inspänning med sidepull

Hannely

Trådstartare
Jag funderar på om det funkar att longera med vanliga inspänningstyglar, men ha sidepull på istället för träns? Min unghäst har ganska "svårt" för att gå i form (eller det är nog mest så att vi har svårt att koppla ihop hjälperna än så länge), så jag tänkte hjälpa honom att "hitta ett läge" lite genom att longera lätt inspänd. Han är just nu lite tjafsig i munnen (ska kolla upp det snart), så jag tänkte använda sidepull tills vet kan komma. Hur funkar det med inspänning tror ni? Ringarna på sidepullen sitter ju högre upp än vad bettringarna gör, sådet kanske blir lite konstig vinkel?
 
Sv: inspänning med sidepull

Du kan ju prova och se vad som händer. Antingen så funkar det eller så får du bara ta bort inspänningarna... Tömköra då? Det vet jag att man kan göra med sidepull, kan det hjälpa hästen att slappna av och följa framåt-nedåt?
 
Sv: inspänning med sidepull

Det finns delade meningar om hur högt ett sidepull ska sitta. Som jag har fått lära mig så ska det sitta så att ringarna hamnar ungefär på samma ställe som bettringarna skulle ha varit.

Jag skulle nog heller göra som Polly_Mulle föreslår - pröva att tömköra. Då kan du ge eftergiften på ett annat sätt än vid longeringen.
 
Sv: inspänning med sidepull

Jag skulle absolut inte satt inspänningar i ett sidepull. Ett sidepull är ett skarpt redskap och är från början skapat för att ridas på med långa tyglar.
 
Sv: inspänning med sidepull

Tömkör gör vi, det funkar ok men inte optimalt. Har inga sidoringar på gjorden som tömmarna går igenom, och ringarna högst upp blir för höga.
 
Sv: inspänning med sidepull

Men det känns ju ändå snällare än ett bett? Jag har aldrig spänt in honom tidigare, och är därför tveksma till att göra det i bettet då jag inte alls vet hur han reagerar. Hästen i fråga har lite humör så det kan mycket väl vara så att han kommer tycka inspänning är pest, och då vill jag inte att han ska slita sig för mkt i munnen.
 
Sv: inspänning med sidepull

Har han humör hade jag skippat inspänningen och tömkört, sy dit ringar på gjorden eller köp en hööks-gjord med ringar, den funkar finfint!
 
Sv: inspänning med sidepull

Har du ett rep- eller lädersidepull?

Men jag går nog på de andras linje - tömkör hellre än att spänna in.
 
Sv: inspänning med sidepull

Tömkör bara med sidpull, köp en annan gjord istället. Tycker det är lättare att innverka på hästen o man kan göra så mkt mer när man tömkör än när man lomgerar, speciellt med unghästar vil jag kunna växla mky mellan raka o böjda spår. Tycker det är lättare att få med rumpan oxå.
 
Sv: inspänning med sidepull

jo, jag tömkör och gör övningar med bommar osv och det funkar jättebra. Men jag får inte riktigt till formen på honom då, han blir mest väldigt låg och lång och jag skulle vilja se hur han tar en lite rundare form. Därav planen på att testa inspänning lite smått.
 
Sv: inspänning med sidepull

unghästar ska va långa o låga iaf i mitt tycke, risken är att hästen krullar ihop sig bara om den inte är tillräckligt stark.
 
Sv: inspänning med sidepull

suck...
Förtydligande: jag har inte tänkt krulla ihop min fyraåring i rollkur och longera honom så i halvtimmar i sträck. Det jag vill testa är om jag kan få honom i en liiite rundare form mha lös inspänning, för att underlätta för honom att hitta dit vid ridning också.
Lång och låg vill jag också ha unghästar, inom rimliga gränser. Att begära en rundare/högre form några steg då och då är en helt annan sak.
Grundfrågeställningen var inte vilket som är bästa sättet att uppnå detta, utan om det går att använda inspänning tillsammans med sidepull.
 
Sv: inspänning med sidepull

trodde jag inte heller :) risken ä bara ganska stor att det blir så, min unghäst givk o bet sig själv i bogen när jag hade vanliga inspänningstyglar på honom med sidepull även fast de satt löst så blev han riktigt störd av att inte få ngn direkt eftergift.
Men det är väl bara att pröva sig fram.
 
Sv: inspänning med sidepull

Jag använder själv inspänning i just sidepull. Jag har en av läder som har ca 3 cm bred nosdel. Jag har sidepullen ganska högt, högre än vid ridning, som en engelsk nosgrimma ungefär. Jag skulle inte rekommendera att spänna in men en sidepull för lågt placerad. Var rädd om nosbenet!

Jag jobbar min häst lös i en uppbyggd "rundcorall". Då slipper jag alla linor och hästen blir mer lyhörd tycker jag. Ibland tömkör jag också. Men jag får bättre jobb med honom lös.

När jag spänner in använder jag mig bara av en inspänningstygel och sätter den på den inre sidan. Det gör jag för att hästen inte ska känna sig låst. Om han skulle bli räd för något utanför banan tex så sitter han inte fast så att säga. Det fungerar jättebra för mig att göra så här och han söker sig fint framåt och dedåt.

Du känner ju din häst bäst och vet ungefär hur han kommer att reagera. Gå på känsla och pröva om du tror att det skulle fungera, tycker jag. Om hästen är väldigt känslig kan du ju sätta fårskinn runt nosremmen. Det finns inga rätt och fel. Du kanske får kritik, det fick jag, av folk som tycker att det är bättre att spänna in i munnen. Men om det fungerar för dig att jobba din häst så, varför bry sig....

Det låter kanske lite drygt men ibland måste man våga tro att det som inte alla andra gör faktiskt också kan vara rätt.

Berätta gärna hur det går om du prövar.

Mvh Monika
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: inspänning med sidepull

Tack för tips!
Fundering bara, blir inte hästen förböjd om du bara har inspänning på insidan? Jag brukar också börja med en inspänning på unghästar, men då sätta den på utsidan så de får stöd där, för att sedan göra linan ledande på insidan (genom bettring till gjorden). Sedan såsmåningom spänna in på båda sidor när de accepterat ovanstående.
Självklart som du säger ska man köra på det som funkar, undrar bara hur hästen jobbar utan stöd på utsidan?
 
Sv: inspänning med sidepull

Såklart de ska, det har jag aldrig sagt nåt om. Eller ska och ska, jag är av åsikten att man ska kunna lägga hästen i den form man vill beroende på vad som passar just då. Sen får man ju anpassa formen och ffa hur länge man har hästen där efter ålder o styrka.
Men det är skillnad på lååååång och låååååg utan eftergift, och lång och låg och rund form en stund då och då.
 
Sv: inspänning med sidepull

Visst kan hästen bli lite väl böjd i halsen i början. Det har dock fungerat så att när han väl börjar röra på sig så rätar han ut sig och tar stöd av staketet. Hästen kommer att sträva efter att räta ut sig, eftersom den måste jobba mer om det är böjd. När han sedan känner inspänningen så lyfter han hela sit framparti med bibehållen sökning framåt/nedåt, förutsätt att han får rätt drivning. Jag har ju honom lös när jag gör det här och byter ibland varv så att den inspända sidan blir ytter för att se skillnaden i hur han bär sig, håller upp och in bogar samt spårar.

I vänster varv (lätta varvet) håller han upp bogen mycket bra, i höger har han lite svårare. Ett av syftena för mig när jag jobbar så här är att hjälpa hästen att jobba med inner bak mot ytter bog utan att skjuta in inner bog. Inspänningen på insidan förhindrar just att inner bog faller in. Jag upplever att de flesta hästar som longerats "som vanligt" i lina och med eller utan olika inspänningar på bägge sidor, faktiskt oftast låter inner bog leda rörelsen, de tränger inåt på volten mest hela tiden eller drar sig utåt för att slippa balansera sig.

Lös, inspänd på innersidan i en ca 20m longervolt fungerar kanon för mig.


Mvh Monika
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 131
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 289
Senast: manda
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp