Instagram för dummies (hiss eller diss?)

R

Raderad medlem 6459

Jag har inte instagram men har länge funderat på att skaffa det. Vad använder ni det till? Är det värt att ha det? Ska man ha sitt eget namn som namn eller ska man hitta på nåt? Hur hittar man folk att följa? Är det bara en massa plutande selfies överallt eller finns det vettiga konton att följa?

Jag har lite lessnat på att det på Facebook känns som att jag måste hitta på nåt så himla SPECIELLT varje gång jag vill lägga upp en bild och tänker mig att Instagram är bättre för en spontan bild nån gång ibland. Har jag fattat rätt då?

Info PLZ
 
Jag har inte instagram men har länge funderat på att skaffa det. Vad använder ni det till? Är det värt att ha det? Ska man ha sitt eget namn som namn eller ska man hitta på nåt? Hur hittar man folk att följa? Är det bara en massa plutande selfies överallt eller finns det vettiga konton att följa?

Jag har lite lessnat på att det på Facebook känns som att jag måste hitta på nåt så himla SPECIELLT varje gång jag vill lägga upp en bild och tänker mig att Instagram är bättre för en spontan bild nån gång ibland. Har jag fattat rätt då?

Info PLZ
Jag vet inte. Jag föredrar fb framför instagram. Jag gillar grupperna, osv. Instagram känns mer opersonligt, tycker jag. Men, nej, det är absolut inga "plutande selfies" i mitt flöde. Däremot massor av tårtor, kakor, mat och inredning.... :D Jag har ett påhittat namn som bara råkar vara samma som en del av min mejladress.
 
Det finns lika många sätt att använda instagram som det finns att använda facebook. Själv har jag ett mycket mer modererat flöde och följer bara de konton vars poster jag verkligen vill se. Dvs om någon kompis postar riktigt ointressanta bilder avföljer jag utan att våndas. Dessutom tycker jag att instagram är ett bra sätt att ta till sig information och tunga ämnen på ett enkelt sätt. T ex kontot Klasshat som lägger ut korta historier om hur det är att leva som fattig arbetarklass hade jag aldrig orkat ta till mig om det inte kom serverat i små "munsbitar" bland gulliga hundkonton och kompisens husbygge i mitt flöde. Ett tag följde jag några kroppsaktivister för att jag ville lära mig mer om det. Man behöver inte posta nåt för att följa.
 
Dummie här också! Så antingen är jag helt rätt eller helt fel person att svara.
Har ett påhittat namn, följer en del Facebook- vänner, "offentliga"personer inom mina hobbys, hashtags relaterade till hobbys och ett företag jag velat spara.
Lägger upp mindre på Instagram än Facebook men det är nog väldigt individuellt.

Fördelen jag ser är att följa hashtags (och min hund jag omplacerade).
 
Jag gillar Instagram mer än fb som jag har mest för jobbet och hålla koll på olika evenemang, skriver aldrig något själv.

Insta är lite mer ytligt och behagligt, jag gillar bilder.
Följer min kompisar, vettiga kända människor, ryttarprofiler, några butiker och lite annat hästrelaterat.
Inga plutande selfies alls i mitt flöde. Folk som bara lägger upp selfies eller bilder på sina barn är jag inte intresserad av. Vill ha vardagliga ögonblick, en glimt av andras liv. De som bara ska fånga de perfekta med arrangerade och fancy bilder vill jag inte ha.

Har mitt eget namn.
 
Jag föredrar Instagram. Lägger i stort sett bara upp bilder på djuren, gillar snygga bilder och inte bara slentrianbilder. Tycker Facebook är hemskt egentligen. Fruktansvärt ställe. Borde ta en paus känner jag...
 
Okej hörrni, följdfråga då: får man upp random folk i sitt flöde eller bara såna man gillar? Jag vill verkligen inte ha fitnessmänniskor eller "inspirerande" resetjejer till exempel i mitt flöde, kan jag styra det?
 
Det blir vad du gör det till. Det som kommer upp i flödet är det du följer, plain and simple.
För mig är det en hel del kroppspositivism, diverse politiska konton (typ klasshat, shittorskarsays, osv) och kloka feminister mixat med hundvalpar, tecknade serier och humorkonton. Och så en och annan jag faktiskt känner :p
 
Vad använder ni det till?
Jag har det för att dela foton/bilder jag tagit, ibland från vardagen, ibland annat.
Har alltid gillat fotografering och sett instagram som en enkel väg att dela bilder.

Är det värt att ha det?
Beror helt på vad man vill få ut av det. Vet flera stycken som bara har instagram och inte facebook, då de gillar instagram bättre.

Ska man ha sitt eget namn som namn eller ska man hitta på nåt?
Jag har själv inte mitt eget namn, när jag skapde det ville jag va lite mer anonym. Numera blir det ihopkopplat med mitt internetnamn.
Sett några som har sina egna namn och några som har varianter på sitt namn, t ex. om de har någon hobby ”hästLisa”.
Jag säger att smaken är som baken och man får ha precis vad man själv vill.

Hur hittar man folk att följa?
Det går att gå in på sök, sen kan man skriva något i sökraden, t ex. något man gillar och sen bläddra och ser man en bild man gillar kan man klicka på den, sen in och kolla på personens profil för att se vad för andra bilder den har och se om det kan vara intressant att följa.

Är det bara en massa plutande selfies överallt eller finns det vettiga konton att följa?
Det finns vettiga konton att följa, det är det som är det fina med instagram. Det finns nästintill allt. Gäller bara att hitta det man själv gillar. :)
 
Okej hörrni, följdfråga då: får man upp random folk i sitt flöde eller bara såna man gillar? Jag vill verkligen inte ha fitnessmänniskor eller "inspirerande" resetjejer till exempel i mitt flöde, kan jag styra det?
Det enda jag får upp i mitt flöde är från de personer jag följer. Har även märkt en trend att det verkar vara mer från de jag följer som gillat många bilder från som kommer upp först.
Kan inte säga att jag är speciellt aktiv på instagram.
 
Jag har tre instagramkonton som jag sköter.
Mitt privata, min kattuppfödning och jobbets.
Det första använder jag att följa andra konton, de två andra lägger bara upp bilder utan att föja nån.

Jag följer i stort sett bara privata människor jag känner + ett fåtal offentliga.
 
Jag älskar instagram!
Försöker ha ett snyggt, men ändå personligt flöde där. Följer gamla bekanta, nuvarande vänner och flera randoms.
Har fått vänner/dejter via instagram också :)

Använder mitt riktiga namn och har öppen profil.
 
Jag har inte instagram men har länge funderat på att skaffa det. Vad använder ni det till? Är det värt att ha det? Ska man ha sitt eget namn som namn eller ska man hitta på nåt? Hur hittar man folk att följa? Är det bara en massa plutande selfies överallt eller finns det vettiga konton att följa?

Jag har lite lessnat på att det på Facebook känns som att jag måste hitta på nåt så himla SPECIELLT varje gång jag vill lägga upp en bild och tänker mig att Instagram är bättre för en spontan bild nån gång ibland. Har jag fattat rätt då?

Info PLZ

Jag har bara jobb-insta i form av vad jag själv lägger upp.
Men jag tycker insta är roligare än FB att själv glo runt på. Så jag använder jobb-instan till det med. Tycker det är kul med bilderna och små video-snuttarna etc.

Jag är ju inte bra på insta. Men det går att följa såna man vill följa och sen hålla sig till att kolla på dem om man nu vill.
 
Jag har två instagramkonton. Ett för kenneln där det bara är hundrelaterat. Det kontot är offentligt.
Sen har jag ett privat. Det är jag inte lika aktiv på. Där lägger jag upp lite vardagsbilder men också bilder jag lattjat med. Jag gillar att fota blommor och sånt.
Jag är egentligen urkass på själva användandet. Nyttjar inga funktioner och gör mycket sällan några taggar.
 
Jag älskar instagram!

Jag är keramikkonstnär och följer en massa andra keramiker, men också andra konstnärer. Tanken med mitt konto var att jag skulle bara ha det för min konst, men det slutade till slut med en massa bilder på min häst också..
I mitt flöde finns alltså konst och hästar, både i det jag delar och i det jag följer.
 
Jag har Instagram för att kunna lägga upp massa hundbilder utan att tråka ut större delen av mina facebookvänner. Kontot är öppet och har hundens namn men är kopplat till mitt Facebook så alla kan se vem jag är.

Följer närmaste familjen men inte så många vänner, speciellt inte de som lägger upp samma saker som på facebook. Det räcker att jag ser det en gång. Följer främst hund- och hästsidor samt naturfotografer.
 
Jag föredrar Instagram före Facebook som jag bara har kvar pga jobb.

De enda jag får upp i mitt flöde är folk jag följer. Följer vänner, familj, några djurkonton, några kändisar och några företag. Inga plutande selfies här och avföljer folk som är allmänt ytliga.

Har privat konto och ett hittepå-namn. Godkänner bara följare som jag har någon form av relation till. Dvs inte gamla klasskompisar från lågstadiet eller någon kompis före detta pojkvän.
 
Jag har flera instagramkonton.
Till ett konto använder jag mitt egna namn. Det är "hundkontot". Från det följer jag i princip bara andra som instagrammar hundar (och får därför bara upp hundbilder flödet) och det enda jag lägger upp själv är bilder och filmer på mina hundar. Sådant är alltid populärt. Jag och många andra med husdjurskonton har flera tusen följare :p

Ett annat konto har att göra med en av mina hobbys. Där följer jag andra som har samma hobby, och några konton som på något vis känns relevanta.

På ett konto lägger jag bara upp jobb-bilder och skriver lite om arbetdagarna, lite som en jobbdagbok för mig själv, vilket jag tycker är väldigt roligt för egen del. Från det kontot följer jag ett flertal personer med samma eller liknande yrken, ett flertal vettiga, kända människor (Cissi Wallin, Linnéa Claeson mfl).

Bästa sättet för att hitta andra att följa är att söka efter taggar. Tex om jag vill hitta bilder på hundar, då kan jag söka efter bilder taggade med just hund. Ser jag en bild jag gillar så kollar jag om det finns mer intressant på det kontot. Verkar det finnas mycket intressant/bra/fint, då väljer jag att följa. Av den anledningen är det också klokt att tagga sina egna bilder också, om man vill ha följare.
 
Jag föredrar helt klart instagram före facebook! Jag behöver inte följa bekanta som jag inte är intresserad av att följa (jmf facebook där man förväntas vara vän med alla). Och jag behöver inte följa folk bara för att de följer mig. Jag kan styra mitt flöde helt, och anpassar det efter vad jag vill ha för stunden. Ibland vill jag följa träningsmänniskor, ibland blir jag galen på dom och avföljer allihopa. Ibland vill jag ha mer söta djur, ibland vill jag följa nån kändis ett tag för att sedan avfölja när jag tröttnat och kanske följa igen om ett tag.

Det finns verkligen högt och lågt att följa på insta. Det finns selfies och väldigt ytligt, gulliga djurbebisar, mode, inredning, skapande, träning. Men det finns också väldigt informativa och ögonöppnande konton om t.ex. kroppspositivism, feminism, rasism mm. Man kan få korta nyhetsnotiser eller följa sidor om olika tv-program. Säg vad som helst som går att nischa så finns det en hel hög såna konton på instagram.

Man kan också följa hashtags, då får man ett antal inlägg som är taggade med det i veckan.

Jag gillar stories (de ligger bara uppe 24 timmar innan de försvinner). Superlåg tröskel, man kan lägga upp precis det man känner för.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 017
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 357
Senast: Disen
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 712
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp