Insektstäcke eller exemtäcke - det är frågan..

Liten

Trådstartare
Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i skogen (bara hanar so far, tycks de, pga deras totala brist på intresse för mig och hästen, men likväl). Hästen min har inte exem, men både han och jag är extrema magneter för myggen. Jag själv ådrog mig allergi mot just mygg för ett och ett halvt år sedan, till följd av extremt många bett (36st bara på vänsta handen..). Samma år (2012) fick hästen något som närmast liknande ett hårt ödem på bogen: han blev så biten i området att det blev nästan 1cm tjockt och hårt, och tog god tid på sig att försvinna trots envis vård och insektsmedel (Ultra shield). Förra året köpte jag ett insektstäcke - Amigo Bug Buster - vilket funkade rätt bra men det sitter inte så bra imo. Riktigt jobbiga dagar sprayade jag honom vid ridning (duschar efter ridning sommartid, då hästen blir riktigt svettig, så det åkte ju av innan han gick ut..). Smörjde dagligen med tjärsalva i virvlarna under magen, i ansiktet, vid skapet och andra utsatta områden. Det funkade bra, men som sagt - täcket sitter imo inte optimalt utan lite tajt på vissa ställen vilket gör att pälsen blir lite skavd (pälsen blir kortare fläckvis, varken mer eller mindre). Så jag söker ett alternativ i år. Och då är ju frågan: finns det något riktigt bra insektstäcke, eller är exemtäcke the way to go?

Krav: ska skydda så bra som möjligt mot bitande insekter. Sitta bra, täcka hela hästen utan en massa glipor. Bromsen ska inte komma in under (!!! hände vid ett tillfälle förra året - hittade en halvt ihjälklämd en när jag tog av täcket en dag.). Får inte bli varmt - hästen blir lätt varm med vanliga täcken och svettas rejält då han tränas i varmt sommarväder. Rymlig hals - hästen har rätt bred och lågt ansatt hals, och dessutom stubbman.
Insekter i trakten: broms (förra året var det riktigt mycket dagtid - möjlighet finns dock att låta hästen stå inne dagtid och gå ute nattetid), mygg (lugnt förra året, men trakten är känd för att drabbas av ruskigt mycket mygg pga Dalälven), svidknott (mest inpå småtimmarna/riktigt tidig morgon).

Hästen mäter 125cm i ryggen, och har 130cm i i princip alla sina utetäcken men 125 i ulltäckena. Bug Buster (på bild nedan) är i storlek 125. Utetäcken: Bucas och Amigo (HW).

Söker även ett bra insektstäcke för ridning till samma häst. Har ett Amigo Fly Rider, som inhandlades under sommaren 2011 i Stockholm när det på eftermiddag/kväll var så mycket mygg att hästen blev oridbar - han älskade det innerligt, men det hjälper nada mot insekterna här i trakten (provade förra sommaren) :(
Justja - en flughuva med riktigt bra passform behöver vi också! Har Hööks vita (utan öron) i lite stadigare nät i dagsläget, men om det finns något ännu bättre.. Hästen tenderar att få lite ögoninflammation då mycket insekter är och gojsar sig i hans ögon - behandlas enkelt (enligt veterinärs rek.) med salva och rengöring, men det är ju trevligt om han kan få slippa eländet.

Här är hästen förra sommaren, i sitt Bug Buster.
dsc_0014_519314c3ddf2b33d2f14e87d.jpg


dsc_0016_51931515ddf2b33d3df3c80a.jpg


Jag har funderat på Bucas insektstäcke med zebramönster, både till ridning och i hagen, då jag hört mycket gott om dem. Men.. Vad tror övriga? Jag har inte ekonomi till att köpa en hel hög täcken för att testa (ska de testas ordentligt och i skarpt läge går de ju inte att lämna tillbaka sedan..).
 
Senast ändrad:
Sv: Insektstäcke eller exemtäcke - det är frågan..

Köp eller låna ett eksemtäcke! Prova så ser du vad du gillar bäst. Men även där är passformen avgörande och märket har ganska stor betydelse. Köper man de dyraste på närmare 2000 kr får man riktigt bra kvalitet + passform. Köper man GeKås variant för 400 kr kanske man har tur med passformen och kommer billigt undan.
 
Sv: Insektstäcke eller exemtäcke - det är frågan..

Tyvärr känner jag ingen som har ett exemtäcke i rätt storlek, så det är till att köpa själv isf.

Jag är fullt beredd att betala för ett riktigt bra täcke - jag är väl medveten om att kvalitet kostar. Däremot har jag inte råd att köpa tre, fyra eller fem täcken á 2000:-/st samma säsong, så det som köps måste vara bra.
De exemtäcken jag hittar i de affärer jag brukar handla, tycker jag ser ut att glipa på fel ställen redan på produktbilderna.. :( . Vad rekommenderas?
 
Sv: Insektstäcke eller exemtäcke - det är frågan..

Google vägrar att ge mig någon svensk sida att handla ifrån (eller ens med info om täcket) - är det något som en får beställa från utlandet?

*halvt kl*

Har kikat på Boett, som jag fick många tips om från andra håll och som tydligen ska vara himla bra. Men hittar många, många på nätet som förklarar att de bara kan ha ett sådant täcke en säsong - sedan är det väldigt trasigt. Känns inte jättelockande med ett täcke för drygt 2000:- som riskerar att bli slaktat efter några veckors användande. Täckena sägs alltså gå sönder lätt.. Jag förstår ju att täcket kan ta stryk om en annan häst ställer sig och river i det för kung och fosterland med tänderna, men hästen ska ju kunna rulla sig etc utan att det blir hål, imo. Någon med erfarenhet?

Kikade runt lite mer och hittade RAMBO SWEETITCH HOODY, som enligt ÅF är bra mot knott etc. Känner mig väl fortfarande lite tveksam till HW pga passformen på det förra, men här är ju halsen iaf mer heltäckande så att säga. Erfarenheter?
 
Sv: Insektstäcke eller exemtäcke - det är frågan..

Boett är utan tvekan det täcke som hållit flest säsonger för min häst. Sedan beror det på vad du har hästen i för hage. Många hästkompisar som busar = mer slitage. Många träd eller andra kliställen = mycket mer slitage. Men det är ju sådant man får leva med.
 
Sv: Insektstäcke eller exemtäcke - det är frågan..

Det blir ju oftast relativt små hål som är lätta att laga!
 
Sv: Insektstäcke eller exemtäcke - det är frågan..

Min häst går i vad jag kallar vettiga hagar, dvs stora hagar med både gräs och träd :) . Har dock ytterst sällan sett min häst stå och riva kroppen mot ett träd. Flocken är lugn men det är klart att det blir lite bus ibland med två unghästar - allra mest är det dock de två som busar med varandra. Som sagt; att täcket riskerar att rivas sönder om hästarna är på och sliter i det, är jag väl medveten om - det gäller ju alla täcken. Men alla andra täcken har överlevt :p
 
Sv: Insektstäcke eller exemtäcke - det är frågan..

Boett är utan tvekan dom bästa täckena.
Vi har bara dom till våran ena och dom håller år efter år.
Går dom sönder så kan man alltid höra av sig till säljaren och be om tygbitar/spännen m.m...
Våran har exem, därav täckena. Bra passform, blir inte för instängt och håller bra!
 
Sv: Insektstäcke eller exemtäcke - det är frågan..

Jag hade boett förr, men ärligt talat märker jag ingen skillnad på boett och Gekås. Har Gekås till båda hästarna (fjordkosrning och new forest) och de passar kanon på båda.
Visst får man laga, men sällan några större grejer. Och ett täcke för 400 kr behöver man inte ens laga snyggt :p
 
Sv: Insektstäcke eller exemtäcke - det är frågan..

Nej tyvärr finns det nog ingen åf i Sverige vad jag vet, vi köpte från Börjes som hade tagit hem ett gäng en gång, verkligen superbra täcke! Ska beställa ett till hade jag tänkt och då blir det från den där engelska sidan :)
Fördelen med dessa täcken är att det inte är någon jobbig resår/skarv bakom öronen som ruggar och skaver i manen (plus kan åka ner). Det är en hel huva från huvudet ner till manken och ett täcke som man trär över. Min häst mår super i sitt och jag har inte använt något av de andra modellerna sedan jag började med detta. Dessutom behöver man inte dra det så tight över huvudet heller, det är dragkedjeknäppning på undersidan som gör täcket enkelt att hantera.
 
Sv: Insektstäcke eller exemtäcke - det är frågan..

Vilken tur du haft med passformen då. Alla de billigare täckena vi köpt har skaft både på bog och mellan bakben :(
 
Sv: Insektstäcke eller exemtäcke - det är frågan..

Märkligt.. Har aldrig fått skav av mina Gekås eksemtäcken. Däremot skaver täcken från typ Hööks massor. Jag har väl konstigt formade hästar :D
 
Sv: Insektstäcke eller exemtäcke - det är frågan..

Har kikat på Boett, som jag fick många tips om från andra håll och som tydligen ska vara himla bra. Men hittar många, många på nätet som förklarar att de bara kan ha ett sådant täcke en säsong - sedan är det väldigt trasigt. Känns inte jättelockande med ett täcke för drygt 2000:- som riskerar att bli slaktat efter några veckors användande. Täckena sägs alltså gå sönder lätt.. Jag förstår ju att täcket kan ta stryk om en annan häst ställer sig och river i ?

Det är för att det är eksemhästar som har dem, de sliter betydligt mer än friska hästar.

Vår eksemhäst hade sitt boett i två år, de andra klarade sig i ett par månader.
 
Sv: Insektstäcke eller exemtäcke - det är frågan..

Det är för att det är eksemhästar som har dem, de sliter betydligt mer än friska hästar.

Vår eksemhäst hade sitt boett i två år, de andra klarade sig i ett par månader.

Delvis KL

Jag bytte ut mitt boett nu inför den här säsongen. Har eksemhäst. Det förra stod sig i 4 säsonger, dvs 4 år. Och jag har träd i hagen, och väggar att klia sig på... Det innan det hade han i 2 år och sen sålde jag det (han växte ur det) och det var "mycket livstid kvar".

Det HADE funkat vidare, men tyget började bli skört av alla tvättar och slitage (jag tvättar det minst en gång/v), och det började bli lite för många gånger jag fick laga.

Jag har haft/provat andra ibland, när jag blivit snål. Återkommer alltid till Boett, det är billigast i längden..
 
Sv: Insektstäcke eller exemtäcke - det är frågan..

Känns inte jättelockande med ett täcke för drygt 2000:- som riskerar att bli slaktat efter några veckors användande. Täckena sägs alltså gå sönder lätt.. Jag förstår ju att täcket kan ta stryk om en annan häst ställer sig och river i det för kung och fosterland med tänderna, men hästen ska ju kunna rulla sig etc utan att det blir hål, imo. Någon med erfarenhet?

Som jag skrev, så jag bytte ut mitt boett nu efter fyra års kliande både inne och ute, dagligt rullande och allmänt bus. Hade sina lagningar, men det hade bara blivit små revor, som enkelt lagas på maskin. Bytte ut det för att tyget började bli skört.

Han fastnade med det i ett boxlås en gång för flera år sen. Täcket blev INTE sopor, däremot så slets bandet runt benet bort från tyget - men bara laga igen. Var inte jag som tog in när det hände, och när jag fick samtalet så såg jag framför mig hur täcket skulle vara sopor helt. Icke.

Det har som sagt rullats vareviga dag, kliats, busats, kliats mer, rullats mer, tvättats en gång i veckan osv. Fyra år, det blir 500 kr/år det, max 100 kr/månad under säsong. Mindre än jag lägger per månad på flugsprayer faktiskt..
 
Sv: Insektstäcke eller exemtäcke - det är frågan..

*halvt kl*

Tack för era erfarenheter! Efter noga övervägande beställde jag just ett Bucas flugtäcke. Om jag märker att det inte funkar tillfredsställande kommer jag att köpa ett eksemtäcke istället.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 437
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 405
Senast: Ace
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 194
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek
  • Card Declined
  • Ungern 2024?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp