Insomningstablett eller liknande alternativ, erfarenheter?

Aslan

Trådstartare
Jag har efter en mycket dramatisk händelse i mitt liv otroligt svårt att somna. Jag vrider, vänder och tänker fram tills dess att småtimmarna börjar närma sig och då kommer paniken istället när jag inser hur lite tid det är kvar tills klockan ringer och då kan jag inte sova för det. För hur det än är så måste jag jobba mitt uppe i allt elände.

Jag ska i morgon till läkaren för att diskutera fram ett alternativ så jag kan somna. För när jag väl somnat så brukar jag åtta av tio gånger faktiskt sova.

Jag har fått Atrax men dom hjälper mig inte alls.

Är det någon här som har erfarenhet av insomningstabletter? Vad finns det för alternativ? Vilket\vilka är bäst? Vad är vanligast att man skriver ut?

Jag vill inte ha något som jag blir helt väck på eller något som jag får världens baksmälla av dagen efter. Jag vill kunna sova OCH vara människa dagen efter.

Erfarenheter? :)
 
Sv: Insomningstablett eller liknande alternativ, erfarenheter?

Imovane/zopiklon tycker (tyckte jag) var väldigt bra! Nu har de i princip ingen effekt på mig, men det är en insomningstablett och en som gör att du sover bättre under natten. Tycker att jag varit fullt fungerande dagen efter, men min man (som brukar norpa en då och då) tycker att han blir groggy om han tar den för sent. Atarax är ren skit, men kan hjälpa mig att slappna av lite ibland. Nu har jag ätit Imovane i perioder i 6-7 år och de har alltid fungerat klockrent, utom tills för ett par månader sedan. Vet inte varför det kom så plötsligt, även om effekten var som allra störst i början.
 
Sv: Insomningstablett eller liknande alternativ, erfarenheter?

Tack för ditt svar!

Jag har aldrig ätit någon sådan typ av tablett så jag kan villigt erkänna att jag är lite rädd för hur dem kommer att påverka mig.

Tänk om jag är så klubbad att jag inte vaknar av alarmet på morgonen?

Hur menar du förresten med groggy? Ser han konstigt och känner sig helt borta? (Nä, jag har inte alls kollat på för mycket film :D)
 
Sv: Insomningstablett eller liknande alternativ, erfarenheter?

Jag har Imovane. När jag tog en hel tablett var jag totalt borta i huvudet, trött och yr dagen efter så jag slutade med dom en period. Nu har jag haft några jobbiga nätter med en orolig sambo som inte kunnat sova så då har jag tagit en halv och inte blivit det minsta "bakfull" men har fortfarande fått samma insomningseffekt, dvs ta en tablett, ligga och filosofera, smack så sover jag. Helt underbart när jag annars brukar ha lika jobbigt som dig.

Sen gäller det att man inte tar dom försent.
 
Sv: Insomningstablett eller liknande alternativ, erfarenheter?

Tänk om jag är så klubbad att jag inte vaknar av alarmet på morgonen?

Förlåt om jag snor frågan.

Ingen risk tror jag.
Jag tycker att jag vaknar mycket bättre om jag tagit en tablett än utan. Kanske placebo eller inte. Men det kanske är helt individuellt :)
 
Sv: Insomningstablett eller liknande alternativ, erfarenheter?

Njaä, groggy var kanske fel ord att använda, mer att han blir tung i huvudet om du förstår. Jag har aldrig haft svårt att kliva upp på morgonen när jag tagit dem, inte ens när jag tagit dem och sovit få timmar. I början när jag tog dem var jag inte beredd på effekten de gav, tog en när jag hade borstat tänderna och gick till datorn för att avsluta det sista, när jag skulle gå upp till sängen sedan så kände jag mig lite berusad (ganska skön känsla och det är väl det som är farligt). Nu för tiden blir jag bara mer klartänkt av dem och inte alls trött, snarare så att jag kan ligga och fundera på alla briljanta idéer som jag har och borde förverkliga (för att bli miljonär typ) :p
 
Sv: Insomningstablett eller liknande alternativ, erfarenheter?

Hur hög dos har du? Mina ligger på 7,5 mg och två stycken biter inte på mig nu. Inte för att jag ska börja experimentera själv, men surfar man runt på nätet så står det att folk tar långt många fler än 2 stycken och överlever. Nu kan man inte lita på det förstås, finns alltid idioter som tycker om att lura andra idioter. Ergo. Jag är ingen idiot! :D Kan man ringa och höra med sjukvårdsupplysningen tro? Eller får de inte ge råd om sådant?
 
Sv: Insomningstablett eller liknande alternativ, erfarenheter?

Jag har propavan, imovane och stilnoct.
Enligt mig är stilnoct bäst utan tvekan. Kan somna snabbt på den och verkligen få sova. Men den är mer beroendeframkallande än imovane så det brukar vara första alternativet läkaren skriver ut.
Men den tar det evighet innan jag somnar och ibland vaknar jag upp på nätterna. Propavan slår ut mig helt. Räcker med 1/4 tablett för att jag ska sova i ett dygn. Med andra ord så passar inte den mig. Den verkar inte så för alla.

Jag är extremt läkemedelskänslig mot allt. Har alltid lägsta dosen på allt och får ändå alla biverkningar som finns att få.
Men den är inte beroendeframkallande.

Atarax har jag med (ja, jag är en levande kemisk fabrik) och den blir jag slö av och kan somna av men sover bara ca två timmar innan effekten går ur. Samma med sobril/oxascand men det är en lugnande tablett men ibland när jag har jätteångest så funkar den bäst ihop med stilnoct. Då kan jag sova trots megaångest.
 
Sv: Insomningstablett eller liknande alternativ, erfarenheter?

Jag får just nu Propavan (Propiomazin) pga svår sjukdom hos nära anhörig. Det tar jag ca en timme innan jag ska lägga mig. Blir lite yr när en timme gått och då vet jag att det är dags att krypa ner i sängen. Orkar utan problem läsa lite grann och är behagligt lugn och avslappnad sen och somnar utan tankar som snurrar.

Dessa står det tom i bipacksedeln att de inte är beroendeframkallande. De verkar lugnande och dämpande, jag sover jättegott på dem (förutom drömmarna, men det är nog tankarna som kommer så istället och dessa får jag bearbeta på annat vis).
 
Sv: Insomningstablett eller liknande alternativ, erfarenheter?

Propovan har jag testat tidigare, effekten var en väldigt läskig känsla då det kändes som att mina armar och ben försvann.
 
Sv: Insomningstablett eller liknande alternativ, erfarenheter?

Min läkare varnade för att man kunde få myrkrypningar och domningar men jag har tack och lov sluppit det.

Däremot fick jag världens hallucinationer, visste att jag hade dem men kom inte ur dem, på en insomningstablett jag hade för några år sedan. Inte kul allt. Minns däremot inte namnet såhär på rak arm.
 
Sv: Insomningstablett eller liknande alternativ, erfarenheter?

Jag har också 7,5. Men jag är tydligen känslig mot zoplikon. Fick en fin avtändning efter två veckors användande. Det var det läskigaste jag varit med om. Eftersom jag aldrig mått så dåligt och haft sån ångest någon gång i mitt liv så är jag helt hundra på att det var en avtändning.

Så man kan väl säga att jag har en låg tolerans mot zoplikon.
 
Sv: Insomningstablett eller liknande alternativ, erfarenheter?

Jag gillar också Imovane! Sover jättebra och vaknar utvilad. Det enda viktiga för mig är att jag tar tabletten precis innan jag lägger mig på kudden, råkar jag vara vaken för länge får tabletten typ motsatt effekt och man (jag) blir knarkad istället.

Har även testa Propavan, Theralen och Stilnoct. Propavan fungerade inte alls på mig, jag kunde sova i ett helt dygn och när jag väl vaknade var jag en zombie. Theralen gillade jag men funkade inte alltid lika bra som Imovane. Stilnoct hade lite samma effekt som Propavan, om än inte lika illa.

Strindlund: Jag har ätit 8 stycken 7,5mg utan att dö. :p Men jag förstår om du inte vågar testa utan att prata med sjukvården!
 
Sv: Insomningstablett eller liknande alternativ, erfarenheter?

Glömde, har testat theralen med och det är skit!
Jag var helt utslagen dagen efter. Fixade knappt gå på toa och jag menar fullt allvar! Aldrig mer.
 
Sv: Insomningstablett eller liknande alternativ, erfarenheter?

Jag tar Stilnoct och Melatonin till natten. Det är vad som funkar bäst för mig.
Stilnoct behöver jag för att somna. Melatoninet förlänger sömnen utan att ge baksmälla.

Har testat Theralen, Atarax, Lergigan och Propavan med. De blir jag seg av i ett dygn efter minst. Jag lägger också på mig vikt av dem.
Jag blir även sänkt mentalt/deppig om jag tar dem.

Imovane funkar ok för mig. Stilnoct är dock bättre. Men utöver opiater är det enda två mediciner som kan få mig att somna.

Jag har smärtproblematik och adhd. Så jag har kroniska sömnproblem.
 
Sv: Insomningstablett eller liknande alternativ, erfarenheter?

Theralen: Ingen effekt
Stilnoct: Gav mig kraftiga hallucinationer
Imovane: Gav mig kraftiga hallucinationer
Atarax: Gav "bakfylla" dagen efter

Tack och lov fick jag bukt med mina sömnproblem på annat sätt.
 
Sv: Insomningstablett eller liknande alternativ, erfarenheter?

Har endast testat Stilnoct för insomning och det duger väl i krig, men i vissa fall har det fortfarande vart omöjligt att somna på dessa. Och när man inte har kunnat somna så har man fått uppleva en intressant stund med hallucinationer :p
 
Sv: Insomningstablett eller liknande alternativ, erfarenheter?

Man kan aldrig veta vilken effekt en tablett får på en viss individ, det varierar så enormt. Det går mao inte säga att en viss tablett är "bäst" på det viset.
 
Sv: Insomningstablett eller liknande alternativ, erfarenheter?

Jag har nu varit hos läkaren och blivit ordinerad Zopiklon 7,5 mg. En tablett till natten. Någon som har erfarenhet av just detta läkemedlet?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 013
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 812
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 815
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp