Bukefalos 28 år!

Inskolning av ett-åring på dagis

Status
Stängd för vidare inlägg.

Silverkedjan

Trådstartare
Eftersom vi fick köa 13 mån för dagisplats för Vidar (och man inte får ställa sig i kön förrän barnet är 8 mån) så anmälde vi lillebror Eskil så tidigt det gick. Med reservplan att ta ut fler föräldradagar (jag har bara gjort av med 90 det första året) om det inte skulle gå att få på samma dagis som storebror förrän långt senare.

Men nu har vi fått tid för inskolning på drömdagiset redan i februari :)

Jättebra att få plats (i den här kommunen är INGENTING givet :angel: ) så vi måste förstås ta den!

Men eftersom förra ungen var nästan två år när han började har jag ingen inskolningserfarenhet alls, han skolade in sig själv på 2 sekunder och ville aldrig följa med hem :D

Lillebror blir ju bara 13 månader :crazy: :crazy: :crazy: Han gillar dock nya miljöer och verkar väldigt trygg när vi lämnat honom hos tex farmor några timmar. Och han fullkomligt DYRKAR sin storebror som alltså finns på samma avdelning.

Sambon som burit tyngsta barnlasset senaste halvåret ska få tid att studera på heltid igen, vilket inte funkar med två vilda barn hemma :angel: Min plan nu är att se hur länge den minsta verkar tycka det är OK på dagis och jobba (pyttelite för min bransch där den halvtid jag jobbat senaste året snittar 160 timmar/månad) deltid motsvarande den tiden. Resten av tiden får jag ju ledig med båda barnen då och kan hinna dra med dem ut innan det blir mörkt och hinna handla och greja innan det är dags för mat-bolibompa-kvällsceremonier :)

Men jag får hål i magen av att lämna en så liten på dagis :cry: :crazy:

Hur har ni som skolat in tidigt gjort och hur har era små reagerat? Hur mycket är man med på dagiset i början? Vilka tider kan vara lättast?

Jag har tagit helledigt i två månader så jag ska kunna vara så flexibel som möjligt under inskolningen. (helledigt = kan jobba de timmar som barnen är på dagis men inte mer)
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Jag skolade in min son hos dagmamma när han var 12 månader.
Vi tog det lungt och metodiskt.

Först var jag med i ett par dagar på fm.
Sen gick jag ifrån en stund och hämtade honom för att åka hem.
Sedan fick han äta lunch och jag var ute på promenad.
När jag kom så åkte vi hem.

Andra veckan så lämnade jag honom på fm, och stannade när han sov första gången, men det flöt på bra.
Fördelen för mig var att han ej kommit i seperationsfas 2 och gladeligen kunde släppa mamma, men han har alltid varit öppen för nya människor, och van att vara hos mormor utan mig.

Första månaderna så lämnade jag vid 9 och hämtade direkt efter sovtiden ca 14 tiden.
Min skolades in i april och så efter sommarlovet så började jag han gå 9-15 för att innan jul börja kl 8-15.

Den tiden behöll han ända fram till skolstarten
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Mitt tips är att dels kolla hur det går under inskolning och sedan även att lägga mesta dels av tiden han går på dagis när han sover middag... Visserligen kanske det inte känns så kul att betal för att barnen ska sova borta men i gengäld så kanske de kan vara där en "längre" stund...
Kolla även om de har samlingar och dyl så det passar in i era tider så gott det går...
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Snabbt och helt ovetenskapligt svar :D . Jag tycker faktiskt att det har varit lättare att skola in de barn som varit närmare 1 år än de som varit närmare 2 år. Tycker att det varit svårare för de äldre barnen att vänja sig vid förskolerutinerna och vid att släppa mamma/pappa. Men, som sagt, helt ovetenskapligt!!

Inskolningen på "min" förskola, och på de andra jag jobbat på hittills, har varit väldigt lik. Första veckan kommer man 1 timme/dag med mamma eller pappa och leker med de andra barnen och fröknarna. Andra veckan utökas tiden varje dag så att man mot mitten av veckan äter lunch på förskolan och mot slutet provar att sova middag där också. I början av den andra veckan får föräldern också gå iväg en kortare stund för första gången. Självklart är det individuellt hur snabbt barnet finner sig till rätta, men jag skulle vilja säga att det till väldigt stor del hänger på föräldrarnas inställning. Om föräldrarna känner sig tveksamma till om det är rätt att börja lämna, känner barnet av den stämningen och inskolningen blir lite besvärligare. Om föräldrarna, å andra sidan, är positiva till att börja lämna barnet på förskolan och är konsekventa vid lämningar ("hej då", kram, går) så brukar det gå bra!!
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Jag håller med "Bettysmatte" om att det är lättare att skola in barna när de är närmare 1 år än 2... mina barn har skolats in hos dagmamma när de varit 1½ år.Jag hade inte velat varken tidigare eller senare... Hade de varit mindre hade varit "för små" och hade de varit äldre hade de nog varit mammigare/pappigare typ:angel: "
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Mitt tips är att även om det ser ut att gå jättebra, så stressa inte! vi brukar ha ca två- tre veckor till inskolning. Första veckan är föräldern med hela tiden och då är barnet där en halvtimma till att börja med till ca 1,5h i slutet av veckan beronde på hur det går, vecka två får föräldern gå ifrån ca tjugo minuter en halvtimma till att börja med. Det är jätteviktigt att man tydligt visar att föräldern går med ett tydligt "hejdå" och att du kommer tillbaka! vissa barn har jättelätt den första veckan men går helt tillbaka andra veckan osv. Vissa barn behöver som sagt ingen inskolning alls nästan.
Annars håller jag bettysmatte att det handlar jättemycket om föräldrarnas inställning. De föräldrar som har svårt att släppa sina barn har en jättetuff inskolning också eftersom barnet då blir osäkert.
 
Senast ändrad:
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Kan fylla på ditt svar genom att hålla med, det är mycket lättare att inskola en liten som inte har koll på tid ännu.
Mardrömmen är 2½-3 år då de oftast vet hur lång en "liten stund" kan bli och fortfarande är så pass små att kompisar inte är något bra substitut för föräldern.
Vi brukar ha 2v inskolning:
M+Ti 1-2 h på fm, O 2h på em med mellis, To fm + lunch, F fm + lunch ev sova.
M fm + lunch ev sova, Ti - F så lika sina egna tider som möjligt.

Snabbaste inskolning jag gjort var ca ½ minut: En liten tuffing på 4 år som kom inseglandes genom dörren och hojtade HEJ! Jag heter Pelle och jag vet att ni har kuddrum här, var är det? Hej då pappa, kommer du och hämtar mig sen?
Den killen hade längtat efter dagis!
De flesta inskolningar som går åt pipan gör det inte pga barnet utan pga föräldern.
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Jag har skolat in just vid den tiden för att de är så flexibla då och pigga på allt nytt.
Ett enda råd kan jag ge dig, låt det ta tid.
Lång tid.
Öka tiden mycket långsamt.
De blir fort trötta även om de har roligt.
Låt sedan tiden gärna stanna vid max 5 timmar/dag under flera månader.
Så blir det roligt för alla, barnet inkluderat.

Det är inget att få hål i magen för.
De tycker dagis är kul när de är ett år gamla.
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

mimmipigg skrev:
Kan fylla på ditt svar genom att hålla med, det är mycket lättare att inskola en liten som inte har koll på tid ännu.
Mardrömmen är 2½-3 år då de oftast vet hur lång en "liten stund" kan bli och fortfarande är så pass små att kompisar inte är något bra substitut för föräldern.
Vi brukar ha 2v inskolning:
M+Ti 1-2 h på fm, O 2h på em med mellis, To fm + lunch, F fm + lunch ev sova.
M fm + lunch ev sova, Ti - F så lika sina egna tider som möjligt.

Snabbaste inskolning jag gjort var ca ½ minut: En liten tuffing på 4 år som kom inseglandes genom dörren och hojtade HEJ! Jag heter Pelle och jag vet att ni har kuddrum här, var är det? Hej då pappa, kommer du och hämtar mig sen?
Den killen hade längtat efter dagis!
De flesta inskolningar som går åt pipan gör det inte pga barnet utan pga föräldern.
Ha ha... Vilken underbar unge:love: " Vid sådana stunder älskar man sitt jobb va?:bump: "
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Ja, den ungen kommer jag att dilla om när jag sitter på ålderdomshemmet, hoppas tystnadsplikten inte gäller så länge, han var bara så mysig.
När han varit hos oss i två år och snart skulle sluta som 6-åring kunde han komma på morgonen och helt plötsligt dyka in i ett förråd, komma ut och ge en kram med orden "det var en kram därinne som skulle till dig".
Han hade dock en egenhet han skulle sova middag ända upp i 5-årsåldern och för att skulle kunna sova var man tvungen att hålla fast hela pojken alltså ligga bredvid och hålla fast hans ben med sitt ben och hålla om hans överkropp med ena armen och hålla i huvudet med den andra. Vet du vad han gjorde då?
Han blinkade!
Så länge han bara orkade och sen sov han!
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

vi fick hastigt och lustigt (jag var tvungen att börja jobba p.g.a omständigheter vi inte kunde styra) skola in Robin på dagis när han var 13 månader och det gick jättebra, maken skolade in (eftersom Robin var så mammig och jag var så "mesig") och R stormtrivdes... har för mig att han gick 4 dagar i v. 5 timmar/dag 9-14 och då sov han 2 tim i början, jag åkte till jobbet tidigare och maken tog hela morgonköret och lämnade och jag hämtade (jag jobbade alltså inte heltid)... fick höra att det oftare är lättare att skola in 1-åringar än 2-åringar
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

*knapplån*

1000 tack för alla svar :love: :bow: :bow: :bow:

Jag vet att det teoretiskt är lättare att skola in ett-åringar (min första var nåt slags undantag) , och har tackat ja för att jag tycker lillen är trygg och har en bra period nu (om den nu räcker 1½ månad till :D )

Men mammor är svårare att "skola ut sig" med så små, känns ju olustigt om han inte kan gå ännu :crazy: Nu går han utefter grejer han kan hålla sig i eller skjuta framför sig, typ. Och ramlar HELA TIDEN :p

Jag måste helt enkelt stålsätta mig och ha mental träning så jag bara förmedlar positiva budskap.

Poängen med att börja så tidigt är ju att jag då kan gå hela dagisperioden på deltid, så egentligen ÄR jag ju positiv. *dunkar in*

Jag hade tänkt lämna tiderna helt till personalen att bestämma de första månaderna eftersom jag kan styra min arbetstid då. Största problemet blir nog att få Vidar att gå med hem efter så kort tid :crazy:

Snuffsan - att "betala för att de ska sova borta" gör jag GÄRNA, det är ju suveränt om de kan sova när jag jobbar och vara vakna (med mig) när jag är ledig :love:
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Snurrfian skrev:
Mitt tips är att dels kolla hur det går under inskolning och sedan även att lägga mesta dels av tiden han går på dagis när han sover middag... Visserligen kanske det inte känns så kul att betal för att barnen ska sova borta men i gengäld så kanske de kan vara där en "längre" stund...
Kolla även om de har samlingar och dyl så det passar in i era tider så gott det går...

Fast vi hade ett barn som egentligen inte fick någon "lektid" på det sättet, han var med vid samling, lunch, sova sen skulle han hem, så efter ett tag tyckte han inte alls det var kul att gå på dagis längre. Men det beror ju naturligtvis på vilka tider det gäller.
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Robin kunde inte gå själv (gick utmed möbler och med gåvagn) när han började på dagis men han började gå under inskolningen... och mitt ojämställda tips till mammor som oroar sig för inskolningen är: låt pappan skola in :angel:
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Vi skolade in Pontus när han var 12 månader hos en dagmamma och det var inga problem alls, han gick hos dagmamman i 3 månader och sedan hade han sommaruppehåll och fick börja på ett dagis som låg närmare oss. Inskolningen på dagis fick sambon sköta eftersom Pontus var så otroligt mammig just då och det gick suveränt!
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

emma74 och ainasoja: :D :D Bra påminnelse :cool:

Jo då pappan kommer också att skola in. I alla fall om vi får några andra tider än tidiga mornar :angel: Det är super att ha en pappa som varit hemma så mkt (mer än jag) med bebin för det spelar ingen roll vem av oss som är med.

Fast ungen blir ju inte större för det :crazy:

Äsch, det kommer säkert att gå jättebra. Återigen tack alla som svarat i den här ångest-tråden :love: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

YorkWann skrev:
Fast vi hade ett barn som egentligen inte fick någon "lektid" på det sättet, han var med vid samling, lunch, sova sen skulle han hem, så efter ett tag tyckte han inte alls det var kul att gå på dagis längre. Men det beror ju naturligtvis på vilka tider det gäller.

Poäng!

Jo man måste nog snarast täcka in antingen 9-11 eller 13-15 också och inte bara "mitten" - annars blir den STORA skogstokig :eek:
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Låt den stora ha kvar "sina" tider på dagis och ha andra egna tider för den lilla.

Tips från en som prövat.
Jag lät min stora fortsätta som vanligt hos dagmamman.
Och så kom jag med den lilla en stund först.
Och så fick den stora välja om den ville stanna eller förla med hem.
På så vis så blev inskolningen lugnare för den lilla, utan att den stora tog uppmärksamheten genom att leva rövare.
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Inte_Ung skrev:
Låt den stora ha kvar "sina" tider på dagis och ha andra egna tider för den lilla.

.

Men det kan man inte :crazy: Jag får bara ha dem på dagis när jag jobbar ju.
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Hos oss så var det andra regler under själva inskolningen av barn 2 än i vanliga fall.
Allt för att det skulle bli så lätt som möjligt för alla inblandade.
Annars så kan du väl hävda att du måste göra ditt pappersarbete då, och därför bara kan ha den lilla hemma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 273
Senast: Destiny_D
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 723
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 080
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp