Inställning till hudvård

Nästan ingen tid eller pengar alls (faktum är att jag skulle inte våga mig på lermasker och sådant ens, för risken att förstöra något som funkar). Typ tvättar ansiktet, utan tvål (använder jag tvål el dyl så blir jag iltorr direkt på vissa bitar och börjar blöda olja på andra). Använder ibland rosenfröolja, från the Ordinary på kvällen om jag blir lite fet i huden, och ngt slags kräm om jag blir torr. Men har börjat använda solkräm i ansiktet faktiskt Ren solskydd, som ska vara snällt mot fiskar och annat.

(Har säkert en massa början till rynkor och annat och ser möglig ut, men har hud utan några stora porer (eller pormaskar) eller gropar eller fnasigheter, eller vad man nu kan ha så använder inte underlagskräm. Aldrig haft direkta problem med finnar och sådant.)

Hade hört det där om vanlig hudkräm tidigare från en kusin.

Men nu måste jag ju se det där programmet :)
Rosenfrö är ju ett fint namn på innehållet i nypon ;).
 
Rosenfrö är ju ett fint namn på innehållet i nypon ;).
Jo det heter kanske nyponfröolja, minns lite dåligt bara. Kan kolla asken. Rose hip seed oil, och översättningen är då egentligen nyponfröolja. :)

En kollega övertygade mig om att den var super i håret istället för arganolja som jag hade, men så stod det på att den var för hud i ansiktet så jag har den till båda :laugh: nöjd med den i alla fall.
 
Hudvård är absolut ett intresse för mig, lägger många tusen på det varje år.

Jag är övertygad om att det finns skitmycket skitprodukter på marknaden och skitmycket effektiva, bra produkter på marknaden, och att prislappen sällan är ett bra sätt att sålla ut vilka som hör till vilken kategori. Jag blandar svindyrt och snorbilligt hej vilt.

Jag försöker läsa på, jag läser gärna vetenskapliga artiklar om ämnen jag vill använda, jag vill förstå hur huden är uppbyggd, olika former av ett preparat fungerar, jag gillar att försöka förstå innehållsförteckningarna och jag försöker att inte trilla i alltför många fällor. Men även om jag skulle trilla i någon fälla, så fyller i princip alla produkter jag köpt en funktion i att vara del av en rutin/ritual som handlar om att skapa rutin i vardagen, och bry mig om själv, vilket har varit en bristvara i många år.

Angående dokumentären så förändrar den inte min syn det minsta, framför allt eftersom många av produkterna inte är produkter som jag hade valt, alls, utifrån det jag vet/läst mig till.

Jag mår bra av att ha bra hy och har inte bra hy om jag inte rår om den.
Det låter väl också som att det kanske var lite kort tid för att avgöra resultat, men jag har inte sett - bara läst kort om. Tål verkligen inte Eksvärd så kommer nog avstå av den anledningen... :angel:
 
Lägger en hel del på hudvård pga torr, känslig hy - nu på äldre dagar även tendens till plitor och utslag. Använder Dermalogicas ultracalming-produkter, cleanser + microfoliant (mild peeling) + ansiktsvatten. På natten en lugnande kräm från Exuviance, på dagen Dermalogicas antiageing pga att den har spf 50. Under den calm water gel, en beroendeframkallande produkt.

Produkterna är rätt dyra i inköp men väldigt dryga så de räcker länge. Jag upplever dem bättre för min hy än de billiga alternativen. Det finns dock en gräns för vad jag vill betala, skulle inte ge en förmögenhet för en s k mirakelkräm.
 
Lägger väldigt mycket pengar på hudvård. :o

Pysslade mycket med hudvård tidigare och olika lugnande produkter pga var så röd och torr samt mycket finnar. När jag började äta p-piller för ett par år sedan blev min hy otroligt snäll och jag kunde typ tvätta ansiktet med handtvål och använda vanligt propyless från apoteket och ansiktet var lika glatt ändå. När jag slutade med p-pillerna blev min hy galen igen så nu har jag gått tillbaka till hudvårdsruljansen och använder tvätt, ansiktsvatten, serum, exfoliering, fuktkräm och olika masker. Märkte otroligt stor skillnad på ansiktet, framförallt med rodnad och finnar, när jag började med mild tvätt, serum och fuktkräm så det är väl därför jag fortsätter.

Sen tycker jag också det är lite avslappnande och nedvarvande på kvällarna att pyssla på lite innan jag går och lägger mig så för mig är det värt det, speciellt när jag märker en klar skillnad på min hud jämfört med innan jag började. Sen vet man ju aldrig, min hy hade kanske stabiliserats av sig själv så småningom ändå så förbättringen jag upplever kanske är från att min hud bara ställt om sig igen efter p-pillrena, bara att den kanske råkade sammanfalla med när jag började med hudprodukterna.

Jag ska absolut se programmen du skriver om, av rent intresse. Jag jobbar ju som läkare, precis som du, och i ett professionellt ställningstagande är jag ju mer åt det återhållsamma sättet förstås. Vi lärde oss ju på hudkliniken att det inte gör så stor skillnad med hudvård och diverse produkter så till patienter rekommenderar jag aldrig någonting som inte står i riktlinjer och allmänna råd såklart.
 
Jag har alltid haft problem med fet hy, och har numera en rengöring från apoteket och en kräm som man ska ha på efteråt. Men huden är himla petig, använder jag det mera än 1-2 kvällar i rad så blossar finnarna upp. Så det blir liksom vid bara enstaka tillfällen, numera dyker finnarna åtminstone upp i enstaka nummer och när hormonerna flödar som mest under månaden.

Jag funderar just nu på att prova function of beauty som börjat med hudvård också. Har dock provat deras hårprodukter (blir lätt fet där också) och de gjorde ingen större skillnad, lite tråkigt. Men jag gillar deras affärsidé där man får anpassa sina produkter efter vad man behöver/vill ha.
 
Lägger väldigt mycket pengar på hudvård. :o

Pysslade mycket med hudvård tidigare och olika lugnande produkter pga var så röd och torr samt mycket finnar. När jag började äta p-piller för ett par år sedan blev min hy otroligt snäll och jag kunde typ tvätta ansiktet med handtvål och använda vanligt propyless från apoteket och ansiktet var lika glatt ändå. När jag slutade med p-pillerna blev min hy galen igen så nu har jag gått tillbaka till hudvårdsruljansen och använder tvätt, ansiktsvatten, serum, exfoliering, fuktkräm och olika masker. Märkte otroligt stor skillnad på ansiktet, framförallt med rodnad och finnar, när jag började med mild tvätt, serum och fuktkräm så det är väl därför jag fortsätter.

Sen tycker jag också det är lite avslappnande och nedvarvande på kvällarna att pyssla på lite innan jag går och lägger mig så för mig är det värt det, speciellt när jag märker en klar skillnad på min hud jämfört med innan jag började. Sen vet man ju aldrig, min hy hade kanske stabiliserats av sig själv så småningom ändå så förbättringen jag upplever kanske är från att min hud bara ställt om sig igen efter p-pillrena, bara att den kanske råkade sammanfalla med när jag började med hudprodukterna.

Jag ska absolut se programmen du skriver om, av rent intresse. Jag jobbar ju som läkare, precis som du, och i ett professionellt ställningstagande är jag ju mer åt det återhållsamma sättet förstås. Vi lärde oss ju på hudkliniken att det inte gör så stor skillnad med hudvård och diverse produkter så till patienter rekommenderar jag aldrig någonting som inte står i riktlinjer och allmänna råd såklart.
Hm! Får kanske börja med p-piller bara för att slippa problemet med huden, mensen är en bonus :cautious:
 
SVT har gjort en serie på tre avsnitt med vetenskapliga tester kring hudvård. Tittade precis på första avsnittet som handlade om anti-ageing och tyckte det var superintressant, framför allt att vi lägger så otroligt mycket pengar på hudvård utan att veta så mycket alls kring de faktiska effekterna.

https://www.svtplay.se/video/30857462/sanningen-om-hudvard/sanningen-om-hudvard-sasong-1-avsnitt-1

Hur mycket tid och pengar lägger du på hudvård?
Varför använder du (eller inte använder) hudvårdsprodukter?
Om du sett avsnittet, kommer du att förändra något gällande din hudvård?

Jag använder milda och basic produkter från ACO. Tvättar ansiktet morgon och kväll, har en dag- respektive nattkräm och ett oljeserum som jag blandar i krämerna vid behov pga torr hy. Har tidigare peelat, lagt masker och köpt lite produkter med så kallade "aktiva ingredienser" men dels känns det som rätt mycket humbug, dels fick jag perioral dermatit. Därmed har jag landat tillbaka i att enklast är bäst för min del, jag tror på att ge huden fukt och fett, skydda från solen, träna, sova gott och inte röka men dyra/avancerade produkter kommer jag nog aldrig att köpa igen.

Jag blev förvånad över hur mycket deltagarna i studien sa att de lade på hudvård... Men jag blev helt chockad över att det fanns ansiktskrämer som kostade kring 1800 kr flaskan också. :o

Jag tycker bara inte att det går åt så mycket här hemma? Jag köpte eko-rengöring och ansiktskräm i januari, från ett märke som jag klassar som lite dyrare - cirkus 300 kr flaskan, så kring 600 för båda. Dem har jag kvar än och använder på morgonen... Alltså det går ju inte åt en hel flaska i månaden för mig?

Så utöver prisskillnaderna mellan märken, vad är "normal" nivå på användning och hur länge det räcker? Lite som när jag köper hårprodukter från Bruns som är dyra i inköp, men sedan har jag ju samma flaska fyra månader.

Gillade i övrigt att Nivea i blå burk från närmsta matbutik nästan röjde fältet med alla övriga...:rofl:
 
Ok, kunde inte hålla mig borta ifrån att slökolla lite. Känns inte som det var speciellt förvånande resultat som lades fram? Tycker dessutom att det var en dålig jämförelse med en kräm just från Lancôme vs. Nivea, vet ingen hudvårdsnörd som skulle hålla produkter från Lancôme speciellt högt. Men de andra produkterna var mer underhållande.
 
Ok, kunde inte hålla mig borta ifrån att slökolla lite. Känns inte som det var speciellt förvånande resultat som lades fram? Tycker dessutom att det var en dålig jämförelse med en kräm just från Lancôme vs. Nivea, vet ingen hudvårdsnörd som skulle hålla produkter från Lancôme speciellt högt. Men de andra produkterna var mer underhållande.

Lancôme är väl något av det värsta som finns... jag har blivit avrådd det märket av kosmetologer eftersom jag har känslig hud. I mina ögon är det ett märke i övre medelklass men med en absurd prissättning.

Det hade ju varit mer intressant om de jämfört med tex Dermalogica, Medik8, Exuviance eller Paula's Choice.
 
Jag lägger inga jättesummor, men märker skillnad på när jag tar hand om huden i jämförelse när jag mest låter den vara. Jag är en riktig torris och har lätt till att få diverse utslag och eksem, så håller mig till milda, återfuktande produkter helst utan för mycket parfym. Krämerna jag köper varierar oftast mellan 50-200kr. Är noggrann med solskydd också. Men tror inte på mirakelgrejer osv och är skeptisk till allt för mycket aktiva ingredienser för då brukar jag få utslag. Jag får oftare utslag av dyr och ”fin” hudvård än de billigare man kan köpa på apoteket typ. Min räddare på vintern är idomin :laugh: (nackdelen är att man inte vill lämna huset när man är helt vit i fejjan)
 
Jag duschar ibland och använder peelinghandske i ansiktet och om jag är torr så smörjer jag med nivea soft. 🤷🏻‍♀️😂

Mina 15 år yngre kollegor brukar gå och stryka mig på kinderna för de är avundsjuka på min babyhy! 🤣
 
Jag lägger inga extrema summor iom att jag har rutiner som jag tycker funkar väl till min känsliga hud. Jag har några dyrare produkter. Men de är himla dryga. Jag kör ansiktstvätt från Dermalogica. Serum från The Ordinary. A-vitaminkräm från hälsokosten på det. Och på de torrare partierna i form av vid "skrattlinjerna", runt ögon och mitt i pannan där man kan få rynkor har jag även fuktkräm från Dermalogica och blandar den med Dermalogicas fuktgivande ansiktsmask.

Ibland om jag får ryck kör jag The Ordinarys "blodmask". Men oftast skrubbar jag bara ansiktet med en mjukare duschhandske i duschen(med Dermalogicas ansiktstvätt på).

Jag tror på fukt och peeling främst. Jag har känslig hud som reagerar på för mkt parfym och lätt blir yttorr. Med den har rutinen är huden kanon. Jag är 41 om 2 dagar och har max lite små linjer som knappt syns. Visst är det förmodligen genetiskt till stor del. Morfar hade ju knapt några rynkor alls som 96-åring.
Men jag tror iaf att det spelat viss roll att jag sett till att alltid återfukta sedan jag var tonåring lett till någon form av minskade rynkor. Ihop med träning och att äta bra fetter så klar.
Jag märker också skillnad i huden sedan jag började äta hyaluronsyra(för leder etc eg).

Jag är också lite noga med vad jag har för smink på huden. Det är en hel del smink som inte funkar för min hud riktigt och gör mig yttorr. Men rätt smink är det inga problem.
 
Har alltid haft problemhy och har fortfarande 36 år gammal 😅 Torr/fet/finnig och framförallt KLIIG. När jag började jobba tog jag tag i att kolla runt lite och fastnade för ett svenskt märke (Maria Åkerberg) med rimligt pris och naturliga ingredienser. Började använda dem och fick ner kliandet så mycket att jag fastnade. Hyn känns också lite mer i balans även om jag fortfarande alltid har finnar. Använder enbart dessa produkter till hela min kropp förutom läpparna där jag föredrar tex Burt Bees eller vad de nu heter. Jag tror inte alls de gör några underverk, det mesta och långvariga tror jag kommer inifrån men jag tycker ändå det gör stor skillnad just när man tvättar och smörjer i känslan, kliandet ffa 😅 Och så gillar jag ffa att känna att jag inte bidrar till mikroplaster och andra konstiga tillverkningsmetoder.

Tillägg: jag håller mycket lite på ens med peeling eller annat men föredrar helt klart min normala rutin med ansiktsvatten (bara det tar bort nästan allt kli!), olja, hudkräm och ögonkräm efter dusch. Håller inte på morgon/kväll utan när jag duschat (dagligen). Kanske hade min hud kunnat bli lite bättre om jag varit flitig men den hade garanterat blivit bättre om jag sov mer, stressade mindre och åt bättre och det vill jag hellre försöka förbättra än något serum eller dyl.
 
Senast ändrad:
Jag ser till att alltid ha någon vansinnigt fet och bra hudkräm hemma. Smörjer in framförallt händer med den, men även fötter och ben kan få hudkräm ibland. Blir lätt väldigt torr och tycker inte att vanliga hudkrämer hjälper det minsta, har pga det blivit skeptisk till de flesta hudvårdsprodukter och lägger väldigt lite pengar på sådant.
 
Jag har väldigt torr hy, men eftersom det är mitt enda "problem" och jag inte har något intresse av hudvård i övrigt så blir det inte att jag lägger särskilt mycket pengar alls. Jag är dock rätt petig med vilken sorts krämer jag gillar, så jag är väldigt lojal mot de få märken och produkter jag använder.

Jag räknade lite snabbt nu och utslaget över ett år blir det ca 75 kr i månaden. Min dagkräm är från Nivea och kostar ca 60 kr per tub, och jag går nog igenom 3 tuber per år ungefär. Nattkrämen är från Body Shop så den är lite dyrare, 150 kr per burk, men den är också väldigt dryg så det blir inte mer än 2-3 burkar per år. Utöver det är det bara sminkborttagning (ca 50 kr per flaska som räcker i ett år) och body lotion (oftast från Body Shop, så ca 100 kr per tub som räcker i ett halvår), jag använder inget annat.
 
Jag hittade d Dray och Hyram, skrotade dyra produkter och använder sedan dess spf 50 året runt, mild tvätt (cerave) och cerave på storburk. Min hud har aldrig (!) varit såhär lugn!!! Av ovanstående produkter är det spf en som kostar mest.

Ska skaffa aha också och retinol och i alla fall retinolen kostar ju en del, men jag är lite fåfäng och rädd för rynkor 😅
 
Är tacksamt nog född med bra hud och jag har ytterst sällan mer än mascara som smink så mitt ansikte blir avsköljt i vatten på kvällen om jag haft mascara annars inget och när jag duschar, ~3 ggr/vecka, det som blir från schampot. Om det är kallt på vintern tar jag och drar mina nysmörjda händer över ansiktet, det räcker som återfettning.
Med denna rutin mår huden prima, inga finnar, inte för fet/torr och färre rynkor än min ålder.

Jag har testat ett par ggr genom åren att peela, någon kräm osv men det blir bara skit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp