Inställt flyg, vilka rättigheter har jag? Snabb hjälp snälla!

95johsv

Trådstartare
Fick ett sms från flygbolaget 4 dagar innan jag ska lyfta att, tyvärr ditt flyg är inställt. Jag blev inte ombokad till annat flyg och när jag loggar in finns inget alternativ alls som jag kan åka med. Flyget är bokat för att passa med ett event så flyga 3 dagar senare är inte ett alternativ. Jag har nu lyckats boka ett annat flyg men kostnaden för detta flyget är lika mycket som tur och retur med första. Jag har flyget tillbaka kvar det är endast utresan som är inställd. Jag läser att jag kan begära ersättning att få ersättning för mellanskillnaden för det inställda flyget men hur gör jag? Jag kan begära ersättning för det inställda flyget endast i deras avbokning/begär ersättning för att få tillbaka för flygkostnaden, men inget extra. Det som gör det extra irriterande är att detta flyget är betalt till 80% med vouchers, och jag vill inte ha en ny voucher. Jag har inte gjort något med bokningen men måste antar jag göra något innan flyget som jag skulle åkt med skulle lyft?
 
Fick ett sms från flygbolaget 4 dagar innan jag ska lyfta att, tyvärr ditt flyg är inställt. Jag blev inte ombokad till annat flyg och när jag loggar in finns inget alternativ alls som jag kan åka med. Flyget är bokat för att passa med ett event så flyga 3 dagar senare är inte ett alternativ. Jag har nu lyckats boka ett annat flyg men kostnaden för detta flyget är lika mycket som tur och retur med första. Jag har flyget tillbaka kvar det är endast utresan som är inställd. Jag läser att jag kan begära ersättning att få ersättning för mellanskillnaden för det inställda flyget men hur gör jag? Jag kan begära ersättning för det inställda flyget endast i deras avbokning/begär ersättning för att få tillbaka för flygkostnaden, men inget extra. Det som gör det extra irriterande är att detta flyget är betalt till 80% med vouchers, och jag vill inte ha en ny voucher. Jag har inte gjort något med bokningen men måste antar jag göra något innan flyget som jag skulle åkt med skulle lyft?
Alla flygbolag har olika regler gällande det här så det finns inte direkt något allmänt att säga. Kontakta deras kundservice?
 
Alla flygbolag har olika regler gällande det här så det finns inte direkt något allmänt att säga. Kontakta deras kundservice?
Det finns ingen kundservice på det viset, allt är online. Jag har läst mig till att jag har ”rätt” till att de ska boka om mig på annat flyg även med andra bolag, vilket inte alls har hänt. Jag har också läst mig till att jag ska bli kontaktad av dem för att få alternativ, jag antar de ser smset jag fått som det. Hittade ett flyg med samma bolag jag skulle kunnat tagit men det går inte att välja alls, antar det är för att originalflyget är ett lyft och alternativet är två, tyvärr ingen information om det heller någonstans.

Jag har hittat att jag kan begära 2500kr i kompensation via EU ”Air Passenger rights EU complaint form” men kan jag begära det plus ”Compensation complaint form” där jag inte har en aning om hur mycket jag får?
 
Vilket bolag är det? Jag hade ett helsike med ett lågprisbolag som ställde in mitt flyg och jag var tvungen att betala en ganska rejäl kostnad för att boka om, trots att det inte gick att flyga alls. Me. Efter oerhört mycket strul gick det att få sig iväg. Det finns inget telefonnummer någonstans? Jag hittade ett till slut och kom fram efter ett antal timmar i kö..
 
Jag har använt någon sådandär flight refund service. De tar ju en delar pengarna, men en slipper bry sig och försöka hitta obefintliga kontaktvägar. Mycket smidigt under förutsättning att du kan ligga ute med pengarna.
 
Vilket bolag är det? Jag hade ett helsike med ett lågprisbolag som ställde in mitt flyg och jag var tvungen att betala en ganska rejäl kostnad för att boka om, trots att det inte gick att flyga alls. Me. Efter oerhört mycket strul gick det att få sig iväg. Det finns inget telefonnummer någonstans? Jag hittade ett till slut och kom fram efter ett antal timmar i kö..
Easyjet, de ställer in massor med flyg just nu och tyvärr drabbades jag. Jag har letat och letat och det finns en chat som ska vara igång 8-20 som de inte har igång pga högt tryck. Valet är utgråat… Annars finns det att fylla i ”compensation complaint form” samt att välja på följande;

What happens next?
There are several options available to you, which you can request quickly and easily by clicking the orange button or by logging into your booking on our website or via our easyJet App:

1. Switch to another flight for free.

2. Choose a voucher for the full value of your ticket.

3. Request a refund.


Har även dessa möjligheter där man efter mycket letande hittar ”compensation complaint form”.
Additional information:
For more information on your entitlements, please visit our notice of rights and Delays & Cancellations page. For our full terms and conditions, please visit our website.

Har fyllt i till EU innan och då fick jag dels nytt flyg (bokades om automatiskt samma dag) plus de 2500kr extra från flygbolaget (annat bolag). Men här säger liksom inte flygbolaget flaska känner jag i vad jag ska göra först och sedan för att inte göra fel så jag missar någon ersättning.
 
Jag har använt någon sådandär flight refund service. De tar ju en delar pengarna, men en slipper bry sig och försöka hitta obefintliga kontaktvägar. Mycket smidigt under förutsättning att du kan ligga ute med pengarna.
De hjälper endast till med delen EU står för, inte att fixa att jag får pengar och inte en voucher tex som jag uppfattar det. Den lappen kan jag fylla i och det fungerar fint! Jag är bara orolig att iom jag inte kommer flyga med dem utan fått boka utanför att om jag gör i fel ordning hamnar jag i en dum situation.
 
Jag har ganska mycket erfarenhet av inställda flyg från EasyJet och har då klickat på "Request a refund" och få pengarna tillbaka inom några dagar. Har dock aldrig försökt att få mer än så.

Om jag vore du skulle jag börja med att just be om återbetalning så att det är gjort. Sen skulle jag skicka dem ett mail eller, om inte det är möjligt, fylla i en compensation complaint form där du ber om ersättning för resten (alltså mellanskillnaden mellan den inställda flighten och den nya).
 
Jag har ganska mycket erfarenhet av inställda flyg från EasyJet och har då klickat på "Request a refund" och få pengarna tillbaka inom några dagar. Har dock aldrig försökt att få mer än så.

Om jag vore du skulle jag börja med att just be om återbetalning så att det är gjort. Sen skulle jag skicka dem ett mail eller, om inte det är möjligt, fylla i en compensation complaint form där du ber om ersättning för resten (alltså mellanskillnaden mellan den inställda flighten och den nya).
Det är gjort nu, både och! Dock känner jag att jag inte vill ha en ny voucher, enda orsaken att jag bokade Easyjet nu var att jag inte kunde få något annat när Covid slog till hävdade de… Jag är lite less på dem nu måste jag erkänna :cautious:
 
De hjälper endast till med delen EU står för, inte att fixa att jag får pengar och inte en voucher tex som jag uppfattar det. Den lappen kan jag fylla i och det fungerar fint! Jag är bara orolig att iom jag inte kommer flyga med dem utan fått boka utanför att om jag gör i fel ordning hamnar jag i en dum situation.
Konstigt. jag gjorde det för en väns resa från Norge till Sverige och då var det ju inte inom eu.
 

Liknande trådar

Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 854
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp