inspänningstyglar?

O

_otursbarn_

varför? hur hårt ska dom sitta..vart fäster man dom?? :confused: :confused:
 
För det första ska du se till att du har lagom elastiska inspänningstyglar. Sen ska du ha en bra longer/tömkörningsgjord.

Börja med tyglarna löst inspända alternativt på mer spända på yttersidan där den kan var aspänd som stöd. Sen ska den vara så spänd att hästen kan gå rakriktad och med nosen i lod. Du spänner den antingen i ringarna på sidan eller i de ringarna högst upp. På en mer rutinerad häst kan du använda longerlinan som ledande tygel.

Jag tycker dock att du ska ta hjälp av någon!!

/C
 
måste man ha longergjord..kan man inte ta en sadel..har sett många gör det(ta sadel asså) ??
elastiska? vart hittar man såna? :confused:
 
självklart kan du ta din sadel!..
bara du inte spänner de under schabraket..om du fattar så att inspänningstyglarna åker ner undehrästen....
Elastiska hittar du..i häst affärer..fårga de som jobbar!
 
vadå under shabraket? asså..ska d sitta innan den där remmen som sadelgjorden sitter ihop med shabraket i? asså över det? är det såna med gummiringar ni menar? :confused:
 
Vet man inte hur och varför man ska använda inspänningstyglar så är den bästa lösningen (för hästen) att låta bli. :devil:
 
ja navänder halsförlängare när ja longerar, KONTROLLERAR nogrannt att den är lika lång på båda sidor så att hon inte blir sned.. har två sporremmar som ja fäster i sadelgjorden på var sida, sätte fast dom där, löst förstt, spänner efter hand..
 
vet varför..skrev så för att d ska låta bvra..men asså jag vill veta hur dom ska sitta å så :banana: sen om jag använder dom eller inte... det vet ja inte..(gör ja d så tar ja hjälp) :bump: :rofl:
 

Liknande trådar

Utrustning Ja på täcken då! Vilket band ska man använda och var hittar jag metallfästena? Jag vill ha dubbla fästen, dvs en del som är fastsydd och...
Svar
11
· Visningar
458
Senast: grådis
·
Utrustning Jag har en flughuva som saknar fästen till att fästa i tränset och den känns som den är på väg att åka av under användning. Tänker att...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tjo, någon som vet hur de olika märkena på rundbalsnät ligger i storlek? Vi har haft dom från granngården, hansbro sport lr va dom nu...
Svar
4
· Visningar
397
Utrustning Spinner vidare på temat reflexer, vad har ni på era hästar och er själva på promenader? Tycker det är svårt när man inte har någon sadel...
Svar
10
· Visningar
723
Senast: Liten
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp