Insektsmedel för katt

Account

Trådstartare
Min katt är alldeles sönderbiten av knott, finns det något medel man kan använda i förebyggande?
Centaura ska ju vara bra, men går det ha på katten? Tyckte det funkade ok på hästarna
 
Nej, du ska inte använda produkter för häst på katt! Inte heller för människa eller hund, det kan bli jättefarligt.

Det finns viss evidens för att kattmynta/valeriana fungerar insektsavstkräckande för katter. Gillar din katt sånt stryker den sig aktivt mot det själv, men du kan ju alltid krossa några blad och gnugga in den med.
 
Provade att stryka på flytande kattmynta på honom, svårt att veta om det funkar bara, han är redan sönderbiten ☹️
 
Nej, du ska inte använda produkter för häst på katt! Inte heller för människa eller hund, det kan bli jättefarligt.

Det finns viss evidens för att kattmynta/valeriana fungerar insektsavstkräckande för katter. Gillar din katt sånt stryker den sig aktivt mot det själv, men du kan ju alltid krossa några blad och gnugga in den med.
Är det så farligt för katt med dessa produkter att det kan bli problem för katten om den t.ex. är i stallet när jag sprayar hästarna? Eller om katten ligger i min säng när jag haft myggmedel på mig själv?
 
Skillnaden mellan hundar, hästar och katter är att katten tvättar sig rätt noga och får då i sig störremängd än en hund eller katt som inte gör det i samma utsträckning. Sen finns det artskillnader också. Bäst är att kolla med apotek eller veterinär vad det finns för medel specifikt för katt.
 
Är det så farligt för katt med dessa produkter att det kan bli problem för katten om den t.ex. är i stallet när jag sprayar hästarna? Eller om katten ligger i min säng när jag haft myggmedel på mig själv?
Det är jag inte någon expert på, bäst är nog att fråga en veterinär :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hur kan min katt kunna klockan? Jag förstår inte :laugh: Katten får sitt torrfoder via en matmaskin. Jag införskaffade den efter att...
Svar
15
· Visningar
696
Senast: McFlurry
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 512
Senast: cirkus
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
848
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 643
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp