Inskolning på dagis?

MsSleepalot

Trådstartare
Hur funkade det när ni skolade in era barn på dagis? Hur lång tid tog det och hur många timmar/dag var dom där?
Jobbade ni och fick ta semester? Eller var ni föräldralediga?

Min son börjar på dagis på torsdag och kommer vara där 1 timme en vecka och 2 timmar andra veckan, jag tycker det känns lite lite? Alltså att han bara kommer vara där 2 timmar ena dagen och sen måste jag jobba så han kommer får vara där 6,5 timme.

Hur gjorde ni?
 
Sv: Inskolning på dagis?

5 dagars inskolning från 9-15 och en förälder är med hela tiden. 2-4:e dagen börjar man lämna.

Man skolar in barnen. Vänjer de vid allt, man vänjer de inte att vara utan sina föräldrar som jag tycker att "tradutionell" inskolning går ut på.

Om du går bort på besök, inte går du hem efter en timma igen om du aldrig varit hos dem...
 
Sv: Inskolning på dagis?

Vi hade 10 dagar inskolning eftersom Rasmus var så liten (12½ månad) Jag jobbade skift så jag var med när jag kunde och maken skötte inskolningen.
Det började med bara någon timme lek med oss. Och sen förlängdes de så han åt lunch. 3e steget lämnades han och lekte och åt lunch själv och kom hem och sov och till sist så hämtade vi honom efter han sovit hos dagmamman.
 
Sv: Inskolning på dagis?

Vi har alltid två veckors inskolning här, två timmar per dag första veckan och tre andra. Lämnar inget förrän i mitten av andra veckan och då bara en halvtimme-timme. Precis som du säger så kändes det jättekonstigt att gå från några timmar med förälder till heldag utan förälder. Men det gick hur bra som helst! :) Grät litegrann vid lämning första veckan, sen dess har det aldrig varit några tårar. Vår förskolepersonal sa att de hade testat "traditionell" inskolning med långa dagar och tidig lämning, men tyckt att de alltid fått bakslag efter viss tid. På det här sättet tyckte de att barnen byggde upp en trygg anknytning till sin fröken och platsen genom att vänja in sig ihop med föräldrarna. Och jag kan inte annat än hålla med. Hoppas hoppas att vi kan få in Lillebror på samma avdelning efter sommaren!

Jag kollade upp det här med föräldrapenning, och eftersom vi var skilda från barnet så kort tid (under fyra timmar) var det inga problem att ta ut FP under inskolningen.
 
Sv: Inskolning på dagis?

Vi hade snabb-inskolning.
Vi var med i tre dagar, fjärde dagen gick han 9-13.30 själv. Funkade hur bra som helst!
 
Sv: Inskolning på dagis?

Vi hade 14 dagars inskolning för våra tjejer. Första dagen hälsade vi bara på lite kort, sedan ökade tiden eftersom. Under andra veckan lämnade jag barnet korta stunder och sista dagen var de där i nästan 6 h själv.

Jag tycker att vår inskolning var fantastiskt bra, en pedagog hade ett speciellt ansvar för barnen och blev en trygg punkt. Själv var jag väldigt "oaktiv" och bara "var" där.

Vi har hittills aldrig haft gråt eller ledsamheter vid lämning eller hämtning.

Jag vet att många kör med kort inskolning när man är där heldagar och i vissa fall med flera barn som inskolas samtidigt. Det är dock inget som jag skulle vilja vara med om även om vissa tycker att det fungerar bra.
Jag har också hört om flera som fått "återfall" i 2,5-års åldern efter snabba inskolningar.
 
Sv: Inskolning på dagis?

Nackdelen med att hänga upp sig på en speciell person är att det kan bli knepigt om den personen inte är där en dag.
 
Sv: Inskolning på dagis?

Vår förskolepersonal sa att de hade testat "traditionell" inskolning med långa dagar och tidig lämning, men tyckt att de alltid fått bakslag efter viss tid.

Men det är väl tvärtemot en "traditionell" inskolning?! Vad jag har förstått är snabb inskolning med långa dagar en nymodighet.
 
Sv: Inskolning på dagis?

Visst kan det vara så men vi upplevde inte det problemet. Ju mer de kom in i barngruppen (och det gick snabbt) så blev inte pedagogen lika viktig och de andra pedagogerna dög lika bra.
 
Sv: Inskolning på dagis?

Ja man vet ju aldrig vilka barn det blir bakslag med. Vi hade mycket problem ett år när de på avdelningen var tvugna att vabba och sådana saker mitt under inskolningen. Eftersom den tog två veckor han det ju bli rätt knasigt. Så det finns två sidor av alla mynt. Men det är ju jättebra när det fungerar bra och det gäller ju alla sätt man gör det på så klart.
 
Sv: Inskolning på dagis?

Jag kollade upp det här med föräldrapenning, och eftersom vi var skilda från barnet så kort tid (under fyra timmar) var det inga problem att ta ut FP under inskolningen.

Det här stämmer dock inte. FP-dagar med SGI-nivå får inte tas ut för någon tid man spenderar utan barnet, ej heller under inskolningen. En mkt stelbent regel, men väldigt klar. FP-dagar med lägsta nivå går fint att ta ut under hela inskolningen, men SGI-dagar kan man egentligen bara ta för den tiden man är med sitt barn, hemma och på förskolan.

Frågar man "Hanna" på FKs hemsida får man svaret:

Du skrev: Föräldrapenning inskolning
Svar: Du får inte tillfällig föräldrapenning för inskolning på dagis, förskoleklass eller för att vara med på en studiedag. Du kan ta ut vanlig föräldrapenning när du skolar in ditt barn, men bara för den tid som du själv är med ditt barn på förskolan. Du kan inte få föräldrapenning för den tid som du har lämnat ditt barn på förskolan eller dagis. Är du med barnet på förmiddagen men lämnar barnet på förskolan på eftermiddagen kan du högst få halv föräldrapenning för den dagen. Observera att det bara är föräldrarna som kan ta ut föräldrapenning.

---

Lägsta nivå-dagarna är dock ett undantag, då man kan ta dessa dagar då man arbetar högst 7/8 dag och det räcker alltså med att man spenderar 1 av 8 timmar av en normal arbetsdag med sitt barn för att ha rätt till en hel LN-dag.
 
Sv: Inskolning på dagis?

Men det är väl precis det man får - ta ut vanlig SGI grundad FP - däremot inte tillfällig föräldrapenning, men det är ju en helt annan sak.
 
Sv: Inskolning på dagis?

Som det står i texten - Ja, man får ta ut vanlig FP, för den tid man är med barnet, men inte för den tid som barnet lämnas på förskolan.
 
Sv: Inskolning på dagis?

Vi hade snabb-inskolning.
Vi var med i tre dagar, fjärde dagen gick han 9-13.30 själv. Funkade hur bra som helst!

Det är det man brukar kalla heldagsinskolning. Har arbetat både med det och vanlig inskolning. Heldagsinskolningen ger inte sämre resultat.
 
Sv: Inskolning på dagis?

Hur funkade det när ni skolade in era barn på dagis? Hur lång tid tog det och hur många timmar/dag var dom där?
Jobbade ni och fick ta semester? Eller var ni föräldralediga?

Min son börjar på dagis på torsdag och kommer vara där 1 timme en vecka och 2 timmar andra veckan, jag tycker det känns lite lite? Alltså att han bara kommer vara där 2 timmar ena dagen och sen måste jag jobba så han kommer får vara där 6,5 timme.

Hur gjorde ni?

Vi började våran inskolning i måndags.. Då var det bara ett samtal och en rundvisning. 2a dagen var vi där en timme och lekte med dom andra barnen. Idag var vi där i 1,5 timme. I morgon 2 timmar och i övermorgon kommer vi vara där i 2 timmar.. I morgon ska vi börja gå ifrån honom 5-10 min och på fredag går vi ifrån nån timme. Sen nästa vecka ska ha börja gå dom tiderna han kommer gå sen och vi är ifrån mer och mer. Vi har räknat med 14 dagars inskolning.

Men kompisen som skolar in samtidigt (fast på ett annat dagis, annan kommun) ska bara vara där 2 timmar/dag i en vecka sen ska allt vara klart. Ingen träning på att gå ifrån alls. Det känns väldigt konstigt och hårt..
 
Sv: Inskolning på dagis?

*kl*

Tack för allas svar!
Vi var där första gången idag och lekte. Deras svar ang. tiderna var att dom ska inte hitta tröttna på att vara där och leka utan inte vilja därifrån. Alltså dom ska tycka det är så kul där att dom inte vill med hem. Det var 2 andra barn där som också skulle skolas in nu.

Gillar iaf dagiset och personalen, supermysiga! Så får hoppas det kommer gå bra:laugh:
 

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
692
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 180
Senast: Manji
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp