Inseminering i hundavel (utbruten från Oseriös avel 2021)

Tycker det är otäckt att det börjats insemineras bland hundar, det kommer ju resultera i alla möjliga korsningar och defekter.

Kommer det verkligen det? Vi funderade på detta jag och en kompis häromdagen, varför det var så ovanligt med inseminering på hund när det görs så ofta på häst till exempel. Och pratade om hur kompisens bekant faktiskt importerat sperma nu när det inte är så lätt att åka utomlands och betäcka. För att hon ville ha några speciella tyska linjer och avelsutbudet i landet var litet. Dvs, vad jag tycker låter som väldigt seriös och genomtänkt avel (med reservation för att jag inte har någon aning om vem kompisens bekant är alls)

Tänker att för den som bara vill buskavla en korsning måste det ju fortfarande vara mycket lättare att bara betäcka med någon hund i närheten när man märker att det är löp, det kostar ju ingenting och kräver ingen kunskap. Medan insemineringen ändå verkade ha varit ett ordentligt projekt.
 
Kommer det verkligen det? Vi funderade på detta jag och en kompis häromdagen, varför det var så ovanligt med inseminering på hund när det görs så ofta på häst till exempel. Och pratade om hur kompisens bekant faktiskt importerat sperma nu när det inte är så lätt att åka utomlands och betäcka. För att hon ville ha några speciella tyska linjer och avelsutbudet i landet var litet. Dvs, vad jag tycker låter som väldigt seriös och genomtänkt avel (med reservation för att jag inte har någon aning om vem kompisens bekant är alls)

Tänker att för den som bara vill buskavla en korsning måste det ju fortfarande vara mycket lättare att bara betäcka med någon hund i närheten när man märker att det är löp, det kostar ju ingenting och kräver ingen kunskap. Medan insemineringen ändå verkade ha varit ett ordentligt projekt.
Jag tycker att hundarna ska bevisa att de kan reproducera sig på naturlig väg innan inseminering. Det blir allt större problem i flera raser med att föda naturlig, para naturligt, problem med könsdrifter osv.

Jag ogillar att jämföra över arter men rent spontant tänker jag att det är vanligare med skador inom hästavel än hundavel.
 
Kommer det verkligen det? Vi funderade på detta jag och en kompis häromdagen, varför det var så ovanligt med inseminering på hund när det görs så ofta på häst till exempel. Och pratade om hur kompisens bekant faktiskt importerat sperma nu när det inte är så lätt att åka utomlands och betäcka. För att hon ville ha några speciella tyska linjer och avelsutbudet i landet var litet. Dvs, vad jag tycker låter som väldigt seriös och genomtänkt avel (med reservation för att jag inte har någon aning om vem kompisens bekant är alls)

Tänker att för den som bara vill buskavla en korsning måste det ju fortfarande vara mycket lättare att bara betäcka med någon hund i närheten när man märker att det är löp, det kostar ju ingenting och kräver ingen kunskap. Medan insemineringen ändå verkade ha varit ett ordentligt projekt.
Jag är med i diverse blandrasgrupper på Facebook bara för underhållningens skull och det har inseminerats där fråga mig inte hur men det sker.
Det har varit stor tik+minihane dom gånger jag läst om dett(att parning är våldtäckt har jag också läst)
Jag tycker det är helt okej att inseminera om man har en anledning tex sperma från ett annat land men att börja inseminera helt vanliga blandraser känns riktigt obehagligt särskilt när raserna och storleken skiljer sig så mycket.
 
Kommer det verkligen det? Vi funderade på detta jag och en kompis häromdagen, varför det var så ovanligt med inseminering på hund när det görs så ofta på häst till exempel. Och pratade om hur kompisens bekant faktiskt importerat sperma nu när det inte är så lätt att åka utomlands och betäcka. För att hon ville ha några speciella tyska linjer och avelsutbudet i landet var litet. Dvs, vad jag tycker låter som väldigt seriös och genomtänkt avel (med reservation för att jag inte har någon aning om vem kompisens bekant är alls)

Tänker att för den som bara vill buskavla en korsning måste det ju fortfarande vara mycket lättare att bara betäcka med någon hund i närheten när man märker att det är löp, det kostar ju ingenting och kräver ingen kunskap. Medan insemineringen ändå verkade ha varit ett ordentligt projekt.
Jag är inte alls i hästsvängen så sätt men att inseminera hästar är väl främst för den stora skaderisken vid en parning mellan så stora djur?
Hundar skadar inte varandra så.
 
Jag är inte alls i hästsvängen så sätt men att inseminera hästar är väl främst för den stora skaderisken vid en parning mellan så stora djur?
Hundar skadar inte varandra så.
Min uppfattning är att semin har slagit igenom främst för att det ger ett ökat urval av tänkbara hingstar utan att behöva resa långt med sto som ibland har ett ungt föl vid sidan. Hästar har ju elva månaders dräktighet. Visst talas det ibland om att skaderisken minskar, men jag bedömer det som sekundärt till ovanstående. Och i många hästraser används inte semin. Exempelvis är det ovanligt i tunga kallblodsraser och de är ju allra störst sett till den genomsnittliga vikten.
 
Jag är inte alls i hästsvängen så sätt men att inseminera hästar är väl främst för den stora skaderisken vid en parning mellan så stora djur?
Hundar skadar inte varandra så.
Nej verkligen inte.

Men naturlig betäckning skulle rent praktiskt bara ge några få hingstar att välja bland. Med semin så har jag tillgång till en stor del av Europas främsta, och svenska hingstar som står många många mil bort.
 
Nej verkligen inte.

Men naturlig betäckning skulle rent praktiskt bara ge några få hingstar att välja bland. Med semin så har jag tillgång till en stor del av Europas främsta, och svenska hingstar som står många många mil bort.
Tack då lärde jag mig något nytt :)
 
Nej verkligen inte.

Men naturlig betäckning skulle rent praktiskt bara ge några få hingstar att välja bland. Med semin så har jag tillgång till en stor del av Europas främsta, och svenska hingstar som står många många mil bort.
Jag tycker semin är fantastiskt. Så mycket smidigare att beställa ett fruset strå än att packa in familjen och köra tvärs över europa för lite hundsperma. Jag var i tagen att söka dispans för att använda importsperma till min fodertiks första kull i samband med att resandet stängdes ner pga covid. Hanen (i UK) var redan då över 10 år, så att vänta ett år extra var inte riktigt aktuellt... Nu sket det sig ändå, av andra skäl.

Naturlig parningsförmåga osv, det är liksom inte riktigt ett problem i min ras.
 
Jag tycker semin är fantastiskt. Så mycket smidigare att beställa ett fruset strå än att packa in familjen och köra tvärs över europa för lite hundsperma. Jag var i tagen att söka dispans för att använda importsperma till min fodertiks första kull i samband med att resandet stängdes ner pga covid. Hanen (i UK) var redan då över 10 år, så att vänta ett år extra var inte riktigt aktuellt... Nu sket det sig ändå, av andra skäl.

Naturlig parningsförmåga osv, det är liksom inte riktigt ett problem i min ras.
Det riskerar ju dock att bli ett problem om majoriteten av avelsindividerna i en ras blir inseminerad, eftersom parningsförmågan då aldrig utvärderas.
Jag är absolut för inseminering, men det ska finnas goda skäl till det.

Att inseminera inom blandras”aveln” är helt sjukt, framförallt om det görs för att hanen är för stor för tiken...det är dyrt att inseminera, så kan inte tänka mig att det är vanligt hos blandrasavlare, om de inte syftar på hemma-”inseminering”.
 
Jag tycker semin är fantastiskt. Så mycket smidigare att beställa ett fruset strå än att packa in familjen och köra tvärs över europa för lite hundsperma. Jag var i tagen att söka dispans för att använda importsperma till min fodertiks första kull i samband med att resandet stängdes ner pga covid. Hanen (i UK) var redan då över 10 år, så att vänta ett år extra var inte riktigt aktuellt... Nu sket det sig ändå, av andra skäl.

Naturlig parningsförmåga osv, det är liksom inte riktigt ett problem i min ras.
Jag förstår din sida när det inte är ett problem i din ras. Samtidigt måste den typen av stadgar gälla alla eller ingen och det är ett problem som breder ut sig i vissa raser och kan komma i andra.
 
Det riskerar ju dock att bli ett problem om majoriteten av avelsindividerna i en ras blir inseminerad, eftersom parningsförmågan då aldrig utvärderas.
Jag är absolut för inseminering, men det ska finnas goda skäl till det.

Att inseminera inom blandras”aveln” är helt sjukt, framförallt om det görs för att hanen är för stor för tiken...det är dyrt att inseminera, så kan inte tänka mig att det är vanligt hos blandrasavlare, om de inte syftar på hemma-”inseminering”.

Semi i blandrasaveln är ju bedrövligt. Tyvärr en bieffekt när semi släpps mer eller mindre fri.
 
Det riskerar ju dock att bli ett problem om majoriteten av avelsindividerna i en ras blir inseminerad, eftersom parningsförmågan då aldrig utvärderas.
Jag är absolut för inseminering, men det ska finnas goda skäl till det.

Att inseminera inom blandras”aveln” är helt sjukt, framförallt om det görs för att hanen är för stor för tiken...det är dyrt att inseminera, så kan inte tänka mig att det är vanligt hos blandrasavlare, om de inte syftar på hemma-”inseminering”.

Precis. Risken är ju att om inseminering blir något som görs i stor utsträckning så blir det där med könsdrift och fortplantningsförmåga kanske ett problem utan att en märker det. Jag tycker också att inseminering är en jättebra möjlighet, men det bör användas restriktivt.
 
Jag tycker att hundarna ska bevisa att de kan reproducera sig på naturlig väg innan inseminering. Det blir allt större problem i flera raser med att föda naturlig, para naturligt, problem med könsdrifter osv.

Jag ogillar att jämföra över arter men rent spontant tänker jag att det är vanligare med skador inom hästavel än hundavel.
Nja, det är mer att det är svårt för en hingst att betäcka 3-500 ston på en säsong om det ska göras naturligt, då är stackaren utsliten på nåt år, bättre att hoppa på bocken nån gång i veckan och att den dosen kan fördelas. Men det är generellt sett mycket lite problem i hästvärlden med naturliga födslar, könsdrift etc.
Jag som kommer från hästvärlden blev dock förvånad över att insemination inte alls verkade vara en grej! Just detaljen att med enkelhet kunna importera utländska blodslinjer kände jag borde vara positiv.
 
Kommer det verkligen det? Vi funderade på detta jag och en kompis häromdagen, varför det var så ovanligt med inseminering på hund när det görs så ofta på häst till exempel. Och pratade om hur kompisens bekant faktiskt importerat sperma nu när det inte är så lätt att åka utomlands och betäcka. För att hon ville ha några speciella tyska linjer och avelsutbudet i landet var litet. Dvs, vad jag tycker låter som väldigt seriös och genomtänkt avel (med reservation för att jag inte har någon aning om vem kompisens bekant är alls)

Tänker att för den som bara vill buskavla en korsning måste det ju fortfarande vara mycket lättare att bara betäcka med någon hund i närheten när man märker att det är löp, det kostar ju ingenting och kräver ingen kunskap. Medan insemineringen ändå verkade ha varit ett ordentligt projekt.
Redan nu är matadoravel ett stort problem bland hundar. De finns hanar med flera hundra valpar efter sig - en kull kan ju i många raser vara 8-10 valpar. Även numerärt stora raser kan vara genetiskt mycket små, med hög risk för inavelsdepression även om de fem generationer man räknar på ser bra ut. Mer utbredd semin skulle nog förvärra situationen.
 
Redan nu är matadoravel ett stort problem bland hundar. De finns hanar med flera hundra valpar efter sig - en kull kan ju i många raser vara 8-10 valpar. Även numerärt stora raser kan vara genetiskt mycket små, med hög risk för inavelsdepression även om de fem generationer man räknar på ser bra ut. Mer utbredd semin skulle nog förvärra situationen.
Eller göra det bättre eftersom man inte behöver resa med löptik (typ till annat land). Det blir ju ett problem förr eller senare om bara hundar i samma land paras.
 
Eller göra det bättre eftersom man inte behöver resa med löptik (typ till annat land). Det blir ju ett problem förr eller senare om bara hundar i samma land paras.
Detta är ett bra skäl det insemination. Att det förenklar att få in ”nytt” blod. Det förenklar också när en vill använda sperma från en ganska gammal, eller till och med död hane.
Det är betydligt vanligare med insemination utomlands, inte minst för att risken för smittspridning är lägre än vid naturlig parning, något vi tack och lov (än så länge...) inte behöver ta hänsyn till i samma utsträckning.
 
Jag är med i diverse blandrasgrupper på Facebook bara för underhållningens skull och det har inseminerats där fråga mig inte hur men det sker.
Det har varit stor tik+minihane dom gånger jag läst om dett(att parning är våldtäckt har jag också läst)
Jag tycker det är helt okej att inseminera om man har en anledning tex sperma från ett annat land men att börja inseminera helt vanliga blandraser känns riktigt obehagligt särskilt när raserna och storleken skiljer sig så mycket.

Där har ju veterinärerna som inseminerar ett stort ansvar. På kliniken jag jobbar inseminerar vi endast renrasigt. Vi har fått förfrågan om diverse blandrasvarianter men säger nej.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kanske en dum fråga men jag har ju två hundar och kommer alltid vilja ha det i och med att jag då kan träna så mycket som jag vill, att...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 565
Senast: nordingran
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 034
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Har en labrador på 9 mån. Vi har precis gått klart en lydnads- och apporteringskurs, och han har skött sig väldigt bra. Idag hade vi...
Svar
6
· Visningar
2 066
Senast: squarepants
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 698
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp