Insemination lördag, ovulation måndag-tisdag

insearchof

Trådstartare
Hej! Jag känner mig frustrerad då jag hållt på hela sommaren med mitt sto som först hade bakterier (visade sig andra försöket), och därefter svårt att komma i ny brunst. Fick en ny brunst i sista sekund, men har långa brunster (7-8 dagar). Seminerades i lördags, hade inte ägglossat på måndagen kl 9, så ny transportsperma beställdes. Vet ultraljudade även på tisdagen och såg då att ägget hade släppt. Det har då alltså gått ca 2,5-3 dagar sedan insemination, då ägget lossade. Vet vägrade inseminera på nytt då han inte ville förstöra miljön i livmodern, och blev nästan arg då jag ifrågasatte det. Talade senare med hingsthållarn som säger att sperman håller 24-36 timmar ca efter insemination. I så fall är ju mitt sto omöjligt dräktig. Hur kan man sjabbla bort en brunst på det här viset? Vi har kämpat hela sommarn och betalt sammanlagt 15000 kr så jag är j*t besviken. Varför inte seminera den där sperman idag, den fanns ju på plats?!

Vill höra vad ni tycker och tänker om detta.
 
Svårt att svara på. Normalt hade jag nog seminerat (helst kollat mån kväll först. Var ägget borta då är det liten chans för dräktighet på skick nr två).

Men veterinären har absolut rätt i att msn lortar ner. Ett känsligt sto hade jag låtit bli att seminera.

En normalfertil hingst klarar oftast en ovulering mån kväll men det är såklart det sämsta. Sen kan det vara en lite sämre hingst och då är det sämre alldeles oavsett.
 
24-26 timmar? Det jag lärt mig är att de klarar sig i 4 dygn, givetvis färre på slutet. Den siffra du nämner ser jag som otroligt låg. om den skulle stämma skulle man ju inseminera en gång/dygn eftersom annars skulle stoet stå utan levande sperma hälften av dagarna i brunsten.
 
Svårt att svara på. Normalt hade jag nog seminerat (helst kollat mån kväll först. Var ägget borta då är det liten chans för dräktighet på skick nr två).

Men veterinären har absolut rätt i att msn lortar ner. Ett känsligt sto hade jag låtit bli att seminera.

En normalfertil hingst klarar oftast en ovulering mån kväll men det är såklart det sämsta. Sen kan det vara en lite sämre hingst och då är det sämre alldeles oavsett.
Ok, det låter positivt i alla fall, för hon är känslig och tar lätt in vätska och bakterier och igår var livmodern i perfekt kondition enl. vet.
 
24-26 timmar? Det jag lärt mig är att de klarar sig i 4 dygn, givetvis färre på slutet. Den siffra du nämner ser jag som otroligt låg. om den skulle stämma skulle man ju inseminera en gång/dygn eftersom annars skulle stoet stå utan levande sperma hälften av dagarna i brunsten.
Det var hingsthållarens siffror. De vågar väl inte säga mer. Det gäller färsk, nedkyld transportsperma.
 
Då tror jag din veterinär fattade helt rätt beslut.
Det känns bra. Jäkligt typiskt att man får äl måndag när man lyckas få igång en bra brunst i sista sekund. Känns som det e meningen att det ska strula med det här stoet. Enl hingsthållaren har han 90% dräktighet (AI/TAI), men vet sa att kvaliteten bara var 30-40%. Hingsthållarens svar på det var att spermierna piggnar till så snart de kommer in i värmen (tycker man iofs att vet borde känna till).
 
Det känns bra. Jäkligt typiskt att man får äl måndag när man lyckas få igång en bra brunst i sista sekund. Känns som det e meningen att det ska strula med det här stoet. Enl hingsthållaren har han 90% dräktighet (AI/TAI), men vet sa att kvaliteten bara var 30-40%. Hingsthållarens svar på det var att spermierna piggnar till så snart de kommer in i värmen (tycker man iofs att vet borde känna till).

Man kollar sperman på värmebord så det är ingen skillnad. Dock har motiliteten ganska svagt samband med fertiliteten. Vill du PMa vilken hingst det är kanske jag vet mer.

Ja äl måndagar är ett skit! Är de hyfsat regelbundna i sina intervall får man dessutom samma skit varje brunst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Swisha en främling?
  • Ulvlek
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp