Inspo: dela FL

gulakatten

Trådstartare
Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var vi hemma tillsammans i en månad, sen var jag hemma själv i fyra månader och därefter var vi hemma tillsammans i fem månader. Sen tog maken resten. På så vis delade vi 50/50 och fick väldigt mycket tid tillsammans i familjen. Den här gången vill vi inte överlappa lika mycket eftersom det blir ekonomiskt tungt. Däremot vill vi dela 50/50 (krav) men kanske inte så att jag är hemma min del och han sen sin del.

Ni som delat 50/50 men gjort på andra sätt än det ”vanliga” (först ena föräldern, sen den andra) - hur har ni gjort? Blir det hattigt att efter X månader ta varannan dag ett par månader innan pappan tar sina månader själv? Vad har ni tyckt funkat bra och vad har funkat mindre bra?
 
Nu delade vi förvisso inte 50/50, men det spelar nog mindre roll för min poäng här. Den period med föräldraledighet som jag trivdes allra mest med var när vi båda jobbade, men deltid. Jag jobbade 50%, maken jobbade 70% och dotterns farfar hade hand om henne en dag i veckan. Då jobbade jag t.ex torsdag-fredag ena veckan, sedan måndag, tisdag, onsdag veckan därpå och därefter var jag ledig motsvarande tid. Maken hade ju då på samma sätt minus en dag per vecka som hans pappa tog. Jag tyckte det var jätteskönt att kunna jobba hela dagar ett antal dagar i sträck och sedan vara fullt ut ledig och hemma med dottern ett antal dagar efter det. Jag hade gärna haft det så under längre tid, jag älskade att komma tillbaka till jobbet samtidigt som jag fick vara föräldraledig också! Det hade varit jobbigare med varannan dag, tror jag, det kändes bättre att dela upp i aningen större block!
 
Vi delade rakt av. Först jag 8 månader och sedan han lika länge.
Jag tyckte det var rätt skönt att stänga av jobbet helt den perioden.
 
@Roheryn Tack för ditt svar! Helst vill jag ha inspiration från andra som också delat 50/50, eftersom andra lösningar där mamman tar mest är väldigt vanliga. Vi vill ju hitta en lösning som passar båda och då innebär det ju att vi kommer ha exakt lika mycket tid hemma och lika mycket på jobbet. Dvs eventuell hattighet kommer påverka oss likadant. Att jobba 50% medan partnern jobbar mer gör ju att förutsättningarna ändras tänker jag.

Men jag är rätt inställd på glest med svar från andra 50/50:are eftersom det är ovanligt så alla svar är såklart välkomna :).
 
Vi delade rakt av. Först jag 8 månader och sedan han lika länge.
Jag tyckte det var rätt skönt att stänga av jobbet helt den perioden.
Och frågan i TS gäller alltså sätt att dela 50/50 men på andra sätt än det vanliga (först den ena, sen den andra). Att vi kan splitta rakt av vet vi, men vi är intresserade av att höra andras erfarenheter av att göra på andra sätt än så :).
 
Jag tog första 6 månaderna, mannen 6 månader efter det och sen tog vi halva veckorna var i 6 månader.

Jag uppskattade de sista 6 månaderna mest, det var väldigt härligt att kunna vara föräldrarledig ett par dagar och sen jobba ett par dagar, jag fick det bästa av både världarna!
 
Jag tog första 6 månaderna, mannen 6 månader efter det och sen tog vi halva veckorna var i 6 månader.

Jag uppskattade de sista 6 månaderna mest, det var väldigt härligt att kunna vara föräldrarledig ett par dagar och sen jobba ett par dagar, jag fick det bästa av både världarna!
Låter som ett bra upplägg! Blev det då 2 dagar per vecka varannan vecka och 3 varannan eller körde ni 2,5 dag? Eller hur gjorde ni?

Jag skulle helst vilja ha varannan dag (passar bäst med mitt jobb) men maken vill ha 2-3 dagar rullande (passar bäst med hans jobb). Jag är rädd att det sistnämnda gör att det blir hattigt, att det känns som att man aldrig är på jobbet.
 
Låter som ett bra upplägg! Blev det då 2 dagar per vecka varannan vecka och 3 varannan eller körde ni 2,5 dag? Eller hur gjorde ni?

Jag skulle helst vilja ha varannan dag (passar bäst med mitt jobb) men maken vill ha 2-3 dagar rullande (passar bäst med hans jobb). Jag är rädd att det sistnämnda gör att det blir hattigt, att det känns som att man aldrig är på jobbet.

Vi hade mån-tis och ons-fre, så sammanhängande. 3 månader så hade jag 3 dagar hemma, och 3 månader hade han 3 dagar hemma så verkligen 50%. 😁

Om vi hade haft varannan dag så tror jag vi hade blivit förvirrade om jag ska vara ärlig. 😅
 
Vi var hemma gemensamt de första fem månaderna, sedan var jag hemma 7 månader ensam, min sambo därefter 7 månader ensam och sedan jobbade vi 50% var maj-augusti innan de fick plats på förskola.
För mig funkade det inte så bra att jobba 50%, jag upplevde det som lite för hattigt och att det var svårt att känna sig tillräcklig någonstans alls.
 
Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var vi hemma tillsammans i en månad, sen var jag hemma själv i fyra månader och därefter var vi hemma tillsammans i fem månader. Sen tog maken resten. På så vis delade vi 50/50 och fick väldigt mycket tid tillsammans i familjen. Den här gången vill vi inte överlappa lika mycket eftersom det blir ekonomiskt tungt. Däremot vill vi dela 50/50 (krav) men kanske inte så att jag är hemma min del och han sen sin del.

Ni som delat 50/50 men gjort på andra sätt än det ”vanliga” (först ena föräldern, sen den andra) - hur har ni gjort? Blir det hattigt att efter X månader ta varannan dag ett par månader innan pappan tar sina månader själv? Vad har ni tyckt funkat bra och vad har funkat mindre bra?

Vi har deltidsjobbat samtidigt. Innan barnen börjat förskola har vi varit 50% föräldraledig var och sen när de har börjat förskola har vi varit 25 % föräldraledig var.

Vi har kört fördelning över två veckor (heltidsvecka-ledig/deltidsvecka), hela dagar del av vecka, halva dagar hela veckan.

Det enda jag tycker har varit besvärligt är halva dagar, även om det rent praktiskt passar bra att byta efter lunch så blir jobbet svårjobbat och barntiden stressig.
 
@Roheryn Tack för ditt svar! Helst vill jag ha inspiration från andra som också delat 50/50, eftersom andra lösningar där mamman tar mest är väldigt vanliga. Vi vill ju hitta en lösning som passar båda och då innebär det ju att vi kommer ha exakt lika mycket tid hemma och lika mycket på jobbet. Dvs eventuell hattighet kommer påverka oss likadant. Att jobba 50% medan partnern jobbar mer gör ju att förutsättningarna ändras tänker jag.

Men jag är rätt inställd på glest med svar från andra 50/50:are eftersom det är ovanligt så alla svar är såklart välkomna :).

Vi delade 50/50 men då fick man inte vara f-lediga samtidigt så jag tog första året och min man andra året.
 
Vi var hemma tillsammans 3 månader och därefter började båda jobba 50 %. Till hösten är barnet ett år och då ska vi båda jobba 80. Funkar toppen!
 
Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var vi hemma tillsammans i en månad, sen var jag hemma själv i fyra månader och därefter var vi hemma tillsammans i fem månader. Sen tog maken resten. På så vis delade vi 50/50 och fick väldigt mycket tid tillsammans i familjen. Den här gången vill vi inte överlappa lika mycket eftersom det blir ekonomiskt tungt. Däremot vill vi dela 50/50 (krav) men kanske inte så att jag är hemma min del och han sen sin del.

Ni som delat 50/50 men gjort på andra sätt än det ”vanliga” (först ena föräldern, sen den andra) - hur har ni gjort? Blir det hattigt att efter X månader ta varannan dag ett par månader innan pappan tar sina månader själv? Vad har ni tyckt funkat bra och vad har funkat mindre bra?
Med storasyster delade vi 50/50 direkt efter de tio dagarna, jag jobbade onsdagar och fredagar, han tisdagar och torsdagar också jobbade vi måndagar varannan vecka. Älskade det, att man fick tid att vara en person inte bara förälder och prata med andra vuxna, men också vara med barnet. Och maken uppskattade att vara med lika mycket från början. Vi fick också kommenterer om hur dottern accepterade båda föräldrar lika bra för tröst när hon var typ 4-5 månader, men för henne var det ju lika stor chans att bara pappa fanns tillgänglig som att det var mamma. Jag ammade, men iom corona jobbade jag hemifrån, så maken kom in på kontoret när hon behövde äta och så fort hon var klar gick de ut igen. Sen eftersom hon flaskvägrade när jag började vara på kontoret igen fick han gå med henne dit när hon skulle äta som tur är bara 10 minuters promenad.

Vi kommer göra samma denna gången, bara andra dagar, maken jobbar måndagar och onsdagar, jag torsdagar och fredagar, och varannan tisdag, för det funkar bättre med jobben vi har nu. Jag kan jobba hemifrån så planen är att göra det under tiden som vi testar flaskmatning och pumpad mjölk, men flaskvägrar bebis också får maken promenera igen :angel:

Skulle dock säga att det kräver att man kan släppa den andra rollen även när man byter varje dag. Dagar jag var hemma tänkte jag överhuvudtaget inte på jobbet, och på jobbet fick jag lära mig att inte gå och fundera på hur det gick där hemma.
 
Vi delar mycket men inte exakt 50/50 än.
Jag var hemma heltid i fem-sex veckor, sen började jag jobba två dagar (men inte fulla dagar än).
Att ha i bakhuvudet är väl att man inte helt vet hur ens förlossning blir, återhämtning från den, hur lång tid det tar att få matningen att funka, få rutiner på sömn mm.

Vi har valt två dagar i rad för att få bättre kontinuitet på jobbet (måndag-tisdag eller torsdag-fredag). Kommer köra fullt ut 50/50 efter sommaren och sen hela föräldraledigheten ut.

Jag var hemma sex månader på heltid med första barnet, sen delade vi 50/50 dvs tre dagar en vecka två dagar nästa.
 
Tack för alla svar! Jag läser och tar till mig 😊.

Vi var hemma gemensamt de första fem månaderna, sedan var jag hemma 7 månader ensam, min sambo därefter 7 månader ensam och sedan jobbade vi 50% var maj-augusti innan de fick plats på förskola.
För mig funkade det inte så bra att jobba 50%, jag upplevde det som lite för hattigt och att det var svårt att känna sig tillräcklig någonstans alls.
Hur fördelade ni era 50% över veckorna? Just hattigheten är jag orolig för. Sen, med mitt jobb passar det verkligen inte att jobba två dagar ena veckan och sen tre nästa. Jag kan liksom inte se hur jag ska kunna få något gjort på det viset. Eller få några vettiga ärenden att jobba med.
Det enda jag tycker har varit besvärligt är halva dagar, även om det rent praktiskt passar bra att byta efter lunch så blir jobbet svårjobbat och barntiden stressig.
Vi diskutera halvdagar idag. Med mitt jobb hade det passat absolut bäst, och även med makens jobb. Men han jobbar mest hemifrån medan jag vill och oftast behöver vara på kontoret och då känns det väldigt stressigt att få ihop lunch och pendling med jobb och barnpassning. Så just halvdagar går helt bort känner vi.
Vi var hemma tillsammans 3 månader och därefter började båda jobba 50 %. Till hösten är barnet ett år och då ska vi båda jobba 80. Funkar toppen!
Hur fördelade ni era 50%? 😊
 
Med första barnet delade vi rakt av, alltså först den ena, sen den andra. Med andra barnet växlade vi. Först var jag föräldraledig 4 dgr och jobbade en (eller det blev nog egentligen mer en halv där i början) sen skiftade vi stegvis över så att jag jobbade mer och han mindre för att slutligen landa i att han jobbade en och jag 4. Jag, som inte riktigt trivs med att vara helt föräldraledig, tyckte att detta var jättebra. Allra bäst var det när vi jobbade 50/50, då fick man det bästa av två världar.

En risk som ofta lyfts fram är att det kan vara en kvinnofälla, pappan får inte ta hela ansvaret på samma sätt om man kör tex 50/50 som om han är helt föräldraledig, så det kan ju vara en aspekt att väga in. Jag kan helt förstå den risken, jag minns vilken aha-upplevelse det var för min man när han gick på föräldraledighet, men har man redan gjort det där med helt föräldraledig så har jag svårt att se att det skulle ge en sådan effekt andra gången.
 
Tack för alla svar! Jag läser och tar till mig 😊.


Hur fördelade ni era 50% över veckorna? Just hattigheten är jag orolig för. Sen, med mitt jobb passar det verkligen inte att jobba två dagar ena veckan och sen tre nästa. Jag kan liksom inte se hur jag ska kunna få något gjort på det viset. Eller få några vettiga ärenden att jobba med.

Vi diskutera halvdagar idag. Med mitt jobb hade det passat absolut bäst, och även med makens jobb. Men han jobbar mest hemifrån medan jag vill och oftast behöver vara på kontoret och då känns det väldigt stressigt att få ihop lunch och pendling med jobb och barnpassning. Så just halvdagar går helt bort känner vi.

Hur fördelade ni era 50%? 😊
Ja, det var lite så det blev för mig, att det blev jättesvårt att hantera ärenden och få till möten osv. Nu var det ju en begränsad tid och över sommaren så det löste sig ändå men jag hade lite svårt att släppa jobbet när jag var hemma och tvärtom. Jag jobbade tisdag, onsdag och varannan fredag tror jag, tyckte det var bättre att ha två dagar i rad så man lite hann komma in i det i allafall. Fredagarna var helt meningslösa, man kom förvirrad och gick på helg utan att ha hunnit göra nånting, skapade bara mer stress.

Gällande halvdagar har vi vabbat så ibland men tycker det är väldigt stressigt när man måste till kontoret.
 
Allra bäst var det när vi jobbade 50/50, då fick man det bästa av två världar.
Hur fördelade ni dagarna då? 😊
En risk som ofta lyfts fram är att det kan vara en kvinnofälla, pappan får inte ta hela ansvaret på samma sätt om man kör tex 50/50 som om han är helt föräldraledig, så det kan ju vara en aspekt att väga in. Jag kan helt förstå den risken, jag minns vilken aha-upplevelse det var för min man när han gick på föräldraledighet, men har man redan gjort det där med helt föräldraledig så har jag svårt att se att det skulle ge en sådan effekt andra gången.
Jättebra att du lyfter det! För oss är den risken obefintlig, min make är en suverän och fantastiskt bra förälder till vår dotter och det finns ingen tvekan om att det blir lika med vår son. Vi är till 100% primärföräldrar båda två. Men helt klart en viktig aspekt för många att ta med i beräkningen!
 
Ja, det var lite så det blev för mig, att det blev jättesvårt att hantera ärenden och få till möten osv. Nu var det ju en begränsad tid och över sommaren så det löste sig ändå men jag hade lite svårt att släppa jobbet när jag var hemma och tvärtom. Jag jobbade tisdag, onsdag och varannan fredag tror jag, tyckte det var bättre att ha två dagar i rad så man lite hann komma in i det i allafall. Fredagarna var helt meningslösa, man kom förvirrad och gick på helg utan att ha hunnit göra nånting, skapade bara mer stress.

Gällande halvdagar har vi vabbat så ibland men tycker det är väldigt stressigt när man måste till kontoret.
Tack för svar! Det tål definitivt att tänkas på.

Anledningen till att vi pratar om att dela såhär är att jag ärligt talat inte tror jag kommer trivas med att vara hemma på heltid för länge. Sen vill jag ändå få min tid med barnet och jag vill absolut inte gå tillbaka på heltid för tidigt. Och då tänkte vi att det här kunde vara en bra lösning. Men det måste ju vara praktiskt görligt med jobbet också.

Som det ser ut nu skulle det röra sig om två månader där vi delar 50/50 på veckorna. Vi måste bara hitta ett bra sätt att dela det på…
 

Liknande trådar

Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
840
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 974
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
931
Senast: Crossline
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 657
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp