Inspänning vid körning???

snigelfarmor

Trådstartare
Kör ju ett varmblodssto som har lite ryggproblem pga en skada i manken. Hon har bra ryg, vattnet samlas på ryggen :-) Och är inte öm någonstans...

Men hon blir inte tränad på nåt speciellt sätt och jag kör henne mest. I Körnigen, hur gör ni för att stykreträna en häst med en lätt rockard?
Funkar nån inspänning?? Hon går med huvudet i normalt läge, inte ner o inte upp utan rakt.

Hon har dessutom ett ögonproblem som gör att hon ser sämre vilket gör att hon har huvudet ibland åt höger. Blir alltså sne eller inte sne kanske, ser inget men nån betydelse måste det ju ha för uppbyggnaden att hon har huvudet så halva ridturen/körturen?

Några tips? Gå på tygeln existerar bara vid riden skritt :-)
 
Finns inga tips?

Ville bara veta om man överhuvudtaget kan spänna in en häst med någon form v hjälptygel...tänker inte se det som lösningen på mina/hennes problem!!!!!

dissa ni mej nu :(
 
Nej jag skulle inte spänna in, Men arbeta gärna henne
på volter så att hon får jobba.

Det är min rekommendation.
Lycka till
 
när jag kör? ok, men pga av hennes dåliga öga=sne? kastar hon sig åt vänster när man tar i den tygeln medans hon åt höger går ganska bra.. pga att hon oftast är böjd ditåt då hon ju inte ser åt höger så bra.
Jag vill inte bli en hård hand heller men det är vad man får bli eftersom hon spjärnar mot vänster töm pga att hon vill se. hon böjer gärna huvudet när jag rider henne , eller inte gärna men då är hon lugn och låter mig böja hals.
en svår häst, som älskar att bli körd samt har lite ryggproblem ju..
hur påverkar nerför backar en häst framför vagn? rockard.
ingen baksele såklart....men utäver det, vilka muskler arbetar? fram bak? rygg?

/jenny
 
Tömkör henne och klättra skulle jag säga!
Jag har inget bra förslag, men om hon ser
dåligt kanske du skulle prova skygglappar så att
synen blir lika begränsad.

Jag tränar på volter när jag kör och gör ganska vida sådana!
så jag tror inte att det skulle vara något problem för din
dam.

Men leta reda på en instruktör som, kan hjäpla.

Jag skulle med en häst som inte tränat dressyrkörning.
börja med att jobba på en fyrkant och verkligen träna
svängarna (så att de inte spårar för mycket) Arbeta
mycket med halter och övriga övergångar då får du
garanterat en lösgjord häst!

Jag hoppas att du förstod!
 
Hej!
Visst kan man använda inspänning vid körning. Man brukar använda sig av en fast inspänning som bara inverkar när hästen slår upp eller höjer huvudet. Men då jag inte vet hur pass kunnig du är på dressyrarbete eller vilka problem som din häst har så vill jag inte rekomendera dig att använda någon form av inspänning. Jag föreslår att du försöker att ta hjälp av en kör tränare du hittar flera på kuskringens hemsida. Eller skicka ett pm till mig så kan jag tala om vilka tränare du har i närheten av dig. Du kommer att få mycket större glädje av din körning om du lär dig lite mera. :bump:
 
mycket bra tips...har börjat när jag tömkör att göra mycket halter, men hon ställer alltid sig då, tar ett steg åt sidan så att hon blir sne elelr så går hon mot mig. :-) en vi övar, det lär nog ta några månader. tömkörning älskar jag och oftast hästen med tillslut när alla har förstått.. :-)
ska övas!

får hitta nåt stort öppet ställe i skogen i umeå att öva stora volter på och fyrkanter. hur undviker man att de sneddar, alltså trampar över med framdelen, det är tyvärr så hon är lärd, bara..att böja sig finns inte för denna dam..

:-)
 
var på hippologum och försökte få igång en dialog om körtäning, de har ju tävlande ekipage där. även en del tävlingar men de hade aldrig fått någon förrågan om körning och sa att det fanns ingen tid i ridhuset för det...suck*
ska tjata lite.
har absolut ingen lust att betala för en privattränare med någon annans "värdelösa" häst med en illa tillpassad sele..tyvärr, hade det varit min egen hade jag gladeligen gjort det..Har ej heller transport eller bil. då blir det svårt här i norrland.

dressyr funkar bra i skritt...där är jag en mästare!
är en hoppryttare som tyvärr aldrig blev uppmuntrad att tävla dressyr då morsan e hopptokig. Men hon lär väl sig hon med.
 
Sväng bara lite åt gången, kanske ett steg vänster och
sedan rakställa. Detta går ju att träna på vägar.
Sen höger och rakställ. Det är svårt att förklara
så att det blir rätt!

Men lycka till:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 817
Senast: wtf
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 170
Senast: TheOne
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 204
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp