”Inskolning” i nytt stall

K

Kalasbruden

Jag har hittat vääärldens mysigaste stall. Rutinerna är bra, alla är trevliga och hästarna sköts precis så som jag alltid har strävat efter. :)

Vi flyttade in för några dagar sedan. Pållen har fått gå ensam i en hage för att ”ta lukt” innan han släpps ut med de andra. Vi hade bestämt hage och hästkompisar, men sen visade det sig att ingen tänker brodda av inför sammansläppningen. Alla hästar har fyra eller sex brodd i varje sko. :eek: :eek: :eek:

Det spelar ingen roll att jag har erbjudit mig att ensam brodda av och på samtliga hästar. Argumentet är att det är ”tävlingshästar” och de kan halka om de broddas av bak (broddarna kvar fram skulle kunna vara ok för mig). Jag vill inte heller att min häst ska halka, men det finns alltid risker när man släpper ihop hästar. Kanske är jag helt insnöad, men i alla stall jag har stått på förut har vi ansett att en broddspark är bland det värsta man kan råka ut för.
:crazy: :confused:

Jag tvekar faktiskt på om jag ska släppa ihop honom med de andra över huvud taget. Kanske ska vänta tills våren kommer och de andra broddar av? Det har varit helt ok för honom att stå själv några dagar, men han har aldrig gått ensam förut och fastän han håller sig i skinnet så märks det att han längtar sååå efter andra hästar. Nog för att matte gullar men det räcker liksom inte...

Hur skulle ni ha gjort?
/KB
 
Jag skulle inte släppa ihop min med dom andra om dom inte broddar av sina. Det är alldeles för vanligt med sparkar när man släpper ihop hästar, o med broddar blir de inge roligt. :crazy:
Så om du måste välja mellan att ha honom själv till våren eller släppa ihop han med broddar så skulle jag helt klart välja att ha honom själv så länge. :)
 
Kanske ha honom gå ihop med sin boxgranne så att han blir sams med åtminstone en hästkompis. Det är vanskligt att brodda ur nu när det är så himla halt och jag skulle nog välja att inte släppa ihop hästarna tills det går att brodda ur.
 
Men tänk på vilka otäcka sträckningar och fläkningsskadeor de kan få när de rusar runt och gör upp utan broddar!! Enligt mig mycket mera svårbehandlat än sårskador, även om de är av det otäckare slaget... :crazy:

Jag skulle ALDRIG släppa ut min häst utan brodd på vintern!! Så är det bara... :p

Vänta hellre med hopsläppet tills de kan gå obroddade utan risk, eller börja lite försiktigt med nån enstaka häst, t.ex. boxgrannen om de verkar komma överens.

Är din häst av typen som hellre går undan än tar strid kan det funka med en häst som är hög i rang, för den kommer förmodligen inte att behöva ta till några sparkar över huvud taget mot din häst... :idea:
Jag vet att jag kan göra så med min häst, men det är ju en risk även det!
 
Jag har själv flyttat till nytt stall med min häst och nya kompisar. Nu står han iförsig med sin gamla hästkompis från förra stallet som också flyttade men ska senare även få gå med två andra hästar. Jag skulle inte brodda av för att släppa ihop dem redan nu. Hellre att han få gå ensam och ha lite tråkigt än att riskera skador antingen av broddspark eller att de halkar för att de inte har brodd.
 
Enligt mig mycket mera svårbehandlat än sårskador, även om de är av det otäckare slaget...

Hmm.. men min förra häst fick en broddspark som resulterade i ett benbrott. O de är inte särskilt lätt att behandla kan jag lova! :cry:
 
Ojdå... Det var ju inte särkilt trevligt! :cry: Stackare...
Men det kan ju gå så illa även vid en spark utan brodd.
 
Tack allihopa,
Jag väntar med att släppa ihop honom med de andra tills våren. Jättetråkigt, men det är vad min instinkt säger och ni verkar ju hålla med :smirk:

Tråkigt, tråkigt, tråkigt för honom bara. Stackars :(

Tack för alla svar!
/KB
 
Jag skulle inte heller ta av brodden på min häst så här års.
Det är ju både snö och is, och när man släpper ihop hästar så blir det ju ofta lite (eller rejält...) med spring!
Och jag vill inte ha en obroddad häst i full fräs med lite brallar! :crazy:
Och det har INTE med slöhet att det är jobbigt att brodda ur att göra!

Så vore jag er i nya stallet du kommit till, så skulle jag hellre vänta med att släppa ihop hästarna tills våren, när man kan ta av brodden!
Om du eller de andra hästägarna är oroliga att det blir "rajtan tajtan" i hagen.

Kan ju se till mina hästar. Min ena är en sådan som kan gå med vem som helst, och hittills ALDRIG sparkat en annan häst i hagen.
Så han skulle jag ju våga släppa ihop med brodd med en annan häst som är bevisat likadan!

Pålle har sparkat en annan häst en gång, det har jag skrivit om förut på forumet, men det var en helt annan situation då.
 
Tycker att du gör rätt i att vänta med att släppa in din häst, för risken är stor att någon häst blir sparkad och skadad. Brod sparkar kan ta riktigt illa!
 
Har diskuterat broddar förr här på forumet och jag säger nu som då: Aldrig i livet jag skulle släppa min häst med broddade, nix, nope, no way. Hade jag varit i din sits hade jag väntat med att släppa samman hästarna tills halkan och isen var borta
 
Har samma problem i det stall jag har hästen nu, de andra har sina hästar broddade i hagen. Sura minner för jag inte valt att brodda min häst.... Det har kommit en ny häst till stallet som de vill att min häst ska gå i hop med, men jag sa att jag vill inte släppa i hop honom med en häst som är broddad..... 2tanterna i stallet såg ut ungefär så här då :mad: :devil: :mad:I bland undrar man om man själv får bestämma över hur man sköter sin häst eller ej? Men tur är att vi inte så stå där så länge till för jag flyttar till annan ort. :bow:
 
har ni inget ridhus att släppa ihopp dom i?
Föresten så är det ju inte halt just nu (i sthlm) i alla fall, det är så mycket snö,,

JAg tycker att du ska vänta till tanterna kan tänka sig att ta av boroddarna på sina finna tävlingshästar,
 
Ja att släppa ihop dom i ett ridhus hade ju varit en idé... :idea: Nu har vi inget sån´t och volten är inte tillräckligt inhägnad. :(

Håller med er alla om att man helst inte har hästarna obroddade just nu, pga av halkrisken. Men som angelaL skriver så har vi bra underlag i Stockholmsområdet just nu (nja, jag vet hagar där det är skitunderlag också men våra är jättestora plana med några decimeter snö). Tycker nog att man skulle kunna ta av broddarna bak bara för en dag men jag orkar inte bråka. Det verkar vara helt uteslutet. Det konstiga är att de tycker att det är helt ok att släppa in min häst till sina "tävlingshästar" så länge deras hästar har broddarna kvar. Det brukar ju bli liv på alla hästarn när man släpper in någon ny och hela rangordningen kan ju göras om... Vet faktiskt inte om jag skulle ha resonerat så. Jag kanske inte skulle ha velat ha någon ny i hagen alls *funderar* :angel: :devil:

Nu får han gå ensam tills våren i alla fall. Är det någon som har någon idé på hur jag kan göra hagvistelsen bättre för honom? Han får hö i hagen, funderar på att slänga in en boll eller något (idéer efterlyses!!!). Han är bara tre och har aldrig gått utan sällskap förut så han tycker nog att det är pest och pina...

/KB
 
Nej har inte hittat nån stallplats än, har kikat på två ställen men de brast i mina krav.... ena stallet luktade mögel och unket, ingen frisk luft alls och det andra stallets rutiner var inte någon höjdare. Får väl kika vidare, har ca 1½ månad på mig att hitta en box. Har ni fortfarande en ledig?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 880
Senast: svea
·
Hästmänniskan Jag är bara lite nyfiken på hur andra hästägare gör med broddar på bakskorna, när ens häst går tillsammans med andras hästar. Själv har...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 931
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 352
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 031
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp