Insektsband

Shettisar

Trådstartare
Någon som provat det nya från Usa? Ett band man sätter runt halsen på hästen samt runt benen och som håller,flugor,mygg och knott borta???
 
Nej, men kan det vara något liknande som man har till hundar?
En kompis till mig får dessa halsband utskrivna av veterinär till sina hundar, och de får inte en fästing! Jag sa det till henne, att jag kunde sätta dem runt min hästs ben istället. Borde ju fungera teoretiskt sett i alla fall. :idea:
 
Jag skulle vara försiktig med att experimentera med detta om man inte rådfrågat veterinär först. Vet att i alla fall katter blir jättedåliga av dessa fästingband som är framtagna för just hundar. Man ska tex inte ha hunden i sängen när den har bandet + att barn ej bör vara i kontakt med banden... så frågan är hur giftiga de är. Själv vågar jag inte prova.
 
De är extremt giftiga. En kompis hund lyckades ta av sig sitt och tuggade på det - dog på fläcken.

Skulle ALDRIG sätta på nåt av mina djur nåt liknande. Inte såndär Switch ellet vad det heter heller. Kanske kan vara farligt om dom kliar varann på ryggen? Eller om hästen tar av sig bandet och en massa smådjur i hagen dör av det, man vet aldrig.

Lite flugor får dom tåla.

Bäst är ändå att blanda teatreeolja (stavning?), tjära och matolja, tror jag det var. Om det var så, hursomhelst, funkar jättebra mot äckliga bromsar å mygg å ja, det mesta. :) :love:
 
Jag läste precis mitt inlägg och insåg att det inte alls framgick att jag faktiskt skojade. :o
Skulle inte komma på tanken att laborera med något som är uskrivet av veterinär, till något annat än just det saken i fråga är tänkt för - i det här fallet hundar.

Jag får hålla till godo med mina egentillverkade insektsmedel i kombination med insektstäcket. Och samtidigt be till högre makter att det inte blir så mycket ohyra i år.
 
Tea tree olja är också giftigt, här i Norge är det förbjudet att sälja.... :smirk:

Tror för övrigt inte att det är samma band som säljs till hästar som till hundar, dom ser olika ut iaf.
 
Lite flugor får dom tåla.

Bäst är ändå att blanda teatreeolja [/citat
Har man eksem häst så anser jag inte att man kan resonera som du.
Dessutom är det känt att Teatreeoljan kan vara giftigt för hästar,många har fått stora bölder och sår efter att oljan har kletats på hästar.
 
de banden som henrikssons säljer har jag på min häst nu, fick dem från jobbet. De är inte speciellt starka (inte märkta med bekämpningsklass 3 som t.ex. swift)
Men de fungerar faktiskt, min häst har inga flugor runt huvudet, utan de flockas istället runt hans hagkompis ;)
 
Har någon annan häst varit och tuggat på den?

Tänkte bara om de håller sig borta från den och vad som händer om de tuggar på den.
 
Så här skriver tillverkaren

Tänkte jag skulle prova banden, men avstår efter att ha läst infon. Vi har "klånosiga" unghästar som inte kan låta bli grimmor t.ex. så de kommer garanterat bita på banden som sitter på de andra hästarna.
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
1 047
Senast: Freazer
·
Utrustning Hejsan! Nu är sommar på gång vilket innebär alla dessa flugor.. Min häst avskyr dom och får massor med bett så hon behöver flugtäcke...
Svar
0
· Visningar
276
Senast: klaraa
·
Skola & Jobb Jag lovade mig själv att inte flyga över Atlanten eller Stilla havet fler gånger, men det höll förstås inte när den trevliga gruppen som...
Svar
5
· Visningar
469
Senast: LadySara
·
IT & mobiler Microsoft Edge. Samsung A51. Varje gång som jag vill flytta foton från telefonen till datorn så scannar datorn in alla bilder som finns...
Svar
2
· Visningar
157
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp