Instabilt knä, småhund

Lejonelle

Trådstartare
I min ras, precis som i många småhundsraser, finns en del problem med glappa knäleder. Gammelhunden har nu på gamla dagar ibland fått problem med hakningar i knät. Finns det flera med samma problem och hur har ni behandlat det? Någon som opererat, och hur blev resultatet?
 
Sv: Instabilt knä, småhund

På småhundar är det vanligare med en glapp/luxerbar patella än med glapp knäled det senare är oftast ett korsbandsproblem. Bägge går att operera men det är oftast inget man gör på gamla hundar.
PL
 
Sv: Instabilt knä, småhund

Jag uttryckte mig slarvigt, det är patellan som luxerar med hakning som följd. Är det mediala patellabandet som oftast är grundproblemet på hund? Jag backar hunden och då löser det sig i regel omedelbart. Bra grundkondis och bra muskelkorsett runt knät verkar ha en förebyggande verkan vad vi sett. Så vi håller honom igång. Jag hade inte tänkt operera då problemet är ganska lindrigt men om det finns många som har positiva erfarenheter kanske jag tänker om. Rasen är långlivad så jag hade ju tänkt han skulle vara med oss i 5-6 år till.
 
Sv: Instabilt knä, småhund

Våra första finska spets hade patella luxation höger bak och vi opererade inte honom. Han levde tills han var 11 år och hade problem med knäet endast ett fåtal gånger per år.
 
Sv: Instabilt knä, småhund

I det här fallet gå det inte riktigt att jämföra häst o hund, hunden har bara ett patellarligament dvs inget som kan haka över rullkammen ngt som inte behövs eftersom hunden inte stå o sover. Problemet på hund är en för grund fåra mellan rullkammarna o ev en felvinkling av benet.
PL
 
Sv: Instabilt knä, småhund

Jaha - så patellan hoppar ur fåran helt enkelt! Menar du en felvinkling av femur? Eller av tibia? Tror inte min hund har några problem med sina vinklar egentligen men däremot fick han som unghund en fraktur på femur nära leden. Kanske det har spelat in. Min hund drar upp ryggen kraftigt när det händer och det känns helt logiskt med din beskrivning. Tack, det var en bra förklaring! Visste ej att hunden bara har ett patellaband :idea:
 
Sv: Instabilt knä, småhund

Tack för svaret. Vår hund har också bara problem vid enstaka tillfällen, hände igår men innan dess många månader sedan. Det löser ju snabbt upp sig och operationen är ju också en risk.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 345
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 599
Senast: Takire
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 183
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp