osv. Precis som du säger blir de mkt trötta i huvudet och många gånger behöver de vila just därför.
 
Sv: Inridning?

Det där är svårt att veta... Jag tycker det är väldigt individuellt. Jag fick mitt 4-åriga sto för några månader sedan och då hade de inte gjort ngt med henne alls. Bara gått i hagen (och blivit verkad ngn gång "då och då". De senaste 2½ månaderna har jag ridit henne 3, ibland 4 ggr/v och hon ÄLSKAR det, hade helst velat komma ut varje dag. Hon är också extremt lättlärd trots att jag inte är ngn superduktig ryttare och har lärt sig oväntat mkt under den här tiden. Jag brukar rida ungefär 1 timme/gång (ibland mindre, ibland mer), men då är oftast 75% av tiden skritt i terrängen utan krav. Vet inte om det är för mkt dock... Då hon är oskodd planerar jag att låta henne vila i vinter när det är fruset och snö. Då släpper vi dessutom hästarna i större gräshagar så att hon ändå kan "springa och härja" (mkt energi).
 
Sv: Inridning?

Självklart är det annorlunda i din situation. En oriden 4 åring får man ta som en 3 åring en tid. Inget konstigt med det. Men jag börjar tidigt med mina unghästar då jag varit inriktad på premieringar före 3 års ålder och sedan 3års test med uppsutten ridning. Sedan beror det ju på ras, individ och andvändningsområde :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 641
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 112
Senast: yamyam
·
Hästvård Hej! Jag har en nederländsk import (d-ponny, hälften connemara) som har varit i Sverige i ungefär ett år. Vi har haft henne sedan...
Svar
19
· Visningar
1 258
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp