inställning av draglinor och tillverkning av svängel...

T

Tokmaja

Jag har letat svängel länge nu, men hittar ingen, så nu får gubben göra en. Den blir kanske inte så fin :smirk: men bara den har sin funktion så..
I alla fall.
Vad bör man tänka på när man gör en, hur beräknar man hur bred den bör vara?
Räknade med 50 cm (har en shettis) då är det en bit ut till skaklarna kvar..

Hur ställer jag in draglinorna sedan och av vad är bra att göra draglinor?

Många frågor :cool:, vill någon svara? :bow:
 
hm.. det finns ju svängel att köpa på, hm vilka va det nu då? tidaholmsvagnarna? eller? det finns på nätet iaf,jag har sett det!!man har kunnat köpt kuskbock,svängel,mm mm
 
Draglinor till Sh finns att köpa på börjes! Dem är iof i nylon och ser hel konstiga ut (jag har köpt dem men inte använt dem än). Jag kommer liksom inte på hur man trär på dem.
Men jag rekomenderar ändå läder linor!
Hur man ställer in dem får någon annan berätta ;)

Hej hej
 
När jag kollade och frågade ville de inte sälja svängeln "löst" utan bara med vagn...
Sen har jag hittat till stor häst, men inte till en mycket liten... :crazy:
 
Ja läder lär väl vara bäst, men vart får man tag på det då? Finns det också på börjes?
 
Svängelns bredd brukar vara lagom med samma bredd som det är mellan skacklarna(eller bredare) där man spänner fast vagnen i selen ca 55-60 cm på en shettis. När jag började köra så använde jag mig av gammal svängel som jag fått av morfar. Sen så gjorde min man åt mig i alla de former. Det är ju en ganska simpel konstruktion...säger jag som inte ens kan svetsa. Det är ju bara ett rakt rör med fäste för vagnen och lite pluppar i kanterna beroende på vilken sorts linor man använder. Godset på röret bör ju vara så pass tjockt så att det inte viker sig när hästen drar. :-)
Mina första draglinor gjorde jag av rep(ej för mycket nylon i), sen gjorde svärfar av läder på sitt jobb sen så har jag köpt på Börjes. Alla varianter funkar bra. Inget har nånsin gått sönder eller skavt. Jag har tävlat och tränat med alla sorter....och visst jag har väl inte fått nått skönhetspris men det har funkat. Numera när vi tävlar så har vi giggsele och parselar med linorna/bröstan i ett. Lite flashigare.
Sen vet jag inte vad som är bäst. Så länge det inte skaver så bryr sig väl inte hästen om vad det är för material.
Plånboken måste ju få styra...och man kan ju faktisk uppdatera sin utrustning efter hand.
 
Ja, jag måste låta plånboken bestämma för tillfället...
Så det får bli det billigaste alternativet (som funkar vill säga)..

Vad ska jag tänka på när jag "ställer in" draglinorna?
Hur "hårt" ska de sitta?
 
Först och främst måste man se till att hästen drar i linorna.
Det ser man på att linorna är sträckta och svängeln "jobbar". Skacklarna får inte dra i selen åt någon håll utan ska bara ligga i sina skackelremmar(eller vad man nu har)
Har man spänt för hårt så "jobbar" inte svängeln. Fast vanligast är att man spänner för löst.
 
Hej!

En svängel till en shettis kan vara runt 50-55 cm, en större svängel gör kanske inte så mycket skada men det blir kanske lite klumpigt.

Du bör tänka på att draglinor och svängel ska kunna passa ihop! Det finns en variant av linor som har en öggla i änden vilket man gör en återfallslina runt svängelns ändar. Då måste de finnas "spår" i svängeln så att linorna hålls kvar på varsin ända. En annan variant är den svängel som har böjda krokar, där kan man ha draglinor som avslutats med flera länkar.
Den sistnämda varianten kör jag med och jag tycker den är bra. Den med återfallslina kan vara bra om man vill ha draglinor av läder, men jag skulle tro att det går lika bra att avsluta en läderlina med länkar som en utav rep! Fast man måste ju kunna göra ett bra arbete så då är ju rep enklare om man inte alls kan sy i länder...

Jag har gjort mina draglinor av sisialrep (tror jag det heter), replinor som avslutats med en rad länkar. Jag "flätade" (har för tillfället glömt bort vad det hette, typ spritsa?? (Man kan även göra grimskaft på detta vis)) ihop ändarna runt länkarna (bak) och karbinhaken (fram).

Draglinorna ska anpassas så att hästen drar med dessa (därav namnet på linorna). Från svängel till dragpunkten på hästen (om man har brösta: där den ligger, om man har loksele: där draglädren sitter) ska linjen vara rak. Detta är lätt att se på en sele med lös brösta som sitter ihop med draglinorna: från brösta, via linorna till svängeln blir en rak linje. Detta är nödvändligt för att hästen ska kunna dra rätt.
En annan variant av bröstsele, en brösta som sitter ihop med draglinorna via en ring, i vilken både däckelstroppen och bukgjorden sitter fast i. Då måste man se till att däckelstroppen inte är för spänd för då blir draglinjen bruten uppåt, då trycks däckeln ner och då kan det bli trycksår under däckeln. Om bukgjorden är för hårt åtdragen, bryts draglinjen neråt då kan det bli skavsår där.
Man anpassar längden genom ett spänne på återfallslinorna och med länkarna i slutet av de linor som har länkar.
Detta var kanske lite mer än du frågade efter, men det är bra att veta iallafall!

M. v. h. Lisa
 
Sv: Re: inställning av draglinor och tillverkning av svängel...

_L_ skrev:
Jag har gjort mina draglinor av sisialrep (tror jag det heter), replinor som avslutats med en rad länkar. Jag "flätade" (har för tillfället glömt bort vad det hette, typ spritsa?? (Man kan även göra grimskaft på detta vis)) ihop ändarna runt länkarna (bak) och karbinhaken (fram).

Var fäster du karbinhaken fram?
Lät som en enkel och smidig lösning att göra draglinor så..
Ska ju få sambon att bygga vagn åt mig så jag kollar upp alla alternativ och behov... :)
 
Sv: inställning av draglinor och tillverkning av svängel...

Drive Out har svänglar i olika varianter. de vill att man kontaktar de så där kan man nog få lite hur man vill. De kostar från 300 tror jag att det var.
 
Sv: inställning av draglinor och tillverkning av svängel...

Karbinhaken fram fästes i dragringen!

Lotta
 
Sv: inställning av draglinor och tillverkning av svängel...

Det är ju ett par år sen det där! :D :D

Jag har kommit på att en svängel gärna får vara lika bred som vagnen, alltså så länge den inte hindrer nått eller tar i så är det bara bra, spec om man kör tjockmagad liten ponny! :D

Jo jag kör med loksele! Därav har man ju en ring efter draglädret. Eller om man kör med dålig variant av bröstsele finner man ringen efter bröstan. Där i fäster jag karbinhaken på draglinorna.

Om jag nu inte vore så fäst vid min lilla loksele och hade bättre bröstaläge på ponnyn - skulle jag inte tveka en sekund utan köpa ideal harness (börjes) finsele då får man ju både töm, huvudlag, baksele och draglinor till selen! :)
Men om man är ute o brukskör i skog o lera är ju loksele bättre samt draglinor av rep - då kan man ju göra en passande längd!

/Lisa
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 769
Senast: shia
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 776
Senast: trassel
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 769
Senast: lewellyn
·
Körning Jag har äntligen fått hem min rockard. Visst är den väl fin ....? Nu ska skaklarna på och längd på draglinor o skaklar anpassas...
2
Svar
21
· Visningar
8 048
Senast: Targa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp