Inspiration från tråden bo hemma länge

Det bästa är om du och hennes pappa kan komma överens om vad som gäller och sen att ni förmedlar det till henne. Om hon bor hos sin mamma så är det väl mammans problem om hon vill serva dottern. Där är det egentligen upp till hennes pappa och mamma hur de vill göra, det du kan göra då du har ett förhållande med hennes pappa är att försöka ha en diskussion för att se hur han tänker och även framföra dina tankar men i slutändan så är det ju ändå hans unge. Det du kan påverka är det du själv väljer att göra eller inte göra och hur du står ut med att ha det och lyfta det med pappan om det så att du inte tycker att du är beredd att vara kvar i förhållandet om inte saker ändras så måste ni ju diskutera det. Allt som inte innebär ett ultimatum för förhållandet är egentligen onödigt att bråka om men går det att föra en vettig dialog ibland så kan det vara värt att lyfta.
Min dotter har inte fyllt 18 riktigt än men jag ringer inte och kollar om hon ska ha middag :confused:. Är hon hemma kollar jag om hon ska ha mat, är hon inte hemma får hon fixa mat själv när hon kommer hem eller messa och tala om att hon vill ha middag. Det ju liksom i hennes eget intresse att förmedla om hon önskar mat. Hon har tvättat sin egen tvätt i flera år nu och hennes rum är överhuvudtaget inte mitt problem. Lämnar hon grejjer framme så lägger jag det i hennes rum, inga konstigheter.
Tycker att du ska sluta upp med det där på en gång, hon är vuxen och det hennes ansvar att meddela sig i förväg om hon önskar middag. Ska hon ha "all inclusive" så föreslår jag att hennes pappa får sköta det istället för att du går och retar upp dig på det.
Så länge min dotter pluggar får hon bo gratis hemma men när hon är klareller om hon hoppar av så får hon börja betala hyra hemma. Hon pluggar och jobbar extra, hon sköter sig själv så som det ska vara när hon snart är vuxen. Enda som jag vill att hon meddelar är om hon ska sova borta eller om tänker komma hem sent så jag slipper fundera på vart hon håller hus. Kan ju tala om att min man tycker att jag är lite väl hård som tänker kräva hyra av dottern (hans bonusdotter) och även är lite snällare överlag än vad jag är, så det inte alltid bonusföräldern som är skurken ;) (tänker på de poster som tagit upp att man retar sig på bonusbarn, jag retar mig definitivt mer på dottern mellan varven än vad maken gör).


För övrigt så kan jag tala om att jag inte alls har några bonusbarn men kan visst reta upp mig på min avkomma och tycke att hon är dryg, slarvig och bortskämd mellan varven. Övriga 99% av tiden så är jag himla glad över att jag har ett så duktigt och skötsamt barn.
 
Det är det väl, men uppenbarligen behöver denna vuxna mer föräldrastöd än genomsnittet. Jag vet inte, men jag blir alltid så ledsen när vuxna låter sina barn, oavsett ålder, hamna utanför nya familjebildningar.

Jag tycker nog att flytta bort med barnet är att verkligen hamna utanför.
I övrigt så håller jag med dig.
 
Jag tycker nog att flytta bort med barnet är att verkligen hamna utanför.
I övrigt så håller jag med dig.

Det jag är ute efter handlar egentligen helt om att det utifrån formuleringar och sådant, inte tyder på att det är @cetzyboy som bör ta itu med huruvida det som pågår är någon sorts orimlig curling, eller stöd till en ung vuxen som av något skäl har lite svårt att komma igång som vuxen.

Det stöder jag dels på att @cetzyboy inte alls ger intryck av att ha särskilt föräldralika känslor för bonusen, dels på att det för mig ser ut som att @cetzyboy följer minsta motståndets lag när hen kritiserar bonusen istället för sin sambo.

Jag tycker helt enkelt inte att den intressanta frågan här är hur förskräckligt bortskämd ungen är och hur duktiga vi andra och våra barn minsann var/är vid samma ålder. Det intressanta här är att trådskaparen tycks göra sitt (iofs ganska vuxna) bonusbarn till måltavla för sina frustrationer. Det är aldrig okej, oavsett om curling.

Om någon är curlad, så beskriver vi något i passiv form grammatiskt. Det finns alltså också någon som curlar, i aktiv form. Ta diskussionen där, skulle jag säga.
 
Det jag är ute efter handlar egentligen helt om att det utifrån formuleringar och sådant, inte tyder på att det är @cetzyboy som bör ta itu med huruvida det som pågår är någon sorts orimlig curling, eller stöd till en ung vuxen som av något skäl har lite svårt att komma igång som vuxen.

Det stöder jag dels på att @cetzyboy inte alls ger intryck av att ha särskilt föräldralika känslor för bonusen, dels på att det för mig ser ut som att @cetzyboy följer minsta motståndets lag när hen kritiserar bonusen istället för sin sambo.

Jag tycker helt enkelt inte att den intressanta frågan här är hur förskräckligt bortskämd ungen är och hur duktiga vi andra och våra barn minsann var/är vid samma ålder. Det intressanta här är att trådskaparen tycks göra sitt (iofs ganska vuxna) bonusbarn till måltavla för sina frustrationer. Det är aldrig okej, oavsett om curling.

Om någon är curlad, så beskriver vi något i passiv form grammatiskt. Det finns alltså också någon som curlar, i aktiv form. Ta diskussionen där, skulle jag säga.

Jag vet inte riktigt varför du citerar mig. :confused:
 
Det jag är ute efter handlar egentligen helt om att det utifrån formuleringar och sådant, inte tyder på att det är @cetzyboy som bör ta itu med huruvida det som pågår är någon sorts orimlig curling, eller stöd till en ung vuxen som av något skäl har lite svårt att komma igång som vuxen.

Det stöder jag dels på att @cetzyboy inte alls ger intryck av att ha särskilt föräldralika känslor för bonusen, dels på att det för mig ser ut som att @cetzyboy följer minsta motståndets lag när hen kritiserar bonusen istället för sin sambo.

Jag tycker helt enkelt inte att den intressanta frågan här är hur förskräckligt bortskämd ungen är och hur duktiga vi andra och våra barn minsann var/är vid samma ålder. Det intressanta här är att trådskaparen tycks göra sitt (iofs ganska vuxna) bonusbarn till måltavla för sina frustrationer. Det är aldrig okej, oavsett om curling.

Om någon är curlad, så beskriver vi något i passiv form grammatiskt. Det finns alltså också någon som curlar, i aktiv form. Ta diskussionen där, skulle jag säga.
Men du har ju inte läst mina inlägg ordentligt. Jag har försökt under år att få det fungera , gjort saker ihop precis som vilken kärnfamilj som helst inte klagat . Hon var ett barn som bor hos oss varannan vecka. Nu är hon sen några år vuxen.
Har pratat med min sambo och han såg inte problemen men jag skrev ju också att sen jag pratade med honom sista gången anande hennes problem( se mitt tidigare inlägg)
Kan säga att mina egna barn har inte haft i närheten av denna service som hon har haft av mig. Mina barn har t o m frågat när de varit hos oss "varför gör hon såhär".
Första julen fick jag sätta stopp och det accepterade sambon han köpte julklappar för ca 6000:- till henne finns inte en chans för mig att göra det till 3 barn.
Fick också veta av sambon att hon betedde sig lika när hennes mamma skaffade ny fast då hos henne ,då vägrade hon vara där och bodde hos pappan i ett år . Då tyckte pappan synd om henne för han trodde på dottern att den nya var så hemsk som hon sa och curlandet började.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 261
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
2 966
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp