Insektsbett under magen? (långt)

Forest Autumn

Trådstartare
Min ponny har fått en svullnad mitt under magen där sadelgjorden sitter. Svullnaden är ungefär lika stor som en handflata om man tänker sig den längs med främre delen av magen (svårt att beskriva). Den är ungefär 2 cm "hög" och man ser den från höger sida som en neråtbuktning. Om man känner på den är den full av små bulor ung 20-30 st. Jag får genast en känsla av getingbo eller liknande. Småbulorna är lite olika stora men ungefär som ärtor. Jag är lite osäker på om ngn av dem kanske vätskar sig lite. Det känns nästan så. Hon är precis som vanligt, verkar inte ha ont eller vara irriterad på ngt sätt. Hon kan ha haft detta i några timmar. Jag hade tänkt rida men gick en promenad i stället (kanske dumt men hon var precis som vanligt.

Hon får lätt små bulor i vanliga fall. Jag vet inte helt säkert varför antingen ngt i fodret (gräset) eller insekter. Men de brukar bara vara en och en. Däremot finns de kvar länge.

Jag undrar naturligtvis om ngn har en aning om vad det kan vara? Jag vet att det är svårt om man inte kan se det. Ska jag göra ngt med det? Om det är ex getingstick hur lång tid tar det innan det försvinner?
 
Sv: Insektsbett under magen? (långt)

Mina brukar alltid få lite "pipplor" (vet inte om det är samma som din häst har dock) på samma ställe av knotten på sommrarna. De har aldrig visat någon smärta eller irritation mer än att de tycker att det är skönt att bli kliade där. Jag brukar tvätta med Lactacyd och vatten och sedan lägga på ett tjockt lager med 4-ess innan jag sadlar eller selar och har aldrig märkt att hästarna har varit påverkade när de tränas.

Vet inte om mitt svar hjälper dig så mycket, men jag tycker att det är ett ganska vanligt ställe för insektsbett. Jag skulle ha tempat, tvättat med tvål och vatten och sedan spritat. Sedan avvakta lite (ett par dagar) och se hur/om det utvecklas.
 
Sv: Insektsbett under magen? (långt)

Tack för ditt svar.
Det verkar nästan likadant nu som tidigare idag. Det har bildats skorpor på ett par, tre stycken.
Någon mer som har ngt förslag?
 
Sv: Insektsbett under magen? (långt)

Min häst är väldigt utsatt när det gäller insektsbett. Han får stora bölder där pälsen trillar bort och en röd prick i mitten. Ser jätteläskiga ut. Sedan brukar han få lite kletiga bett i virveln under magen. Vi smörjer dem med alohovera (stavning?) och sätter på honom insektstäcke.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
887
Senast: Gulis
·
Hästvård Första sommaren med ny häst med tunn och känslig päls, alltså en till hudfråga nu.🙂Hästen verkar reagera rätt mkt på insektsbett; både...
Svar
5
· Visningar
908
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 327
Senast: Squie
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 159
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp