Bukefalos 28 år!

insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

M

mctyson

hej alla! jag har nyss börjat "hänga in" min unghäst och planen är att sitta in och skritta henne på rakt spår i höst. jag har fått en del korta anmärkningar så som "redan?" och "är inte det för tidigt?"
jag anser att ridhästar som vuxit till sig osv klarar detta utan problem, och det görs ju så då hästarna ska gå på 3års-t sen på våren? alla växer väl olika men det är väl inget fel så länge det går långsamt och man lyssnar på hästens signaler? sen så är det väl såklart skillnad på raser emellan med.. ja jag blir fundersam helt enkelt. åsikter tips å råd? :D
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Är hästen välutvecklad i kroppen och trygg i huvudet så tycker inte jag det är någon fara. Jag sitter in mina hösten då de är 2½, så får de stå över vintern.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Folk har alltid åsikter. Skulle du inte göra det nu skulle du få höra det motsatta. Kanske tom av de som nu säger att det är tidigt.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

ja hon är väldigt trygg och stabil. det ska mkt till om hon ska lyfta på ögonbrynet;P och jag kräver ju absolut inget som jag inte vet att hon klarar. idag hängde jag på henne med en fot i bygeln och så leddes hon runt i en stor volt över gårdsplanen med några halter sen var jag nöjd och hon har lite att fundera på till nästa gång. planerar med att låta henne vila 2-3 månader i vinter
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

GIMLAN ja det är sant, folk är ju sånna i allmänhet men man börjar ändå tänka för man vill ju göra så rätt man bara kan med sina fyrbenta:)
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Absolut är det så :) Och det är skitbra att vara ödmjuk och fråga, självklart :)
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

ja fråga måste man ibland:D är just nu alldeles lyrisk över hur lugn och stabil min lilla tös är. men kommer väl få världens bakslag nån gång framöver bara för de går så bra nu ;)
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Det är väl det som är det svåra (konsten?), att bedöma när hästen är redo... Men så som du beskriver det, verkar hon ju vara redo. (Det kan ju bara du veta och de som tycker det är tidigt nu, skulle troligen förfasa sig över hur sent du började om du skjuter upp det ett halvår...)
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

ja, det är väl så :) ja jag tycker hon känns psykiskt och fysiskt mogen iaf, men klart att man tar det otroligt lugnt:)
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Jag tycker att det beror på individen.

En häst har jag "suttit in" och börjat rida lite på som 2½-åring. Det var en fjording, lugn och trygg, obekymrad över "klump" på ryggen. Skrittade bort från stallbacken med glädje och bjudning vid första försöket.

En häst född april -09 började jag sitta in och sedan rida i juni -12 dvs efter att han fyllt tre år. Det är en frieservalack, fortfarande lite valpig i kroppen.

En häst född maj -09 fått börja jobba månadsskiftet jan/feb -12. Fjordsto. Ganska liten till växten. Jobbades en vecka, fick sedan vila två månader innan jag fortsatte med henne.

En häst född våren -08 påbörjad okt -11 (köpt som i stort sett ohanterad aug -11).

Så - olika beroende på individ och förutsättningar.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Jag hängde på min som 2- åring ett par ggr sedan vila till 3 år då själva inridningen påbörjades. Funkade utmärkt!
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Jag kanske är gammalmodig och konservativ, men jag tycker att man ej ska ha ridning på 3 års testet, då skulle detta inte ens vara någon fundering.

I hästens bön som jag fick lära mig för många år sedan vill en häst ej bli sutten på förrän sitt fjärde levnadsår.

Men detta är min åsikt och alla hästar är olika individer. Men om ridningen togs bort från 3 års testet tror jag att fler skulle vänta och vi skulle få hästar som håller bättre i framtiden. För vad en person tycker är en färdig häst vid 2,5 års ålder tycker nästa är för tidigt. Alla kommer ha skilda åsikter om detta ämne. Det är ju dessutom ofta (nu säger jag inte att det är så i ditt fall) att pengar spelar in, ju högre betyg på 3 års testet desto mer kan man få betalt för sin häst/avkommer på hästen.

Jag kanske är lite för neg till detta pga en tjej i min närhet som skulle rida in sin 2,5 åring, hästen såg ut som ett föl med oerhört långa ben, tog även hjälp av en duktig dressyrtjej (som jag inte förstår hur hon tänkte när hon gick med på det hela). Det slutade med att hästen idag är snart 4 år och har ont i växtzonerna i bak och något problem med ryggen. Om det hör ihop med att hon satt in henne så tidigt nekar ägaren till, men hade men gett hästen lite mer tid kanske dessa problem inte uppstått.

Har själv en unghäst som är inriden som 4,5 åring pga mkt stor häst som inte var klar vare sig mentalt eller i kroppen. Nu gjorde inte jag detta val utan tidigare ägare och jag är glad att hon lät honom få den tid han behövde.

JAg tror det är dumt att börja för tidigt, men jag har inte en aning om hur din häst är och i ditt fall kanske det går alldeles ypperligt. Hur som helst lycka till och gör det som du tycker känns rätt, tvekar du ang ditt beslut så är det antagligen inte det rätta :-).

Hoppas att du inte tar detta som ett påhopp, det är inte min mening :-).
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Jag förstår hur du tänker men har lärt annorlunda. Nu är mycket från boken Unghästar, författad utav Charlie Lindberg och Ingrid Andersson. Om jag inte missminner mig används den som lärobok på bla. Flyinge. För att få en hållbar häst ska den belastas tidigt, dock i måttlig mängd. Att sätta sig och rida runt på en häst som är 2½ är vansinne hur mogen den än är. Men belastning kan ske på andra sätt, tex tömkörning, promenader. Kroppen måste bitvis utsättas för ryttare och ridning så kroppen anpassar sig till livet som ridhäst under tiden den växer. Personligen tror jag att hästen som rids in vid 4 års ålder är den som håller sämst. Den är inte utvecklad att hålla för ridning och jag har sett flera hästar som går sönder kring 5 års ålder som är " sent tagna ".
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Det beror ju på.

Man sätter ju inte upp ngn tungklump o inte ska det behövas ridas många ggr som det tyvärr blir när mindre duktiga ska ge sig på det.
5- 10 min. som längst ger inga skador, sen bör man inte skritta på hästen så mkt utan trava o galoppera o sen sitta av o leda.
Jag förutsätter att hästen är normalt välmusklad o i hull innan ger sig på det.
Sent tagen är ingen fördel.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Visst kan man påbörja insittning av en 3 åring. Men personligen har jag inte suttit in mina förrän då dom varit 4 år. Jag tycker dock generellt att många har sååå bråttom med sina hästar. Fast allt beror väl kanske på. En späd, tunn, sent utvecklad 4 åring kanske inte är något bättre än en 3 åring i fint trim, med muskler. Allt är från fall till fall.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Måste det vara en nackdel att de är sent tagna? Och måste de hålla sämre? Bäst attjag inteberättar det för min valack, han är sexton år och helt ohanteradoch därmed ocksåhelt obelastad före 5,5 års ålder. Han är väldigt frisk och stark, inte ens nattgallorhar han. :-)
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Min är 21 o är fullbldstorr i benen trots att den tränas som förr.
Är finare än någonsin.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Bäst man inte säger något till C-ponnyn som nu är 17 år och tävlar hoppning 120, inriden som förvildad femåring, stark o skadefri, eller D-ponnyn som reds in som fyraåring på hösten som nu är 19 år, totalt skadefri. Endast sjuk i kvarka, pga folk som flyttade in med hästar från smittat stall (utan att säga något)
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Gammalmodig? - förr körde man in hbl vid 2 år, satt upp vid ungefär vid 2.5 år och reds ut i kortare svängar vid 3. Sen fick dom vila och började skolas vid 4 - fortfarande korta pass och mest gångartsväxlingar.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Det beror mycket på vad hästen gjort. Stått på box och i rasthage eller sprungit i kuperad hage med buspolare. Och ras, du kan inte jämföra ponny med fbl.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 703
Senast: sandrafors
·
Träning Jag skulle vilja ha lite råd och tycken som kanske skulle kunna hjälpa mig och min häst. Hon är åtta år och jag har haft henne sen...
Svar
2
· Visningar
1 166
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 281
Senast: Maaddeh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp