Inställning till hudvård

Modest

Trådstartare
SVT har gjort en serie på tre avsnitt med vetenskapliga tester kring hudvård. Tittade precis på första avsnittet som handlade om anti-ageing och tyckte det var superintressant, framför allt att vi lägger så otroligt mycket pengar på hudvård utan att veta så mycket alls kring de faktiska effekterna.

https://www.svtplay.se/video/30857462/sanningen-om-hudvard/sanningen-om-hudvard-sasong-1-avsnitt-1

Hur mycket tid och pengar lägger du på hudvård?
Varför använder du (eller inte använder) hudvårdsprodukter?
Om du sett avsnittet, kommer du att förändra något gällande din hudvård?

Jag använder milda och basic produkter från ACO. Tvättar ansiktet morgon och kväll, har en dag- respektive nattkräm och ett oljeserum som jag blandar i krämerna vid behov pga torr hy. Har tidigare peelat, lagt masker och köpt lite produkter med så kallade "aktiva ingredienser" men dels känns det som rätt mycket humbug, dels fick jag perioral dermatit. Därmed har jag landat tillbaka i att enklast är bäst för min del, jag tror på att ge huden fukt och fett, skydda från solen, träna, sova gott och inte röka men dyra/avancerade produkter kommer jag nog aldrig att köpa igen.
 
Jag lägger också i princip 0 kronor. Jag har en nattkräm men den har stått i skåpet i flera år och den använder jag någon enstaka gång om jag är lite torr, inte ens varje månad (och oavsett tid på dygnet ?!?). Har också en rengöring men den använder jag ungefär lika frekvent. Tänker ibland att jag borde men. Nej, inte prioriterat. Om jag sminkade mig med mycket underlag osv skulle jag nog rengöra mer antar jag.
 
Jag fick väldigt mycket acne när jag närmade mig 19 och de efterföljande åren läste jag nog allt som gick att läsa om behandlingar, märken, dieter osv. Jag köpte grejer för tusentals kronor. Provade ALLT. Jag kände mig helt handikappad av det, allt handlade om min hy och all reklam verkligen utnyttjade det. Det var ju en hel procedur morgon och kväll med toners, mists, peelings, nattkräm, dagkräm, oljor osv. Att vara så upptagen av min hy samtidigt som jag inte ville se mig i spegeln var nog något av det värsta jag varit med om rent psykiskt.

Numera väljer jag istället att följa t.ex. hudpositiva IG-konton trots jag inte har någon märkbar mängd acne. Önskar jag hade haft dem på min radar när jag var "mitt i det". Och produkter som jag använder idag är typ Nivea face cream från ica, samt en enzympeeling då och då under vintern som kostar hela 90 kr på apoteket... Den bästa produkten jag använder numera är nog ändå avsaknaden av stress över hur min hy ser ut.
 
SVT har gjort en serie på tre avsnitt med vetenskapliga tester kring hudvård. Tittade precis på första avsnittet som handlade om anti-ageing och tyckte det var superintressant, framför allt att vi lägger så otroligt mycket pengar på hudvård utan att veta så mycket alls kring de faktiska effekterna.

https://www.svtplay.se/video/30857462/sanningen-om-hudvard/sanningen-om-hudvard-sasong-1-avsnitt-1

Hur mycket tid och pengar lägger du på hudvård?
Varför använder du (eller inte använder) hudvårdsprodukter?
Om du sett avsnittet, kommer du att förändra något gällande din hudvård?

Jag använder milda och basic produkter från ACO. Tvättar ansiktet morgon och kväll, har en dag- respektive nattkräm och ett oljeserum som jag blandar i krämerna vid behov pga torr hy. Har tidigare peelat, lagt masker och köpt lite produkter med så kallade "aktiva ingredienser" men dels känns det som rätt mycket humbug, dels fick jag perioral dermatit. Därmed har jag landat tillbaka i att enklast är bäst för min del, jag tror på att ge huden fukt och fett, skydda från solen, träna, sova gott och inte röka men dyra/avancerade produkter kommer jag nog aldrig att köpa igen.

Jag använder återfuktande produkter från Lumene, är väldigt torr. Använder även en foreo varje gång jag badar!

Jag gör det för att bli mindre torr. Använder inga anti-ageingprodukter.
Det är något jag började med för ett halvår sen cirka, när jag upptäcke foreon. Tycker det är skittråkigt med hudvård!
 
Jag lägger både tid och pengar på min hy. Dels för att jag på kroppen har viss problemhy som jag vill hålla i schack, och dels i ansiktet för att jag är en fruktansvärd torris. Har "rutiner" och en hel del produkter i mitt badrumsskåp. Köper dock inte några krämer utifrån idén om att de skulle genomföra några mirakel.

Utöver att hålla hyn i schack så handlar det också en hel del om känslan att få "rå om" sig själv. Det är viktigt för mig som levt med depression och ångest under lång tid. Att få spendera saker på sig själv och känna att jag tar hand om mig själv. Mina rutiner är viktiga även på så sätt. Att ta hand om problemhyn har gjort en hel del för självförtroendet också.
 
Jag har inte sett programmet (men jag vet vad det handlar om) och klart att det inte finns några mirakelprodukter och att vissa märken har vansinnespriser.

Men samtidigt så märker jag skillnad på min hud beroende på vilka produkter jag använder (känslig, torr och exembenägen hud). Sedan är jag intresserad av hudvård så jag ser det lite som en hobby att testa olika saker. Det får min hud att må bra och är något jag njuter av att unna mig själv. Lite selfcare, typ.

Helt ärligt trycker jag det blir lite tröttsamt med polariseringen som ofta uppstår i sådana här diskussioner, dels de som slår sig för bröstet med att de kör med billigast möjliga och sedan de som fnyser åt något som kostar mindre än 1000kr/ml (draget till extremer då). Dels finns det en väg lite mittemellan och dels finns det som sagt en del som mer eller mindre har det som hobby.

Sedan är jag helt ärligt lite fåfäng nu när 50-strecket närmar sig. Jag har väldigt bra gener så jag ser yngre ut än vad jag är men kan jag hjälpa naturen lite så...

Edit: Något av det värsta som hänt min hud var en kräm läkare skrev ut på recept...
 
Jag använder rätt mycket olika "aktiva" produkter, men bara sådant som jag efter en burk märker att min hud blir bättre av. (Plus SPF.) Lägger inte direkt mycket pengar, det mesta är från billiga "the ordinary", och är otroligt mycket mer bekväm med min hy nu vid 40 än jag var runt 30.
 
Tvättar med vatten och har en billigare kräm från apoteket. Använder denna då jag vet att jag tål den. En del krämer får jag världens allergiska reaktioner på. Hela ansiktet blir illrött och kliar hysteriskt.
 
Jag använder Dermalogica rengöring och fuktkräm. Oftast bara på kvällen.
Har provat nåt serum och nån booster som jag fick provförpackningar på men de var så vansinnigt oljiga.
Har provat byta från Dermalogica till annat märke men det gick inte, fick akneutbrott.
Anti-age använder jag inte.
 
Jag är periodare. Just nu mycket pengar. När jag träffar rätt så blir ansiktet lite mjukare, jag har faktiskt fått ner en rynka som var rätt djup. Men generellt så har jag ingen komplicerad hud i ansiktet. Gillar som tidigare nämnt det här "pyssla med mig själv".
 
Jag lägger kanske 25 kr/månad utslaget per år. Använder The ordinary nån slags peeling några gånger i månaden och smörjer med ansiktskräm efter tvätt. Minns inte märke. Brukar köpa den minsta förpackningen jag kan hitta pga använder så lite. Jag har tur, min hud har lugnat ner sig den jag slutade tvätta så mycket.
 
Jag lägger näst intill 0 kr på hudvård. På sommaren använder jag solskydd för att inte bränna mig eftersom jag är väldigt ljus men i övrigt är det ingenting. Är jag torr så hunden liksom flagnar så tar jag en liten klick av någon handkräm som råkar finnas hemma och punktbehandlar just där det är torrt. Jag har ingen mirakelhy så om jag ville skulle jag garanterat kunna få bättre hy om jag bara ansträngde mig lite, men jag är lat, snål och dålig på att följa den typen av "frivilliga rutiner" under längre tid så det får vara. Det är inte lönt att lägga pengar på produkter som man orkar använda i en månad och sen hamnar de i någon låda bara.
 
Använder Eucerin ansiktskräm efter jag duschat håret, typ varannan dag. Och när jag är torr om vintern använder jag den innan jag ska sova. Använt den i perioder sedan tonåren och upplever att den fungerar riktigt bra när jag är torr.

Handkräm är jag dock mentalt beroende av efter alla år med leran, så även om jag inte håller på med lera just nu känner jag att jag behöver smörja in mig typ konstant. Sitter i huvudet.
 
jag har livets bästa hy (åtminstone om man räknar sedan jag var 11) för tillfället, är så nöjd med det.

Använder billiga produkter som cerave. beroende på väder väljer jag olika krämer men det som för det mesta lugnar och dämpar huden är foaming cleanser och deras nattkräm. Får lite svidig hy av dagkrämen med spf i. Använder evy solkräm i ansiktet, både den för ansikte och den för kropp.

Använder dessutom produkterna ur ceraves serie med salicylsyra emellanåt, men då främst på kvällar då min hy blir lite för upprörd för att vara ute i solen efteråt.

Hittade hyram på youtube och provade "blodmasken" och niacinamide från the ordinary ett tag. Reagerar lite känsligt på niacinamiden så den har jag fasat ut, finns ju ändå i ansiktskrämen från cerave. Blodmasken händer det att jag använder, men bara kanske 2min som längst. inte mer än nån gång varannan vecka, nu var det kanske 2mån sedan sist jag använde den. Försöker reda ut om min bra hy nu är tur eller om den är bra för att den är nöjd så försöker använda så få "aktiva" produkter som möjligt just nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp