Inspirationsfilmer AR

Ludson

Trådstartare
Här kommer några ar-filmer, vi kan behöva lite inspiration i december mörkret. Finns här några ar:are kvar på buke? Kul om ni vill lägga till några favoriter ni med!

En bettlös, inspiration av tråden på dressyr forumet.

De här två får mig alltid att le

Jättefin häst som han har lagt ner mycket jobb med. Fin ridning!
 
Fantastiska filmer!
Lite roligt, fick först för mig att jag inte gillade den sista videon. Sedan tänkte jag efter varför. Det såg så obesvärat ut, som att allting bara hände och att ryttaren inte gjorde något. Vilket ju är själva kvittot på riktigt bra ridning! Så jag kom på mig själv lite där.. ;)
 
@Mabuse Ja det är kanske lite olika tänk men inte såå olika egentligen. Kan bara beskriva på ar-vis: Kontakt tycker jag de har, men man vill se huvudets placering som ett kvitto på att rörelsen från bakbenen genom kroppen och fram till huvudet är korrekt. Dock så kan man placera huvudet tillsammans med resten av rörelsen, men aldrig med fixerade tyglar. Allt motstånd i tygeln betyder att den inte arbetar korrekt i kroppen och då får det åtgärdas. Mycket fokus på böjning, ställning och att få fram inner höft. Därefter framkliv med bakben, bröstkorgsrotation, bogfrihet och huvudets placering. Oj vilken harang det blev, men jaja.. Men du kanske har rätt, att att kliva fram och till bettet och få rundare steg hade kanske gjort det ännu bättre, jag vet inte :-)

@djezima Det har verkligen gjorts framsteg inom longeringen de senaste åren, mycket tack vare de två herrarna i din film :-)
Håller med om Marius-filmen det ser lätt och obesvärat ut, och hästen ser stolt ut. Nästan så jag själv dansar omkring lite när jag tittat på dem ;-) Har för mig att den hade varit väldigt hårdhänt riden när han köpte den så han har lagt ner mycket jobb med att skola om den.
 
Wow!!

Hade min tjej fått gå på böjda spår hade det där varit det första jag velat lära mig. Helt otroligt, hur 17 lär man sig det där??? Vem lär en det?

/Lavinia

Det första du hade fått lära dig hade varit att stå stilla ;). Nåmen skämt åsido, det är en fantastisk video som sammanfattar mina drömmar i arbetet från marken :). Men det kommer nog att ta hela min hästs livstid innan vi är där.

Den som lär dig det är din häst och din/dina tränare :).
 
Stå still. Check! Det kan vi.

Lära mig av häst... Det håller vi på med... Tränare... ja jo det är nog en sån vi har. Jag skulle vilja ha en varje dag :-)
 
Jo jag med... eller en gång i veckan åtminstone... men jag råkar bo väldigt långt bort från närmaste AR-tränare :(. Har jag tur får jag träffa "min" tränare hela 2 gånger nästa år! Wohoo!
 
Jo jag med... eller en gång i veckan åtminstone... men jag råkar bo väldigt långt bort från närmaste AR-tränare :(. Har jag tur får jag träffa "min" tränare hela 2 gånger nästa år! Wohoo!

Då tar det verkligen en livstid att bli sådär bra. Jag tycker var 3e vecka är jobbigt...
 
Kul mer era filmer! :bump:

@skiesabove å vad segt när det blir så sällan. Kan man inte ha typ videosamtal eller filma och skicka till tränarn så kan du få liiite tätare hjälp, även om det inte går att se allt? Vet inte om nån nånsin har gjort så eller om det funkar... ;-)

@Lavinia du får bli praktikant, lektion varje dag :idea:
 
Kul mer era filmer! :bump:

@skiesabove å vad segt när det blir så sällan. Kan man inte ha typ videosamtal eller filma och skicka till tränarn så kan du få liiite tätare hjälp, även om det inte går att se allt? Vet inte om nån nånsin har gjort så eller om det funkar... ;-)

@Lavinia du får bli praktikant, lektion varje dag :idea:
Det vore underbart... Vet inte riktigt hur jag ska ha råd dock. Prinsessan häst har dyra vanor :-)
 
Precis, AR är inte dryssyr. Hästen ska bära sig själv här, inte söka och hänga i bettet. Framtunghet är inget som eftersträvas inom AR.

Sen finns det ju dock inte så mjuka hästar som AR-hästar heller. (Jo, kanske islandshästar :angel: )
 
Precis, AR är inte dryssyr. Hästen ska bära sig själv här, inte söka och hänga i bettet. Framtunghet är inget som eftersträvas inom AR.

Sen finns det ju dock inte så mjuka hästar som AR-hästar heller. (Jo, kanske islandshästar :angel: )

Fast framtunga hästar som hänger i bettet vill man väl inte ha i någon gren, vad jag vet? Så det är väl samma i all ridning.

En skillnad är kanske att kraften, som jag tänker det, ändå är riktad framåt och uppåt. I hoppningen t ex så samlar man ju hästen inför ett språng, kraften ska nånstans. På filmerna här samlar man bara hästen, men kraften man samlat släpps aldrig, utan det är samling och sen avslappning.
 
Precis, AR är inte dryssyr. Hästen ska bära sig själv här, inte söka och hänga i bettet. Framtunghet är inget som eftersträvas inom AR.

Sen finns det ju dock inte så mjuka hästar som AR-hästar heller. (Jo, kanske islandshästar :angel: )

hej!

Jag förstår inte vad du menar med din sista mening *feberdimmor*, du har inte lust att förklara så feberyrsliga jag förstår?

/Lavinia
 
Ja? Det är ju en annan typ av ridning? Det vill säga, inte samma rörelser. Går inte att jämföra.

Sen skulle jag vilja påstå att AR är betydligt mer nördigt och invecklat än dressyr. Men också väldigt abstrakt i början, man går på djupet av hästens anatomi på ett sätt man inte ens är och snuddar på inom andra discipliner. Därför tror jag att i synnerhet dressyrryttare, och ja, jag är också gammal dressyrryttare, har svårt att förstå vad det handlar om, och vad hästen egentligen fysiskt gör i de olika momenten om man inte är väldigt insatt.
Jag är inte den enda som känt att det är hokos pokos man håller på med i början, och innan man förstår känner att allt är helt utan mening.
 
hej!

Jag förstår inte vad du menar med din sista mening *feberdimmor*, du har inte lust att förklara så feberyrsliga jag förstår?

/Lavinia
Man skulle väl kanske kunna säga att AR är lite som yoga för hästar. De tränas till att bli mjuka på ett annat sätt än tex dressyrhästar, där man söker mer spänst. Western går kanske lite att jämföra med AR, då det är balansen i avslappningen man söker.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 354
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 973
Senast: tuaphua
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 027
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp