Insjunken ändtarmsöppning

SkorpSmulan

Trådstartare
Min häst har haft lite problem med klåda och små sår i svansen ett tag så jag tvättar och smörjer dagligen, idag efter ridning såg jag att ändtarmsöppningen var insjunken, hon tryckte ut den igen när jag tryckte och kände lite där men, sen sjönk den in igen.
Jag är en hysterisk hönsmatte och undrar nu om jag behöver åka iväg till kliniken.
Eller om någon har en idé om varför det har blivit så. Hon har aldrig sett ut så tidigare, Google ger mig inte direkt något svar.
Hon visar ingen smärta, var på bra humör hela dagen, bajsade en gång under turen vilket hon INTE brukar göra. Var lite loj i början av turen och kom igång efter ett tag men det är ganska vanligt för henne.
 

Bifogade filer

  • DSC_1708.JPG
    DSC_1708.JPG
    151,6 KB · Visningar: 93
Min häst har haft lite problem med klåda och små sår i svansen ett tag så jag tvättar och smörjer dagligen, idag efter ridning såg jag att ändtarmsöppningen var insjunken, hon tryckte ut den igen när jag tryckte och kände lite där men, sen sjönk den in igen.
Jag är en hysterisk hönsmatte och undrar nu om jag behöver åka iväg till kliniken.
Eller om någon har en idé om varför det har blivit så. Hon har aldrig sett ut så tidigare, Google ger mig inte direkt något svar.
Hon visar ingen smärta, var på bra humör hela dagen, bajsade en gång under turen vilket hon INTE brukar göra. Var lite loj i början av turen och kom igång efter ett tag men det är ganska vanligt för henne.
Hon är inte dräktig eller brunstig?
 
Det kan ju se annorlunda ut där bak under brunsten, beroende på var i brunsten hon befinner sig. Så jag skulle nog inte oroa mig allt för mycket men om det känns bättre så kan du alltid ringa och rådfråga veterinären.
Okej tack, jag funderade även på om det kunde bli skillnad med åldern, hon är ingen ungdom längre.
Ska absolut ringa veterinären om det fortsätter bekymra mig, behövde kanske mest höra att det inte är panik.
 
Ingen fara! Många ston, speciellt äldre, ser ut så där. Det enda som kan ge problem är om man betäcker stoet för då kan de få bakterier in i slidan. Då brukar man sy dem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 637
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 099
Senast: cf234k
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp