Inrotad shettis kvinna

S

Shettisen

Som jag märkt av många så verkar den såkallade "porslinshäst tankebanan" fara omkring o våra huvuden. Det tycker jag är väldigt synd. Jag är ju en inrotat shettis kvinna som lever för mina shettisar. Och vist har jag fått sura på hopp av "det stora folket" genom - har du inte råd med nått större, - växer du aldrig upp. osv listan kan bli lång. Men en shettis är inte ett dugg sämre än tex ett halvblod. De är varken skörare eller klenare i kroppen.

Dessa vikt räkningar på hästar. Omvandla allt till människan. Kan en kortare människa bära mindre än en lång? Allt har med träning att göra. Ofta har dom kortare tjockare benstome och segare ligament. Än långa kanske utdragna.

Att det skulle finnas skillnad på Islandshäst och Shettis. Islandshästen har längre ben osv. Det finns bara en hästras som skiljer sig från alla andra. Det är araben som har en mer ryggkota än andra hästar.

Att en häst som bär en för lång ryttare (obs jag tar bort tyngden, då de flesta som rider är normalviktiga) skulle vara sämre än en som bär en för lite tex. Jag sätter hellre en för lång ryttare på mina ponnyr då de är äldre rider seriöst och har ett mål med sin ridning än tex en liten ryttare som flaxar runt i skogen utan något mål.

Bus ridning sliter mycket mer på en häst än att den nån gång bär en för lång ryttare.

"Shetlandsponny


Shetlandsponny


Shetlandsponnyn härstammar från Shetlandsöarna, och är en av dom renaste hästraserna. På öarna fanns knappt några träd som skyddar mot regn och blåst. Det enda som fanns att äta på vintrarna var tång. Bara dom små ponnyerna överlevde. Det har gjort rasen stark och uthållig.

Nu är shettisen den populäraste rasen i Sverige. Varför?

* För att dom är billiga?
* För att dom är söta?
* För att dom är små?

Det finns så mycket man kan göra med en Shettis. Man växer aldrig ur den! När man inte kan rida den längre då kan man köra, träna agility, vara med på utställningar - ja säg vad en annan häst kan som inte en shettis klarar av?!

Shettisar är söta, envisa, starka, smarta, charmiga - en gång shettis alltid shettis.

Rasen Shetlandsponny har uppdelats i två olika "grupper". Dom som är under 86cm kallas minishettis, det är som en vanlig shettis, men förminskad. Shetlandsponny får inte överstiga 107cm, där maxgränsen går.

Det sägs att en Shettis kan bära en man på 100kg. Det låter ganska mycket, är det verkligen så? Jag tror att en musklad grovbygd shettis kan göra det. Dom är oftast mycket starkare än man tror.


Många ställer frågan, är jag förstor för att rida min shettis?

Jag tycker att man kan rida den så länge det känns bra. Jag är 157cm lång och väger 43kg. Jag rider shettis utan problem. Det känns som dom är större när man sitter på ryggen! Jag skulle aldrig komma på tanken att tävla med henne, utan jag rider skogsturer i skritt, trav, gallopp utan problem! Det tänker jag också fortsätta med tills mina ben nuddar marken, då är man för stor.

Men vad kan man göra med en shettis utom att rida?

Agility

Man kan tävla i shetis agility. Det är en gren som blir alltmer populär. Då leder man sin shettis runt en bana av hinder. Hindrerna kan vara, vippbräda, trappa, däck (som shettisen sätter framhovarna i), slalom, hopphinder, lastpall (som shettisen ska stå stilla på), pressening, plastramsor (som hästen ska gå igenom), det är bara fantasin sätter gränser!

Men hur tränar man då på alla dessa saker, om man inte har allt hemma?

Man behöver inte träna så mycket på just hindrerna, man ska nog träna mer på kontakten mellan människa och häst. Har din shettis förtroende för dig, så då kommer den också göra det du ber den om.

Körning

I körning finns det tre moment, dressyr, maraton och precisions körning

I dressyr körning kör man ett bestämt program. Sen ger en domare poäng för varje rörelse hästen gör. Den med mest poäng vinner.

Maraton körning, då kör man en terrängbana, snabbast tid vinner

Precisions körning, där kör men en bana mellan koner. Snabbast tid vinner.


Utställning

Utställning vet nog alla vad det är. Man ställer ut sin shettis i en passande klass, och den mest rastypiga shettisen vinner.

Tömköring

Det är som i dressyr körning, men man går bakom hästen.


Sen kan man ju alltid gå promenader med sin shettis och lära den konster! "


I alla mina år jag jobbat och ägt shettisar så har det aldrig uppkommit någon skada. Se dessa stakare som innerligt (fortfarande) talar om att det är synd om den lille. Så vill jag verkligen framföra ja det är synd om dom små när dom får lämnas som sällskaps hästar åt andra, eller som barnhästar.

Glöm aldrig att se till individen.


Tack för mitt ord
 
Sv: Inrotad shettis kvinna

Det finns bara en hästras som skiljer sig från alla andra. Det är araben som har en mer ryggkota än andra hästar.

En ryggkota mindre tror jag det var:)
En 'normal' häst har 6 och en arab 5.

Visst ska shettisar ses som en 'häst' med samma behov av rörelse, stimulans osv men tyvärr är verkligheten att den ofta blir en sällskashäst. En stallmaskot. Priset är nog avgörande, billiga i foder mm.
Men vad roligt du hittat hästar som du trivs med! det finns hästar och individer för oss alla.
 
Sv: Inrotad shettis kvinna

Hm, kan inte säga att jag träffat speciellt många som ser shettisen som en "porslinshäst", snarare tvärtom! Det var många som tittade snett när vi la på täcke på en av shettisarna på ridskolan... För att inte tala om första gången de fick kraftfoder när det var folk i stallet!:rofl:
 
Sv: Inrotad shettis kvinna

Jag håller för det mesta med dej.

Jag rider på min överväxta grova shettis fortfarande. Är 162cm och väger 44kg. Kommer aldrig sälja henne.

Bild på oss!
jasmin2-4.jpg


Filmsnutt på oss förra hösten!
Skritt
http://s142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/?action=view&current=SNV30179.flv
Trav
Addes_Sandra
 
Sv: Inrotad shettis kvinna

Vad härligt att få ha massa shettisar! Själv älskar jag rasen och har alltid gjort. De har ett underbart psyke och är bara sååå söta.

Jag har dock slutat rida shettis, de åren har fått passera. Det avtog då det började kännas onödigt att rida på dem eftersom jag kunde ta mig fram snabbare till fots! :d (Okej, kanske inte därför men jag har vant mig vid min jättestora häst nu så det känns konstigt.) Skulle dock kunna tänka mig att ha en b-ponny.... är själv 155cm lång och väger väl 50kg :o

Men det här uttrycket att "dina ben når ju ända ner nedanför magen!" stämmer ju inte alls, för det gör mina ben om jag rider en riktigt smäcker häst på 160cm i mkh! :crazy:

Och din vikt var ju löjlig (missförstå mig inte nu.) Klart du ska rida shettis! :banana: Hästar är djur som är gjorda för att röra på sig och de flesta hästar mår psykiskt bättre av att få göra det än att stå o skrota i nån hage..
 
Sv: Inrotad shettis kvinna

Vilken fantastisk tråd!

Super bra talat "Shettisen". Jag håller med dig till 100%.
Shettisen är en perfekt häst att hålla på med.

Just nu har jag en haflinger, men jag har alltid velat ha en shettis, just för att kunna köra, ställa ut, träna agility och kanske försöka lära några trick eller så. Just för att shettisen är en sån gudomligt fin ponny!

Väldigt bra skrivet!
 
Sv: Inrotad shettis kvinna

Kul att det finns fler shettisfolk än jag som har shettisar som livsstil. Har själv upplevt att folk tittat snett när jag bytte från storhäst till shetlandsponny. Tex slutade några att ringa för att fråga om jag skulle med på träning mm. Och de gånger jag var med på träning såg man riktigt hur de tyckte att jag var ivägen. :crazy:
Vår ponny har just börjat sin karriär som tävlingsponny, han är en hejare på agility, är underbar att köra och en kanonfin ridponny till mina döttrar. :)
En liten kille med hög självkännedom som hellre går ute dygnet runt ensam i vinterstormar än blir installad i en box med gott hö och med massor av sällskapshästar. Varje höst hittills har han efter installning blivit mycket svårfångad i hagen.:p

Bilder från agilitytävling och när dottern tävlade i dressyr::bump:



 
Sv: Inrotad shettis kvinna

Jag tycker din jämförelse haltar när det gäller längd. För stora människor är rent genrellt starkare än små (notera att jag inte jämför långa mot korta). Att de kan bära en vuxen man (som myten(?) säger) kan möjligtvis vara applicerbart på shetlandsöarna under den tidpunkten. Jag tror det var få som vägde så pass mycket som 100kg då.
 
Sv: Inrotad shettis kvinna

Människorna var väl allmänt kortare på den tiden också? :crazy: :rofl:

Tycker inte det är försvarbart att en person på över 50-60kg regelbundet rider en shettis, även om de "kan" bära 100. Men som sagt, det hindrar inte en normalstor människa från att skaffa shettis, det finns ju så mycket annat att göra med dem! De är verkligen helt perfekta familje- och allroundhästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Inrotad shettis kvinna

va kul me en shettistråd!!:) själv har ja o min familj två shettisar (båda svarta) jag rider den ena barbacka i skritt o trav ibland ( är 166cm) tycker de går bra om man inte gör de för ofta o inte kräver något särskilt av dem!! vill börja me agility men måste fixa lite hinder o så... om ni vet nott smart hinder man kan bygga så säg gärna till! kör den ena ( han ääälskar de!) o den andra ska vi köra in. vi har lärt dem lite konster t.ex spansk skritt, ruska på huvet... om någon vet hur man smart kan lära dom att lägga sig ner skulle de va kul o veta! ha de bra alla shettis människor!!
 
Sv: Inrotad shettis kvinna

Bra tråd!!
Shettisen är lika mycket häst som andra raser!!
Synd att den så ofta blir sällskapshäst och inte används.
 
Sv: Inrotad shettis kvinna

:bump::bump::bump:

Jag är också shettis människa :)

Shetlandsponny, ponny du aldrig växer ur står det på en sida, sant
 
Sv: Inrotad shettis kvinna

Jag är shettis-ägare. Har haft honom sedan han var 2,5 år gammal (nu 6). Min bäste vän. Vi har haft roliga stunder tillsammans. Han är ganska grov för den rasen. Grannen trodde helatiden att han var ett russ. Gammaldags brun med ljus mule, ser ut som en mini-nordsvensk.
Shettisar tillhör ju under kategorin kallblod, o är väldigt starka o härdiga. Långlivade är dom oxå.

Varför jag skaffade mig en shettis är för att jag alltid velat ha en men aldrig fick som barn. Så nu har ju jag "minikungen" här. Har alltid tyckt att shettisar ska få arbeta o inte bara används till sällskap.
Min shettis blir tjurig om han bara ska "stå". Får han utföra olika arbetsuppgifter blir han piggare.
Har planerat att börja köra honom igen (är för lång o tung att rida på honom, han är inte ens inriden men han trivs o dra vagnen).
Bara för att han är liten behöver inte betyda att man blir tvungen att sälja honom. Man kan göra många saker med de små. ;)
Visst är han charmig, söt som socker, envis, har egen vilja och väldigt bestämd stannar han här sålänge han lever.

För nån vecka sedan sa min styvfar att jag o minikungen är väldigt lika, dvs. envisa o vrånga! :D
 
Sv: Inrotad shettis kvinna

Jag har då aldrig hört nån prata om shettisar som porslinshästar!

Däremot är det väl inte så vanligt (iaf inte häromkring) att folk skaffar en shettis iom att vi bara har ridstall här.
Det är ju bara några få som har mindre barn som har shettis.
Och det säger ju sig självt; Vill man rida skaffar man sig en häst i lämplig storlek. Är man däremot körmänniska så spelar det ju ingen roll vilken ras eller storlek man har.
:)
 
Sv: Inrotad shettis kvinna

Shettisar verkar ju vara hur underbara som helst! Är helsugen på att skaffa en! Har ju en shire, så en shettis skulle ju vara kul, em stor o en liten. Sen ska jag nog satsa på körning, och då e de ju bra med shettis. Shiren ska oxå köras in, och sen skulle shettisen kunna gå som "handhäst" då jag kör shiren. Då får den rejält med motion även de dagar som den inte skulle köras själv..
 
Sv: Inrotad shettis kvinna

jag har aldrig i hela mitt liv hört att någon säger att shettisar är porslinshästar. Tvärt om

persolnigen tycker jag mkt om shettisar men om man köper den till sitt lilla barn så ska barnet varar ganska så tuff som dom har en väldig egen vilja. Men det är ju olika för varje ponny.

Men dom är så underbart sööta :love:
 
Sv: Inrotad shettis kvinna

Dett hör väl inte direkt till tråden, men ger ni era shettisar kraftfoder eller klarar dom sig med mkt hö fast de motioneras varje dag ?
 
Sv: Inrotad shettis kvinna

Jag är oxå en shettis tant, har 4 lurvbollar i stallet ( i hagen just nu)
 
Sv: Inrotad shettis kvinna

Bra skrivet!
Jag älskar min shettis över allt annat, så de är väl därför jag sålt honom till en kär familj som har mer tid för honom, han bara älskar att jobba!

28510_1196354214.jpg

60540_1195466492.jpg

fridolf_2_1187359634.jpg

dsc00199_1187167317.jpg


Ursäkta bild bomb men man får passa på när de är shettis tråd ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 315
Senast: Sirap
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 263
Senast: WBanna
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 424
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp