Insektsmedel/naturreservat

HannaZ

Trådstartare
Vad gäller för betesdjur i naturreservat, får man använda vanliga insektsmedel som tex Renons och Ultrashield?
 
Väldigt intressant fråga med tanke på hur giftiga många flugmedel är för kräldjur och fisk. Men vad gäller förbud finns det inte generella regler utan man måste titta i just det reservatets föreskrifter.

Det är dock alltid en bra idé att vara försiktig med flugmedel och inte överdosera eller hålla på och duscha hästarna i onödan. Jag blir beklämd när jag ser folk dutta med Ultrashield var och varannan dag, det ska man ju ha på varannan vecka.
 
Väldigt intressant fråga med tanke på hur giftiga många flugmedel är för kräldjur och fisk. Men vad gäller förbud finns det inte generella regler utan man måste titta i just det reservatets föreskrifter.

Det är dock alltid en bra idé att vara försiktig med flugmedel och inte överdosera eller hålla på och duscha hästarna i onödan. Jag blir beklämd när jag ser folk dutta med Ultrashield var och varannan dag, det ska man ju ha på varannan vecka.
Ultrashield tappar sin funktion betydligt snabbare än så tyvärr. I perioder där insekterna är intensiva använde jag den dagligen och såg stor skillnad på hur plågade hästarna var av ohyra.
 
Väldigt intressant fråga med tanke på hur giftiga många flugmedel är för kräldjur och fisk. Men vad gäller förbud finns det inte generella regler utan man måste titta i just det reservatets föreskrifter.

Det är dock alltid en bra idé att vara försiktig med flugmedel och inte överdosera eller hålla på och duscha hästarna i onödan. Jag blir beklämd när jag ser folk dutta med Ultrashield var och varannan dag, det ska man ju ha på varannan vecka.
...varannan vecka eller när hästen har blivit blöt, vilket för min del tyvärr innebär i princip varje dag under sommaren eftersom hästen blir svettig och behöver duschas när man har ridit😬
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 690
Senast: Myrten
·
Foder & Strö Min häst hade lyckats rymma från boxen inatt och nu under kvällen upptäckte vi att han kommit åt en tunna med torr mash som han ätit ur...
Svar
8
· Visningar
1 386
Senast: Robina
·
Utrustning Jag vet att tex scootboots är godkända att tävla i enligt TR. Men får man använda tex Flex Pony Boots på klubbtävlingar och pay&jump...
Svar
16
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp