Insändare: ”Jag är volontär – det betyder inte att du har rätt att ta mig för given”

"Jag gör detta frivilligt och på min bekostnad, för att du skall kunna tävla i den sport som vi båda älskar. Allt du hade behövt göra var att säga tack." Så skriver signaturen "En volontär" i en insändare.
 
Jag kan bara säga att jag aldrig har fått så många "tack för att du ställer upp som funktionär" som när jag började hjälpa till i barnens friidrottsförening.
När jag är funktionär på Ironman är det vanligt att deltagarna - som kommer från alla världens hörn - tackar oss personligen. "Thank you for volunteering!" Brukar man få höra många gånger under de timmar vi står och langar vatten/sportdryck/ngt ätbart åt dem... De inser och är oerhört tacksamma för de vet att utan frivilliga funktionärer skulle det inte bli någon tävling.
Det har jag aldrig någonsin hört på en tävling inom ridsporten. Sorgligt.
 
"Jag gör detta frivilligt och på min bekostnad, för att du skall kunna tävla i den sport som vi båda älskar. Allt du hade behövt göra var att säga tack." Så skriver signaturen "En volontär" i en insändare.
Gött att skribenten tog sig tiden att skriva ner sina tankar och känslor, det brukar oftast stanna vid att man känner sig ledsen och sårad men inte gör något åt det. Hoppas rätt person känner sig träffad :meh:
 
Jag kan bara säga att jag aldrig har fått så många "tack för att du ställer upp som funktionär" som när jag började hjälpa till i barnens friidrottsförening.
När jag är funktionär på Ironman är det vanligt att deltagarna - som kommer från alla världens hörn - tackar oss personligen. "Thank you for volunteering!" Brukar man få höra många gånger under de timmar vi står och langar vatten/sportdryck/ngt ätbart åt dem... De inser och är oerhört tacksamma för de vet att utan frivilliga funktionärer skulle det inte bli någon tävling.
Det har jag aldrig någonsin hört på en tävling inom ridsporten. Sorgligt.
Jag var funktionär i helgen på en hästtävling, vi tackades vid namn av speakern och de tävlade applåderade och busvisslade.
Men det behöver kanske uppmärksammas mer?
Ibland kan jag tycker att en del av de som är med och sponsrar, t.ex prylar och liknande. En del borde kanske gå till funktionärer? Som incitament för att man ställer upp, det är ju bevisligen svårt för många klubbar att få ihop funktionärer.
 
Vet att en väldigt populär ridklubb här har bytt namn men också valt att folk får betala mer för att slippa arbeta. Varför? Antagligen för ingen vill/orkar ställa upp på tävlingar.
 
Inte för att försvara men jag tror en hel del inte förstår att det är oavlönat volontärarbete, ett arbete som göra att de inte behöver betala 10-dubbla startavgiften.

Är man dock rätt funtad innanför pannbenen så är man ju trevlig mot personal ändå anser jag. Oavsett om personalen är volontär eller har fått lön för arbetet.

(menar inte att du nu syftar på att får man betalt får man räkna med mer skit bakom kulisserna, utan något rent allmänt).
 
Känner igen detta så mycket från SIHS där jag volontärar. Det är nästan alltid de här som är på väg att bli något stort som har taskig attityd. Värst är nog groomarna tycker jag, vissa groomar som är med år efter år himlar man med ögonen åt när man ser deras namn i listorna. Man vet vad som kommer.

Jag har blivit så himla utskälld flera gånger av groomar att jag inte kan räkna dem. Attityden att "fixa det här din värdelösa människa" man kan få från vissa är så vansinnigt trist. De skräpar ner och förväntar sig att det nog kommer någon volontär och fixar det (och visst gör vi det.) Det finns även två toppryttare som har sådan här usel attityd, när de inte får saker exakt som de vill. När saker sker som de vill är det dock inga problem. :cautious:
Allt detta vägs ibland upp när toppryttare man ser upp till kommer fram och uttrycker sin tacksamhet och förundran över att man orkar och vill vara där och möjliggöra för tävlingar. :love:
Det hade varit så vansinnigt mycket roligare att volontära utan dessa ouppfostrade typerna dock.
 
Är man dock rätt funtad innanför pannbenen så är man ju trevlig mot personal ändå anser jag. Oavsett om personalen är volontär eller har fått lön för arbetet.

(menar inte att du nu syftar på att får man betalt får man räkna med mer skit bakom kulisserna, utan något rent allmänt).

Tyvärr inte alls ovanligt att folk anser att det ingår i ens jobb att få skit för saker man faktiskt inte gjort eller ens kan påverka. Men jag håller förstås med dig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 062
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 443
Senast: Blyger
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp