Inridningsadel

S

__Stilett__

en fråga. hur ska man veta vad man ska köpa för en sadel till en växande unghäst!?? Hästen måste ju vänjas in med sadel och vad ska man skaffa igentligen!?

Min häst, en arab, just nu 145 cm (Växer ju för fullt)
och ska bli 2 år gammal (mars/april).
ska köpa sadel i slutet av feb/mars.

ska ha den under tex longering, sadelvänjning, hänga på sedan och framöver skritta/sitta på. (i början bara) En sadel som får repas...

Duger en billig skitsadel eftersom den garanterat måste bytas ut sedan?? :confused: :confused:
jag menar hon lär ju både växa i muskler och bredd, storlek och ja gud vet allt...
 
ja, en billig skärpsadel duger. man vet ju inte heller vad hästen hittar på för hyss med den :D
Men det man verkligen bör tänka på är att den ska vara tillräckligt bred. Lägg alldrig, alldrig på en för smal sadel på en unghäst, hästen kan uppleva det väldigt som obehaligt. Jag skulle ha köpt en bred billig sadel och lagt under en typ av fårskinnspadd.
 
En billigare sadel är att rekomendera till sadelinvänjningen.
Dom kan få för sig en väldans massa hyss med den nya sadeln, och inte vill man ha en amerigo eller liknande som blir mosad när hästen bestämmer sig för att lägga sig ner med det nya på ryggen dvs. sadeln och rulla.

Så länge hästen bara ska ha sadeln på ryggen utan en ryggares tyngd så tycker i alla fall jag att det duger med en billig sadel.
För man får nästan räkna med att den kan bli något justerad under den/de första gångerna :crazy:
 
ja en bred får det nog bli.

har slängt på ridhästens sadlar men jag vågar inte spänna fast dessa. Hon får inte göra en repa på dom :crazy:

så det gör inget om hon pajjar sadel jag köper.
eftersom det mest handlar om slänga på ryggen och inte gråta om den spricker eller repas så köper jag gärna en billigare variant om man kan.
men vad för sadel. typ börjes kompletta sadel?
jag kan ju padda upp den, så länge man inte lixom rider i den borde väl den inte va skadlig för ryggen med bommen o så :confused: (för den sadel har jag ridit i 3 år på en skötponny och jag tyckte den var hemsk så ingen "ridsadel" kommer det bli)

har funderat på syntetsadel..men borde nog va bättre med läder som har lite mer vikt på ryggen. eftersom det är det hon ska läras att ha...
 
sadeln från börjes funkar säkert :) det enda som jag tycker är viktigt är att sadeln ska ha en hel och rak bom samt att den är bred. Finns ju säkert en hel del begagnat att få tag på, dock så finns ju risken att bommen kan vara pajad men det kan du ju känna själv.
Jo, jag skulle nog se till att få tag i kort sadel också, även om du inte ska sitta i den så bör den inte ligga över hästens sista revben. Det kan ju vara extra viktigt när man har arab som har kortare rygg, och specielt en ung en som inte har vuxit färdigt.
Lycka till med sadelletandet :)
 
den finns i 14, 15, 16 och 17...så en liten borde man få tag på..och normal, vid och x-vid bom kan man välja på.
och bommen bör iaf vara hel i köpet.

sen kan man ju räkna med skitsadel i övrigt. men det är ju det som är meningen. att man inte bryr sig ett dugg om den går sönder :D
 
köp en bra begagnad eller ny syntetsadel. bara för att han kommer växa och muskla på sig kan man ju inte köpa vilken skräpsadel som helst, den ska ju passa ändå.
köp därför inte en för vid, araber brukar väl oftast inte ha vid bom på sadlar, är inte de rätt smala?
satsa på en syntetsadel tycker jag då de formar sig efter hästryggen och även när de musklar om sig (förutsett att sadeln är relativt ny och inte använd på jättemånga hästar).

jag har en thorowgood griffin till min 4åring som jag har haft svårt att hitta sadlar som passar.
har haft 3 sadlar innan den här, på 1 år.
försej så musklade han sig ju mest radikalt under den tiden, men gör det ju fortfarande nu så denna sadel är perfekt.
den formar om sig när han växer och sitter jättebra =).
den var ju ny oxå, vilket är bäst, eftersom då har det inte redan format sig efter en annan häst.
 
fast tanken är ju att köpa en ny när inridningen ska börja (vänjingen innan och sitta, skritta 5 steg på stallplan sadel är det som gäller nu, samt få bockpanik, skrapa mot träd eller väggar skrotsadel) sedan när inridningen tänker jag köpa en annan, men då måste ju kroppen fått en helt annan form.(jag skulle önska att en wintec kan passa i framtiden) sedan så är ju en läder lite tyngre än syntet (tanken var en syntet först) men jag vill ha lite vikt på ryggen..och synteten kan väga lite för lite när hon ska kännas att det finns ngt där. nej för vid ska man väl inte köpa, men inte för trång heller. mittimellan blir nog bra.

hade tänkt köpa en griffin till andra kusen faktiskt som extra sadel ett tag, så det är kul o höra vad ni tycker om griffinsadlar..

(jag har iof haft en förr i tiden men jag tror dom var av sämre material då för min sprack direkt)
 
fast så dålig tror jag faktiskt inte att den är.
Vill minnas att jag hade en sådann till mitt gamla russ, iofs hade jag bara sadeln i ett halvår och då var den faktiskt fin :)
Sen gäller det nog att ha lite tur också, finns säkert en hel del måndagsex. Men en sådann bli nog bra
 
"köp därför inte en för vid, araber brukar väl oftast inte ha vid bom på sadlar, är inte de rätt smala?"
Det är nog mest en skröna, min arab är ganska rejäl över ryggen, på skojs skulle provade vi en griffin haflinger som en kompis hade lånat hem (dvs den som ska vara extra bred) och den var för trång för min häst :smirk: och i min sadel så har jag ett ganska vitt koppjärn, så sådär hemskt smala är de nog inte.
 
Smala araber? ;) :D

Mina alla araber har x-wide och det har alla mina vänners araber också :) Det är nog vanligare att folk har för smala sadlar på sina araber, iaf vad jag har sett... :crazy:
 
Jag skulle bara vilja säga: Använd ALDRIG NÅGONSIN en "skräpsadel" till inridning av unghästar.

En häst som är tillräckligt förberedd brukar i stort sett aldrig bry sig när man sadlar den första gången. En häst som är tillräckligt förberedd har haft tömkörningsgjord på sig massor av gånger, så det är inget dramatiskt med att få på sig sadel.

När man rider in en unghäst så har man världens chans att få en riktigt bra ridhäst. De är så otroligt lyhörda, så om man sätter sig i en bra lodrät sits (utan att tynga för hårt i sätet förstås, man lägger över lite vikt på lår och stigbyglar), så kan man få den att göra en hel del saker med sin sits utan att behöva lära den det. Det kräver förstås en sadel där ryttaren kan sitta i en bra lodrät sits. Om man i stället rider i en sadel som inte tillåter det lär sig hästen snabbt att kompensera genom att ändra sitt rörelsemönster, och så får man en massa fel som man måste korrigera bort senare. Kompensera måste hästen också göra om sadeln är sned eller illa balanserad, antingen för att balansera sig själv och ryttaren, eller för att komma undan från smärta.

Att rida in en unghäst i en skitsadel är inget alternativ som existerar för mig. Det finns massor av alternativ som är bättre. Är man väldigt förtjust i engelska sadlar så finns ju t ex Wintec som man kan ändra koppjärnet på. Själv trivs jag bra med min bomlösa sadel. Ett alternativ är ju också att rida in hästen barbacka.
 
Fast hon ska ju inte RIDA i den, utan ha den på vid promenader, longering, hängning. Då tycker jag man kan ha vilken sadel som helst. När du sen ska börja rida (även korta pass på 10 min) så är det viktigt du har en väl passande sadel. Men inte till allt man gör innan man sitter på dom ordentligt.

Vande iof in min unghäst med mina vanliga sadlar och det "värsta" hon gjorde var att bocka lite i galoppen på lina.
 
Köp då hellre en begagnad kvalitetssadel för en billig peng, som inte riskerar att skada hästen samtidigt som du inte kommer att gråta över om den går sönder.

Eller varför inte en tålig sadel med reglerbar bomvidd? Nya Wintec Wide till exempel, som är gjord av ett mycket tåligare material, kommer finnas att köpa till våren, har livstids garanti på sadelbommen, passar just till breda hästar med rak rygg och är till på köpet reglerbar i bomvidden? Den sadeln kan du få mycket nytta av under inskolningen flera år framöver.
 
nejnej..inte rida i (har skrivit det flera ggr) möjligen sitta på, efter hängningen och ta 5 steg frma i skritt-- men inte som ridsadel. (jag skulle själv inte vilja det som ridsadel då jag nämde att jag ridit i en sån i 3 år på en skötponny och inget jag föredrar..utan den handlar om avsutten träning och ev hänga och första sittningen då allt kan hända..inget mer)
man kan väl säga "invänjningsadel" istället.
hon har haft sadel på ryggen och tömkörningsgjord på ryggen och kommer tömköras mera innan sadel. sadeln ska sitta på under promenader sedan när jag går brevid och leder henne och ja en slit och släng sadel, alltså inte en ridsadel.
som jag även skrev ovan vill jag ha en annan sadel sedan, eftersom hon kommer muskla och ändra kroppen rätt snart igen..och då gärna en wintec som jag skrev ovan (OM en sådan kan tänkas passa framöver)
 
men köp en begagnad wintec då :)

Köpte mina för 2000 och 2500kr styck, och då är det kvalitetssadlar som håller i längden, raka motsatsen till en billig ny skräpsadel som det oftast är fel på redan från början och bara skiljer några hundralappar i pris.

Eller Griffin låter lika bra, om du hittar en vid.

Skillnaden i vikt mellan lädersadlar och syntetsadlar blir försumbar när man väl börjar plocka på vojlock, sadelgjord, pad och stigbyglar, då skiljer det kanske bara något kilo.
 
Jag undrar varför du vill köpa sadel redan nu? :confused:

Araber är väl, om jag inte missminner mig, lite långsammare i utvecklingen än halvblod / fullblod? Och då finns det ju ingen brådska. Hästen växer uppenbarligen, kommer fortsätta växa en hel del, och ska väl inte ridas in förrän om ett år i allafall.

Så varför inte vänta iallafall ett halvår med sadelköpet, efter betet brukar tillväxten ha stannat av en aning. Själva sadelvänjningen går ju faktiskt fort och lätt om hästen är trygg med sin matte / husse, är rimligt hanterad och fostrad, och inte lider av växtvärk eller annat vid tillfället.

Anser också att du lika gärna kan köpa en bättre begagnad sadel, eller en syntetsadel, när det är dags. Det viktigaste är en god passform vid den aktuella tidpunkten.
Och då kan man hellre vänta till tidpunkten när ridningen närmar sig än hålla på och vänja en redan van häst i ett halvår till...
Psykisk mognad tål också att tänka på. Ju yngre hästen är och ju mer ni tränar på det basala, destu fler tillfällen blir det för henne att fundera ut hyss, faktsikt. Iallafall har min ifrågasatt hovlyftandet mer än både sadel, träns och ryttare...
 
nej inge måste att köpa nu :-) men jag vill gärna ha en att slänga på vid promenader och sånt för att bara vänja henne...

Hon är en väldigt okomplicerad häst. men hon är ett fullblod med nerver och hon älskar att busa och kan leka rövare ibland..(bara för att busa, aldrig för att gå emot eller vara "dum") så därför vill jag gärna lägga sadel och så i tid på henne. Hon är en sån häst som lär sig fort, är okomplicerad överlag men behöver ändå tid på sig..för hon säger gärna emot ett par ggr i början och sedan accepterar hon det som ingenting. Fast jag är absolut inte emot syntetsadlar iaf. dt enda jag tänkte på var lite mera tyngd på ryggen än vad en syntet har. Men annars har jag inte kommit på några sk fördelar resp nackdelar..förutom att en wintec som jag önskar att jag skulle kunna köpa, har haft väldigt dålig passform på övriga hästar som haft den..
så det är nog bara griffin som ngn nämt innan som möjligen kan vara a intresse..om inte ngn har ngt annat tips??
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 627
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
23 922
Senast: MayGrace
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 416
Senast: ameo
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 213
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp