Instabil testikel

G

Gisburne

Har grubblat på en sak som jag hörde om ett par hingstar på årets avelsvärdering... Hur sjutton kan en testikel vara instabil?! :confused:

:bump: :bump: :bump:
 
Den kanske inte riktigt bestämt sig för om den vill vara uppe eller nere, dvs det kanske är någon form av klapphingst..? Men jag bara gissar...

/Erica
 
Att testikeln är instabil innebär att den inte ligger "fast" i rätt läge utan att det finns risk att den "roterar".
Roterad testikel lägger sig bakochfram eller med spetsen neråt.
Har inget med klapphingsteri att göra...

Inom ponnyaveln är det numera tillåtet att godkännas med ena eller båda testiklarna roterade eller instabila.
 
Okej, jag förstår... Jag är bara så himla lycklig över att min herre inte har några såna problem - KNOCK ON WOOD!!!!!

:D :D :D
 
På UNGA hingstar är det VANLIGT att testiklarna är instabila. I de flesta fall stabiliseras de senare.
Min unghingst som godkändes som 2-åring förra hösten hade då en roterad testikel - båda låg dock rätt på föruttagningen, kunde det inte varit tvärt om? :crazy:. Och jag förutsätter att den kommer stabiliseras när han blir äldre - har faktiskt inte kollat hans kulor sen före sommaren... :eek: (han har inte varit i avel i år utan bara agerat gräsklippare)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 367
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 009
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 649
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp