Insikter genom hitta.se

Anna

Trådstartare
Jag lyssnade på en podcast tidigare idag och de pratade om statistik och information man kan hitta (!) på hitta.se om man söker på sig själv, eller någon annan - politisk inriktning, inkomst och roligast av allt, intressen!

Jag var såklart tvungen att titta på mig själv och upptäckte att:

- F! har 196% fler röster i mitt område än i övriga Sverige (mycket nöjd, såklart)
- Medelåldern är 42 bast, men den mest representerade gruppen är vuxna i åldern 50-64 utan barn.
- Vi är intresserade av näringsliv, samhällsekonomi, golf, sportevenemang, läsa om resmål (men inte de facto resa?), fackliga frågor, utrikespolitik, vin och vinprovning, värdepapper och värdepappershandel, längdskidåkning och tyngdlyftning :D
- Medelinkomsten är 8% lägre än genomsnittet i Sverige
- Senaste bilköpet i området var för knappt två år sedan (eh?) och det var en Porsche som inhandlades.

Kollade på mamma och pappas område också och det var inga direkta chocker där - även om jag tyckte att intresset "bantningstips" var roligt - och även på Hunnebostrand, där största gruppen boende är 65+, röstar på KD och gillar att snickra och måla, pyssla, dona i trädgården och intresserar sig för - håll i hatten - kungligheter!

Hittar ni något kul (eller upprörande) om era områden? :)
 
OK.

Gifta par över 65 års ålder, röstar borgerligt.
Medelinkomst 27.425 i månaden, genomsnittlig belåning 1.1 miljon.
Intressen: jakt, meka med bilar, motorsport, sportfiske. Snickra, måla, bygga.
Kör volvo eller mercedes eller audi.

Jag: ogift, 43 år gammal.
Medelinkomst högre än så.
Belåning lägre än så.
Intressen: rida.
Kör Subaru (bra med fyrhjulsdrivet).
 
Jag har preciiiis flyttat till en helt ny stad och området är inte på något sätt valt utan "det bara blev", så det här blir intressant!

Medelinkomsten här är 17027 kr, 37% lägre än än genomsnittet i Sverige. Snittbelåningen i området är 455332 kr. Medelåldern är 44 år.

Sverigedemokraterna är ovanligt starka i området :wtf: med 67% fler röster än riksgenomsnittet... Besviken. I övrigt är Socialdemokraterna också starka här.

Vanliga intressen är data- och tv-spel, datorer, foto/film, meka med bilar, pyssla, gå på kurser, alternativ hälsovård, astrologi och och ny teknik i vardagslivet.

Själv är jag yngre än 44 (25), tjänar ganska mycket mer än medelinkomsten (obs skryter ej det bara låter som det haha), och röstar definitivt inte på SD. Intressen är läsning, djur och att teckna.
 
Hos mig är medelinkomsten 68% lägre än i övriga Sverige, medelåldern är 27 år och det första intresset som nämns är att gå på kurser. Redan här kan man nog ana att det bor många studenter vid mig ;)

Övriga intressen är: spela dataspel/tv-spel, följa populära tv-serier, andra länders kultur, styrketräning, besöka sportevenemang, utförsåkning, datorer, ny teknik i vardagslivet och film.
Låter ganska trevligt!

44,7% röstar på Socialdemokraterna. Senaste bilköpet gjordes i maj 2016.
 
:rofl: Det senaste bilköpet var en röd 18år gammal VW Golf. Mystiskt likt den jag kör runt i :angel:

-14% lägre än genomsnittslönen men både jag och två till av de tre som bor på fastigheten tjänar 5000kr mer än snittet i området.

Vi röstar på S, mekar med bilar, motorcyklar, spelar på ATG, fiskar, vattnar blommor och löser soduko och korsord. Och bor kustnära.

Den kommunala grundskolan har bara utbildade lärare och 11 elever per lärare. Landet rules!
 
Medelålder: 45 år. Står inget om civilstatus på det.
Medelinkomst: 29 426 kr, 8% över snittet.
Röstar: Borgerligt. Moderaterna är största parti, och Liberalerna/Folkpartiet har 81% fler röster än genomsnittet.
Intressen: Golf, fotboll, gympa/workout, segling och vinprovning.
Kör: Audi, BMW.

Jag då...
Ålder: 18 år, singel.
Inkomst: Ingen, jobbar inte.
Röstar: Borgerligt, men inte M eller L/FP.
Intressen: Ridning, hästar.
Kör: Volvo 854 -96.

Stämmer ju bra med ovanstående....not :p
 
Fridas tomt är ca 3196 kvadratmeter
Tomten är mindre än andra tomter i området.
Det finns inga bygglovsansökningar registrerade på bostaden.

Senast köpta bilen i området är en Toyota
Senaste bilköpet i närheten gjordes i januari 2015 och var en sju år gammal silvrig Toyota Hilux D-Cab 4WD. (Vilken är killens så undra hur stort område de räknar)
Dessa bilmärken är särskilt populära i det här området
Peugeot Mercedes Saab
Jag kör ford.

I Fridas område tjänar man mindre än andra svenskar
Här är medelinkomsten 22 898 kr, vilket är 16% lägre än genomsnittet i Sverige. Snittbelåningen i området är 1 283 457 kr.
Jag tjänar mer och vi har mindre lån

Sverigedemokraterna är ovanligt starka i Fridas område
Valdistriktet röstar vänster. Sverigedemokraterna får 35% fler röster än riksgenomsnittet. Socialdemokraterna är största parti med 38,6% av rösterna.
Kan ju avslöja att jag inte röstar på sverigedemokraterna!

Frida är yngre än genomsnittet i området
Medelåldern bland de som bor i området är 47 år. Jämför man med Sverige i övrigt är gifta par utan barn, 20-34, överrepresenterade i området.
Sambo, gravid och 23 år..

Vanliga intressen är motorsport, jakt, meka med bilar, snickra/måla och bygga, arbeta i trädgården, motorcyklar, trav och galopp, sportfiska, lösa korsord eller sudoku och krukväxter.

Förstår inte hur ridning inte kan finnas med. Finns hur mycket hästar som helst i området. Bara en travhäst.

Närmaste grundskola är (2582 meter) bort, som är en kommunal skola med ca 83 elever i årskurserna 1-6. Här har 86% av lärarna lärarexamen och det går nio elever per lärare.
 
Tomt är ca 875 kvadratmeter
Tomten är mindre än andra tomter i området.
Det finns inga bygglovsansökningar registrerade på bostaden.

Senaste bilköpet i närheten gjordes 2016 och var en helt ny Subaru XV.
Dessa bilmärken är särskilt populära i det här området: Volvo, Volkswagen, Toyota

I området tjänar man mindre än andra svenskar
Här är medelinkomsten 23 895 kr, vilket är 12% lägre än genomsnittet i Sverige. Snittbelåningen i området är 1 243 473 kr.

Centerpartiet är ovanligt starka i området
Valdistriktet röstar borgerligt. Centerpartiet får 359% fler röster än riksgenomsnittet. Centerpartiet är största parti med 28,0% av rösterna.

Red är yngre än genomsnittet i området
Medelåldern bland de som bor i området är 50 år. Jämför man med Sverige i övrigt är gifta par, 65+, överrepresenterade i området. Vanliga intressen är jakt, rida, snickra/måla och bygga, värdepapper och värdepappersaffärer, sportfiska, meka med bilar, arbeta i trädgården, friluftsliv, energisparande och skattefrågor.
 
Jag kollade också på det där på Hitta häromdagen, och jag måste säga att jag fick mina föreställningar om olika bostadsadresser bekräftade på punkt efter punkt. Alltså föreställningarna om områdena, inte att just jag eller just de jag känner ser ut som de där medelvärdena.
 
Här är medelinkomsten 31 130 kr, vilket är 15% högre än genomsnittet i Sverige. Snittbelåningen i området är 1 619 849 kr.

Senaste bilköpet i närheten gjordes i mars 2016 och var en 14 år gammal ljusgrå Volvo S + V70. Vanligaste märkena är peugot, skoda och Ford.

Moderaterna är största parti med 34,5% av rösterna.

Medelåldern bland de som bor i området är 50 år. Jämför man med Sverige i övrigt är gifta par med barn, 20-34, överrepresenterade i området. Vanliga intressen är ishockey, hårvård, heminredning, modenyheter, skönhetsvård, fotboll, energisparande, styrketräning, besöka sportevenemang och kändisar.

Inte särskilt förvånad.
 
Jag kollade också på det där på Hitta häromdagen, och jag måste säga att jag fick mina föreställningar om olika bostadsadresser bekräftade på punkt efter punkt. Alltså föreställningarna om områdena, inte att just jag eller just de jag känner ser ut som de där medelvärdena.

Jag visste sedan innan att F! var starka i mitt område (om än inte så starka) eftersom jag tittade på någon sådan där undersökning efter senaste valet - men då blev jag jätteförvånad! Hade absolut inte väntat mig det. Men det är ju en positiv överraskning.
 
Jahapp.

Medelinkomsten är 38 818 kr vilket är 43% högre än genomsnittet i Sverige.
Liberalerna är får 119% fler röster än riksgenomsnittet men moderaterna är största parti med 43,3%.
Här är singelhushåll, sambos och 65+ överrepresenterade. Vanliga intressen är konst, kultur, teater, modenyheter, utrikespolitik och ungdomskultur.
I närheten finns 88 restauranger och 14 mataffärer.
 
Jag visste sedan innan att F! var starka i mitt område (om än inte så starka) eftersom jag tittade på någon sådan där undersökning efter senaste valet - men då blev jag jätteförvånad! Hade absolut inte väntat mig det. Men det är ju en positiv överraskning.
Titta på lite olika områden i stan, det är rätt kul! Och lite hemskt. Jag kom ungefär fram till att Fi är starka i nästan alla områden som man tänker sig är rätt akademikertäta. Delvis beror det väl helt enkelt på att det är väldigt få som röstar på Fi, vilket betyder att dubbelt så många som i riket i stort fortfarande är rätt få, och delvis på att de som röstar på Fi tenderar att bo i städerna (och kanske gärna i områden där akademiker tenderar att bo).
 
Titta på lite olika områden i stan, det är rätt kul! Och lite hemskt. Jag kom ungefär fram till att Fi är starka i nästan alla områden som man tänker sig är rätt akademikertäta. Delvis beror det väl helt enkelt på att det är väldigt få som röstar på Fi, vilket betyder att dubbelt så många som i riket i stort fortfarande är rätt få, och delvis på att de som röstar på Fi tenderar att bo i städerna (och kanske gärna i områden där akademiker tenderar att bo).

Jo, det är väl just det - jag trodde nämligen inte att det bor särskilt många akademiker i mitt område! Däremot om jag tittar ett par kilometer bort hade jag absolut förväntat mig att det var så. Men det är ju jag som är fördomsfull, såklart - det finns ju absolut inga anledningar att tro att "pensionärer och småbarnsföräldrar" inte är akademiker, tvärtom. Men kanske tror jag att akademiker inte bor i höghusområden? ;)
 
Titta på lite olika områden i stan, det är rätt kul! Och lite hemskt. Jag kom ungefär fram till att Fi är starka i nästan alla områden som man tänker sig är rätt akademikertäta. Delvis beror det väl helt enkelt på att det är väldigt få som röstar på Fi, vilket betyder att dubbelt så många som i riket i stort fortfarande är rätt få, och delvis på att de som röstar på Fi tenderar att bo i städerna (och kanske gärna i områden där akademiker tenderar att bo).

Jag vet inte om det stämmer riktigt. Min gissning är att mitt område är relativt akademikertätt, här fick F! runt 5%. Iofs fick de fler röster än vänsterpartiet tex. De slutade på runt 4%. Enda partiet som fick färre röster än vänsterpartiet var SD som slutade på ca 3.8%.
 
Jo, det är väl just det - jag trodde nämligen inte att det bor särskilt många akademiker i mitt område! Däremot om jag tittar ett par kilometer bort hade jag absolut förväntat mig att det var så. Men det är ju jag som är fördomsfull, såklart - det finns ju absolut inga anledningar att tro att "pensionärer och småbarnsföräldrar" inte är akademiker, tvärtom. Men kanske tror jag att akademiker inte bor i höghusområden? ;)
I mitt område är FI 263% än genomsnittet.
Förort med låg medelinkomst.
 
Medelåldern bland de som bor i området är 38 år - jag är 23.
Vanliga intressen är spela dataspel/tv-spel, bild-/ljudanläggningar, datorer, foto/film, meka med bilar, ny teknik i vardagslivet, pyssla, vidareutbildning/gå på kurser, alternativ hälsovård, astrologi :cautious: Jag är förvisso en data- och pysselnörd, men resten går bort för mig.
Valdistriktet röstar vänster, det gör jag med. Socialdemokraterna får 57% fler röster än riksgenomsnittet och är största parti med 48,6% av rösterna(I kommunen har S 20 mandat. C är näst störst(9), följt av M och SD med 6 mandat). Fi
Medelinkomsten är 12 682 kr, vilket är 53% lägre än genomsnittet i Sverige. Snittbelåningen i området är 473 044 kr. Jag tjänar 20' mer än snittet och har 86' i studielån. Jag hade turen att kunna välja ett högavlönat jobb rätt snart efter studenten medan mina grannar är äldre och ensamstående kvinnor, personer med särskilda behov och invandrade barnfamiljer.
Senast köpta bilen i området är en Mazda. Senaste bilköpet i närheten gjordes i maj 2016 och var en 13 år gammal mörkgrå Mazda 6. Ford, Saab och Volvo är populära.
Jag kör en silvertejpad Opel från -99 :cool:

Ingen större chock här. Det är en liten ort med bruks/arbetarhistoria så att S styr är inte så konstigt. Förvånad att inte SD var större men det var ju en glad överraskning. Fi fick tyvärr bara 1.95% här, men det är en ökning med över 700% sen valet 2010:up:
 
V:s tomt är ca 1179 kvadratmeter
Tomten är ungefär lika stor som andra tomter i området.
Det finns inga bygglovsansökningar registrerade på bostaden.

Senast köpta bilen i området är en Volvo
Senaste bilköpet i närheten gjordes i november 2015 och var en 19 år gammal mörkblå Volvo 855-516 SE 2.5.

Låter förbannat likt sambons bil:D


I V:s område tjänar man mindre än andra svenskar
Här är medelinkomsten 18 243 kr, vilket är 33% lägre än genomsnittet i Sverige. Snittbelåningen i området är 449 290 kr.

I Åstorp kommun sker 42% fler inbrott än rikssnittet . Ge dem inte chansen!

Sverigedemokraterna är ovanligt starka i V:s område
Valdistriktet röstar vänster. Sverigedemokraterna får 97% fler röster än riksgenomsnittet. Socialdemokraterna är största parti med 37,6% av rösterna.

V är yngre än genomsnittet i området
Medelåldern bland de som bor i området är 52 år. Jämför man med Sverige i övrigt är singelhushåll och sambor, 65+, överrepresenterade i området. Vanliga intressen är astrologi, följa populära tv-serier, hårvård, rida, alternativ hälsovård, meka med bilar, ishockey, motorsport, sticka och handarbeta och personbilar.



Det finns fyra förskolor, en grundskola och en gymnasieskola i närheten
153 meter från adressen ligger Kvidinge Fritidshem Fritidsgård.

Närmaste grundskola är Kvidinge Skola (265 meter), som är en kommunal skola med ca 206 elever i årskurserna 1-6. Här har 95% av lärarna lärarexamen och det går 13 elever per lärare.

Den gymnasieskola som ligger närmast är Antilopenskola (4773 meter), som är en kommunal skola med ca 106 elever. Här har 79% av lärarna lärarexamen och det går 13 elever per lärare.

Jaha ja, ja inga direkta överraskningar här. Bortsett från att jag inte hade en aning över att här finns en gymnasieskola.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp