Inseminera i annat land?

SiZo

Trådstartare
En bekant vill åka till Danmark för att inseminera sitt sto med en hingst där.
Men nu är frågan om det går?

Jag tänkte att buke brukar ju ha svar på allt ;)
Och ni som har uppfödning på större nivå har kanske redan kollat upp detta?

Det går inte skicka seminet till Sverige då hingsten inte står på EU-station. Så stoet måste resa om hon ska använda den hingsten.
 
En bekant vill åka till Danmark för att inseminera sitt sto med en hingst där.
Men nu är frågan om det går?

Jag tänkte att buke brukar ju ha svar på allt ;)
Och ni som har uppfödning på större nivå har kanske redan kollat upp detta?

Det går inte skicka seminet till Sverige då hingsten inte står på EU-station. Så stoet måste resa om hon ska använda den hingsten.
NU går det väl inte, kan inget om avel, men Danmarks gränser är ju stängda.
 
En bekant vill åka till Danmark för att inseminera sitt sto med en hingst där.
Men nu är frågan om det går?

Jag tänkte att buke brukar ju ha svar på allt ;)
Och ni som har uppfödning på större nivå har kanske redan kollat upp detta?

Det går inte skicka seminet till Sverige då hingsten inte står på EU-station. Så stoet måste resa om hon ska använda den hingsten.

En kompis hade planerat att åka med sitt sto till Danmark för naturlig betäckning, men hon räknar med att det inte kommer funka iom att gränsen är stängd. Hon har börjat leta efter en hingst i Sverige istället.
 
Vad jag har läst så är det bara danskar och personer som arbetar i Danmark som släpps in. Har inte läst nåt om affärer.
 
Jag tänker att det kan vara bra även att se till Sveriges rekommendationer. UD avråder från icke-nödvändiga resor till alla länder nu, och jag har svårt att se att inseminering av ett sto skulle räknas som nödvändigt att göra i Danmark. Men framför allt tänker jag att en sån avrådan borde kunna påverka försäkringen, om något händer med hästen i Danmark gissar jag att försäkringsbolaget kan neka ersättning på grund av detta? Men det är en gissning.
 
Jag tänker att det kan vara bra även att se till Sveriges rekommendationer. UD avråder från icke-nödvändiga resor till alla länder nu, och jag har svårt att se att inseminering av ett sto skulle räknas som nödvändigt att göra i Danmark. Men framför allt tänker jag att en sån avrådan borde kunna påverka försäkringen, om något händer med hästen i Danmark gissar jag att försäkringsbolaget kan neka ersättning på grund av detta? Men det är en gissning.
Det har jag svårt att tänka mig. Hästen står ju inte under större risk där än här.
 
Ett företag borde väl släppas igenom. Ägaren har inte tänkt åka själv.
Det bästa är väl att ringa de företag som man tänker anlita och fråga - för även om det skulle räknas som en OK godstransport kan det hända att ett företag inte kan erbjuda tjänsten just nu. De kanske inte vill besöka olika stallar, kanske inte får fulla lastbilar när mycket tävlingsverksamhet ligger nere, etc

Det är ju inte heller säkert att den dansk station vill ta emot utländska ston nu, även om de får.

Och vad gäller försäkringen -kolla det också. Även om risken i Danmark inte är högre än här KAN det vara att gå emot någon riktlinje och därmed skäl att inte ge ersättning.
 
Det bästa är väl att ringa de företag som man tänker anlita och fråga - för även om det skulle räknas som en OK godstransport kan det hända att ett företag inte kan erbjuda tjänsten just nu. De kanske inte vill besöka olika stallar, kanske inte får fulla lastbilar när mycket tävlingsverksamhet ligger nere, etc

Det är ju inte heller säkert att den dansk station vill ta emot utländska ston nu, även om de får.

Och vad gäller försäkringen -kolla det också. Även om risken i Danmark inte är högre än här KAN det vara att gå emot någon riktlinje och därmed skäl att inte ge ersättning.
Jag kan nog inte kolla någon annans häst försäkring, men jag tipsar henne om det.

Nej vi får väl se hur det blir. Synd om hon måste välja ny hingst då hon inte har hittat någon hon gillar i Sverige.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 034
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 929
Senast: iNHALE
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 523
Senast: Masse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 751
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp