Inseminera

Sofie.S

Trådstartare
Har någon erfarenhet av insemination?
Har läst en del om insemination, verkar finnas tre alternativ.
Antingen åker tik och hane tillsammans till veterinär, eller så skickar man kyld sperma till tiken alt. fryst sperma.

Berätta gärna om er erfarenhet.
Undrar om processen, genomförande, att tänka på och pris.
 
Har någon erfarenhet av insemination?
Har läst en del om insemination, verkar finnas tre alternativ.
Antingen åker tik och hane tillsammans till veterinär, eller så skickar man kyld sperma till tiken alt. fryst sperma.

Berätta gärna om er erfarenhet.
Undrar om processen, genomförande, att tänka på och pris.
Kostnad ligger på ca 5000 kr drygt för inseminationen, sen tillkommer oftast en kostnad på gynekologisk undersökning och vaginalcytologi på tiken, runt 1500 kr för det.
Oftast är det samma pris för inseminationen oavsett vilken typ av sperma som används.
På jourtid är priset ofta ca 50% högre och av någon anledning verkar det alltid vilja te sig så att det är jour just när tiken ligger rätt i cykeln 😒
Kostnader skiljer sig säkert beroende på vem du vänder dig till och var i landet hen befinner sig. Jag tror att om du använder färsk sperma så kan analysen av sperman ingå i insemiantionskostnaden men vet inte helt säkert (man kollar alltid för att se om det ens finns några spermier i ejakulatet och hur bra kvaliteten är).

Ska du även importera sperma tillkommer rätt mycket kostnader. Tappning, lagring, hyra av försändelsebox, frakt, export/importavgift osv.

Sen ska man vara medveten om att det inte är tillåtet att inseminera i Sverige om någon av individerna inte kan fortplanta sig naturligt ex saknar könsdrift eller har störd fortplantningsförmåga.
 
Kostnad ligger på ca 5000 kr drygt för inseminationen, sen tillkommer oftast en kostnad på gynekologisk undersökning och vaginalcytologi på tiken, runt 1500 kr för det.
Oftast är det samma pris för inseminationen oavsett vilken typ av sperma som används.
På jourtid är priset ofta ca 50% högre och av någon anledning verkar det alltid vilja te sig så att det är jour just när tiken ligger rätt i cykeln 😒
Kostnader skiljer sig säkert beroende på vem du vänder dig till och var i landet hen befinner sig. Jag tror att om du använder färsk sperma så kan analysen av sperman ingå i insemiantionskostnaden men vet inte helt säkert (man kollar alltid för att se om det ens finns några spermier i ejakulatet och hur bra kvaliteten är).

Ska du även importera sperma tillkommer rätt mycket kostnader. Tappning, lagring, hyra av försändelsebox, frakt, export/importavgift osv.

Sen ska man vara medveten om att det inte är tillåtet att inseminera i Sverige om någon av individerna inte kan fortplanta sig naturligt ex saknar könsdrift eller har störd fortplantningsförmåga.
Himmel vad dyrt det blivit,tror jag bet runt 800kr hos Ann-marie Lamm tror jag hon hette i Märsta på hedenhöstiden.

Import av sperma är inte dyrare eller krångligare än på häst, alla papper finns på sjv sida

Men nu för tiden kan man ju köra tiken utomlands,det gick inte i början på min tid,då var det karantän om man ville in igen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Då hundarnas vanliga foder gått upp hiskeligt i pris så ser jag mig om efter ett alternativ. Mina önskemål är: - svenska råvaror om...
2
Svar
20
· Visningar
2 298
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
2 957
Senast: lady_vip
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 331
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp